[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wreszcie, będące genderowym, na poły fetyszystycznymperformantem noszenie przez kubebos kobiecego stroju (patrz s.70i nast.) widzieć mo\na w kategorii znaku funkcjonującego w obrę-bie nacechowanego fallicznością, lacanowskiego porządku Symbo-licznego związanego ze Słowem i będącego łańcuchem znaczących(tutaj zrytualizowanych gender) o du\ym stopniu autonomii wzglę-dem znaczonego.Tym samym, by posłu\yć się słowami samej But-ler: Imitując gender, transwestytyzm odsłania implicite imitacyjnąstrukturę samego gender jak i jego przygodność 235.235 J.Butler, Zapisy na ciele., s.525.88AdonisHermafrodytaHyakintosKora-PersefonaStudium porównawczeCzęść 2ADONIS HERMAFRODYTA HYAKINTOS KORA-PERSEFONAW kontekście bettelheimowskiej zazdrości męskiej i obja-wów kompleksu kastracyjnego według Nunberga (patrz s.53 i nast.)pełniąca w mitologemie Attisa kluczową rolę zazdrość wydaje sięjednym z katalizatorów przebiegu rytualnego transu gallusa.Zwróci-łem wcześniej uwagę na towarzyszącą psychologicznej regresjizwiększoną percepcję podprogową, która związana z relewantnymmateriałem symbolicznym mogła aktywizować patologiczne proce-sy psychodynamiczne (patrz s.50).Próbując uchylać się w swej pracyprzed wartościowaniem i abstrahując od problematyki psychologicz-nej patologii czy te\ normy, chcę zwrócić uwagę jedynie na to, \ew przypadku kultu Kybele funkcję relewantnego materiału symbo-licznego mogą w moim przekonaniu pełnić emocjonalne ambi- czyte\ poliwalencje i tendencje związane z uczuciem zazdrości obrazo-wanym nie tylko przez Bettelheima, ale i przez modelujący autokas-tracyjny rytuał mitologem Attisa.Wnioskuję tym samym, \e wszelkazazdrość, czy to ta w rozumieniu Bettelheima, czy to ta tak akcento-wana chocia\by we freudowskim opisie sytuacji edypalnej, mogłabyprzyczyniać się w odpowiednich warunkach do aktywacji (patolo-gicznych zdaniem części badaczy) procesów psychodynamicznych,składających się na rytualny trans dokonującego autokastracji gallusa.Mająca miejsce w świecie staro\ytnym identyfikacja frygijs-ko-lidyjskiej pary Attis i Kybele z syryjską Adonis i Asztarte (tej os-tatniej tak\e w postaci Afrodyty236) zdolna jest wzbogacić wizję sza-łu Attisa homologicznego względem rytualnego transu gallusa, a topoprzez pogłębienie pojmowania roli, jaką pełnią w nim uczuciaseksualnego odrzucenia i zazdrości, które mam za intensyfikatordwóch głównych popędów: libidalnego i morbidalnego237.236 E.O.James, dz.cyt., s.91; T.Sapota, dz.cyt., s.103 i nast.Na temat związ-ków Afrodyty i Isztar z Belloną, a w dalszej kolejności z Kybele, zob.: T.Sa-pota, dz.cyt., s.104 i nast.237 Inspirowany lekturą D.M.Buss, Zazdrość.Niebezpieczna namiętność, Gdańsk2001.Zob.te\ na temat zazdrości w kultach Bogini Matki w: D.M.Wulff,dz.cyt., s.290 i nast.91EKSTATYCZNA AUTOKASTRACJAPrezentację mitów opowiadających losy Adonisa rozpocznęod zwrócenia uwagi, \e narodziny tak jego, jak i Attisa sięgają swy-mi korzeniami związków kazirodczych238.Rea-Kybele jest wszakmatką Zeusa.Adonis zaś jest synem Myrry ogarniętej kazirodcząmiłością do swego ojca Kyrynasa, którego podstępem nakłoniła doodbycia z nią stosunków seksualnych239.W mitologicznej linii ge-nealogicznej obu bogów pojawiają się nadto drzewa.Attis rodzi siędzięki owocowi granatu, który wyrósł z męskich genitaliów lubkrwi Agdistis.Adonis rodzi się zaś z drzewa mirry, w które jegomatka została przemieniona, by \yjąc nie bezcześciła \ywych,a umierając zmarłych 240.Dla Teokryta (IV/III w.p.n.e.) Adonis,tak samo jak Attis, jest pasterzem241.Według lidijskiej wersji mituAttisa oraz wedle Hermezjanaksa Attisa, tak samo jak Adonisa,zabija odyniec.Uprzedzmy nieco fakty i wynotujmy ju\ teraz opistego wydarzenia ekwiwalentu kastracji242 jaki dał piszącyo atakującym Adonisa dziku Owidiusz: Głęboko wbił mu kływ podbrzusze (sic! A.M.) i rozciągnął konającego na piasku 243.Adonis jako syn swojej siostry i własnego dziadka 244 jesttym, który po swych narodzinach mści jak napisał Owidiusz zgubną namiętność swej matki 245.Zemstą tą ma być wzbudzeniedo siebie miłości Afrodyty.Bierze w nim udział Amor, jako jej syn,którego strzała drasnęła niechcący jej pierś podczas całowania jejprzez niego.Afrodyta odpycha wówczas rękę Amora, porzuca do-tychczasowy sposób \ycia i staje się nieodłączną towarzyszką do-równującego Amorowi pod względem urody Adonisa246.Mit ten238 G.Casadio, dz.cyt., s.248.239 Owidiusz, Metamorfozy, X 319-483.240 Tam\e, X 484-517.241 Teokryt, Sielanki, Warszawa 1973, I 106 i III 46 i nast.242 G.Casadio, dz.cyt., s.249.243 Owidiusz, Metamorfozy, X 715-716.244 Tam\e, X 521.245 Tam\e, X 525.246 Tam\e, X 519.92ADONIS HERMAFRODYTA HYAKINTOS KORA-PERSEFONAnawarstwia u swego początku wiele wątków kazirodczych.Afrody-ta przestrzega następnie Adonisa przed groznymi dzikami, wilka-mi, niedzwiedziami i lwami, zwracając mu uwagę, by się ich lękał.Prosi: Bądz dzielny tylko wobec płochliwych (.).Nie jest bez-piecznie być mę\nym wobec mę\nych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]