[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nale y jednak równie przyjrzesi drugiej stronie medalu.Jednostronne za atwienie zagadnienia odd u enia i pozostawienie na boku w asnemulosowi spó dzielni niew tpliwie odbi oby si rykoszetem na cz onkach tych e spó dzielni,tj.na rolnikach.Da o si to ju zauwa y , bo kiedy np.spó dzielnie oszcz dno ciowo-po-yczkowe korzysta y ze specjalnej ochrony, czy pomocy w dziedzinie odd u enia, to od tejpomocy wykluczone zosta y instytucje spó dzielcze rolniczo-handlowe i mleczarskie, co po-g bi o zamieszanie spowodowane dalszym zad u eniem rolników.Mo na wi c powiedzie ,e kryzys w rolnictwie to kryzys spó dzielczo ci.Nie ulega najmniejszej w tpliwo ci, e pogranicze Polski w tej chwili jest bardzo silnieatakowane równie na odcinku gospodarczym specjalnie przez ekspansj niemieck.Zagad-nienie to b dzie mo e u nas aktualne nawet w okresach tych, kiedy ju zagadnienie kryzysuzostanie w Polsce rozwi zane.Dlatego w polityce gospodarczej Pa stwa nie wolno nigdyzapomina o tym pograniczu, a w ka dym razie w planach inwestycji pa stwowych, czy tew polityce gospodarczej i nansowej nale y bezwzgl dnie pami ta , e brak inwestycji do-konywanych na zachodzie zamieranie przemys u i wy sza ilo bezrobotnych u nas ani eligdzie indziej, powi zane z systematycznym wyci ganiem zasobów nansowych na inwe-stycje na innych terenach Polski, os abi niew tpliwie pogotowie gospodarcze na zachodnichrubie ach.Mo e i nale a oby omówi równie inne zagadnienie, które wi e si niew tpliwie z za-gadnieniem spó dzielczym.Nie mamy dotychczas jasnej i wyra nej linii w polityce nanso-wej Pa stwa przy wytyczaniu dróg obowi zuj cych przy kapitalizacji na rynku pieni nym.Nie mamy wyra nego podzia u funkcji i kompetencji, co na tym odcinku maj robispó dzielnie, a co i gdzie maj robi banki pa stwowe, Pocztowe Kasy Oszcz dno ci, czyte nawet Komunalne Kasy Oszcz dno ci.Te przyczyny powoduj nie tylko zamieszanie,ale pog biaj niekorzystne po o enie wielkopolskiej spó dzielczo ci kredytowej, przyczy-niaj si równocze nie do odprowadzenia z ycia gospodarczego Wielkopolski, koniecznychdo normalnego funkcjonowania tutejszego organizmu gospodarczego kapita ów.Je eli dlacelów przej ciowych w danym momencie nastawiamy przep yw wszelkich kapita ów na in-stytucje, powiedzmy, pa stwowe, ze wzgl du na to, e Pa stwo w danej chwili potrzebujetych funduszów na pokrywanie swoich potrzeb, albo w innym wypadku mimo doskonale149 funkcjonuj cych spó dzielni znowu ze wzgl dów ubocznych dla dora nych celów politycz-nych stwarzamy przywileje dla innych instytucji kredytowych, to nie ulega w tpliwo ci, etego rodzaju ustosunkowanie wp ywa demoralizuj co na ca y rynek nansowy w Polsce.Raz nale a oby ostatecznie wytyczy lini post powania na d ug met i ustali co kto i jakna tym odcinku ma robi.Wydaje mi si , e spó dzielczo ci kredytowej nale a oby zostawikredytowanie bezpo rednie terenowe rolnictwa, a wielkim instytucjom bankowym, prywat-nym, czy publiczno-prawnym zostawi organizowanie kredytu d ugoterminowego.Nale yprzy tym baczy , by pieni dze wyci gni te z Wielkopolski do jej ycia gospod[arczego]wraca y.Je li chodzi o przyczyny za amania si szeregu spó dzielni na ziemiach zachodnich,to nie b d wchodzi w szczegó y.Wydaje mi si , e to ogólne stwierdzenie cis ego po-wi zania rolnictwa z yciem spó dzielczym wystarczy zupe nie za odpowied.Je eli rolnikpracuj c na swoim warsztacie rolnym, wk adaj c maksimum umiej tno ci, wysi ków, pracy,mimo to jednak stale zad u a si w okresie nieop acalno ci produkcji rolnej, to tym samymmusia o dotyczy to i spó dzielczo ci.Nie ma wi c winy systemu.Niew tpliwie tak jakzawsze w yciu znajd si takie, czy inne niedoci gni cia, takie czy inne nadu ycia nawet,ale nie ma w za ama