[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wreszcie, będące genderowym, na poły fetyszystycznymperformantem noszenie przez kubebos kobiecego stroju (patrz s.70i nast.) widzieć mo\na w kategorii znaku funkcjonującego w obrę-bie nacechowanego fallicznością, lacanowskiego porządku Symbo-licznego związanego ze Słowem i będącego łańcuchem znaczących(tutaj zrytualizowanych gender) o du\ym stopniu autonomii wzglę-dem znaczonego.Tym samym, by posłu\yć się słowami samej But-ler:  Imitując gender, transwestytyzm odsłania implicite imitacyjnąstrukturę samego gender  jak i jego przygodność 235.235 J.Butler, Zapisy na ciele., s.525.88 AdonisHermafrodytaHyakintosKora-PersefonaStudium porównawczeCzęść 2 ADONIS  HERMAFRODYTA  HYAKINTOS  KORA-PERSEFONAW kontekście bettelheimowskiej  zazdrości męskiej i obja-wów kompleksu kastracyjnego według Nunberga (patrz s.53 i nast.)pełniąca w mitologemie Attisa kluczową rolę zazdrość wydaje sięjednym z katalizatorów przebiegu rytualnego transu gallusa.Zwróci-łem wcześniej uwagę na towarzyszącą psychologicznej regresjizwiększoną percepcję podprogową, która związana z  relewantnymmateriałem symbolicznym mogła aktywizować patologiczne proce-sy psychodynamiczne (patrz s.50).Próbując uchylać się w swej pracyprzed wartościowaniem i abstrahując od problematyki psychologicz-nej patologii czy te\ normy, chcę zwrócić uwagę jedynie na to, \ew przypadku kultu Kybele funkcję relewantnego materiału symbo-licznego mogą w moim przekonaniu pełnić emocjonalne ambi- czyte\ poliwalencje i tendencje związane z uczuciem zazdrości obrazo-wanym nie tylko przez Bettelheima, ale i przez modelujący autokas-tracyjny rytuał mitologem Attisa.Wnioskuję tym samym, \e wszelkazazdrość, czy to ta w rozumieniu Bettelheima, czy to ta tak akcento-wana chocia\by we freudowskim opisie sytuacji edypalnej, mogłabyprzyczyniać się w odpowiednich warunkach do aktywacji (patolo-gicznych zdaniem części badaczy) procesów psychodynamicznych,składających się na rytualny trans dokonującego autokastracji gallusa.Mająca miejsce w świecie staro\ytnym identyfikacja frygijs-ko-lidyjskiej pary Attis i Kybele z syryjską Adonis i Asztarte (tej os-tatniej tak\e w postaci Afrodyty236) zdolna jest wzbogacić wizję sza-łu Attisa homologicznego względem rytualnego transu gallusa, a topoprzez pogłębienie pojmowania roli, jaką pełnią w nim uczuciaseksualnego odrzucenia i zazdrości, które mam za intensyfikatordwóch głównych popędów: libidalnego i morbidalnego237.236 E.O.James, dz.cyt., s.91; T.Sapota, dz.cyt., s.103 i nast.Na temat związ-ków Afrodyty i Isztar z Belloną, a w dalszej kolejności z Kybele, zob.: T.Sa-pota, dz.cyt., s.104 i nast.237 Inspirowany lekturą D.M.Buss, Zazdrość.Niebezpieczna namiętność, Gdańsk2001.Zob.te\ na temat zazdrości w kultach Bogini Matki w: D.M.Wulff,dz.cyt., s.290 i nast.91 EKSTATYCZNA AUTOKASTRACJAPrezentację mitów opowiadających losy Adonisa rozpocznęod zwrócenia uwagi, \e narodziny tak jego, jak i Attisa sięgają swy-mi korzeniami związków kazirodczych238.Rea-Kybele jest wszakmatką Zeusa.Adonis zaś jest synem Myrry ogarniętej kazirodcząmiłością do swego ojca Kyrynasa, którego podstępem nakłoniła doodbycia z nią stosunków seksualnych239.W mitologicznej linii ge-nealogicznej obu bogów pojawiają się nadto drzewa.Attis rodzi siędzięki owocowi granatu, który wyrósł z męskich genitaliów lubkrwi Agdistis.Adonis rodzi się zaś z drzewa mirry, w które jegomatka została przemieniona, by  \yjąc nie bezcześciła \ywych,a umierając  zmarłych 240.Dla Teokryta (IV/III w.p.n.e.) Adonis,tak samo jak Attis, jest pasterzem241.Według lidijskiej wersji mituAttisa oraz wedle Hermezjanaksa  Attisa, tak samo jak Adonisa,zabija odyniec.Uprzedzmy nieco fakty i wynotujmy ju\ teraz opistego wydarzenia  ekwiwalentu kastracji242  jaki dał piszącyo atakującym Adonisa dziku Owidiusz:  Głęboko wbił mu kływ podbrzusze (sic!  A.M.) i rozciągnął konającego na piasku 243.Adonis jako  syn swojej siostry i własnego dziadka 244 jesttym, który po swych narodzinach mści  jak napisał Owidiusz  zgubną namiętność swej matki 245.Zemstą tą ma być wzbudzeniedo siebie miłości Afrodyty.Bierze w nim udział Amor, jako jej syn,którego strzała drasnęła niechcący jej pierś podczas całowania jejprzez niego.Afrodyta odpycha wówczas rękę Amora, porzuca do-tychczasowy sposób \ycia i staje się nieodłączną towarzyszką do-równującego Amorowi pod względem urody Adonisa246.Mit ten238 G.Casadio, dz.cyt., s.248.239 Owidiusz, Metamorfozy, X 319-483.240 Tam\e, X 484-517.241 Teokryt, Sielanki, Warszawa 1973, I 106 i III 46 i nast.242 G.Casadio, dz.cyt., s.249.243 Owidiusz, Metamorfozy, X 715-716.244 Tam\e, X 521.245 Tam\e, X 525.246 Tam\e, X 519.92 ADONIS  HERMAFRODYTA  HYAKINTOS  KORA-PERSEFONAnawarstwia u swego początku wiele wątków kazirodczych.Afrody-ta przestrzega następnie Adonisa przed groznymi dzikami, wilka-mi, niedzwiedziami i lwami, zwracając mu uwagę, by się ich lękał.Prosi:  Bądz dzielny tylko wobec płochliwych (.).Nie jest bez-piecznie być mę\nym wobec mę\nych [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl
  • Podstrony

    Strona startowa
    Frank Pommersheim Broken Landscape, Indians, Indian Tribes, and the Constitution (2009)
    Jonathan Bellman Chopin's Polish Ballade, Op. 38 as Narrative of National Martyrdom (2009)
    John P. Herron Science and the Social Good; Nature, Culture, and Community, 1865 1965 (2009)
    Renee K. Harrison Enslaved Women and the Art of Resistance in Antebellum America (2009)
    Andrew Stark Drawing the Line, Public and Private in America (2009)
    Fischer World Champion! Max Euwe, Jan Timman, 2009
    A Comparison of a Manuscript with the Indus Script A Thesis by Lucy Zuberbühler (2009)
    Jeffrey Berman Death in the Classroom, Writing About Love and Loss (2009)
    Robert M. Stern Globalization and International Trade Policies (2009)
    Palmer Diana Nierozerwalne więzy
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wielkikubel.opx.pl
  • enu4/20.php") ?>