[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.- County Counsil Act - obieralne rady hrabstw; 1894 r.- rady okręgowe miejskie i wiejskie i rady parafialne (samorządowe organa niższych szczebli, odpowiedzialność przed wyborcami i sądem , demokratyzacja ustroju samorządowego, zastąpienie jednoosobowych organów kolegialnymi)1871 r.- Ministerstwo do Spraw Samorządu (kontrola państwa nad działalnością władz samorządowych), nie stworzono organów administracji państwowejIV USTROJ PANSTWA :1.monarcha :nadal dziedziczny, nietykalny i nieodpowiedzialny, głowa Kościoła anglikańskiego, władza przejęta przez parlament , gabinet i sądy; prerogatywy królewskie: zwierzchnictwo i naczelne dowództwo sił zbrojnych , prawo zwoływania i rozwiązywania parlamentu , prawo sankcji , mianowanie urzędników , wojna i pokój, prawo łaski - uprawnienia formalnie dość szerokie lecz w praktyce ograniczone; prawo sankcji i udział w pracach parlamentu wyszło z użycia , kontakty z parlamentem za pośrednictwem premiera , ustawy i wyroki sądowe w imieniu króla , zachowany zwyczaj otwierania sesji parlamentu i wygłaszania na jej otwarcie mowy tronowej2.parlament :pełnia władzy ustawodawczej , inicjatywa ustawodawcza , prawo stanowienia budżetu , 1911 r.- kadencja z 7 lat skrócona na 5 lat;Izba Lordów - nadal arystokratyczny charakkter, dziedziczni i dożywotni lordowie (nadawanie godności przez króla), przewodniczy lord kanclerz; 1958 r.- prawo do godności para przysługuje także kobietom ; spory autorytet , nadal sąd apelacyjny najwyższej instancjiIzba Gmin - 1911 r.- jedyny organ prawodawczy , pełne kompetencje ustawodawcze , posłowie wybieralni w jednomandatowych okręgach w oparciu o czteroprzymiotnikowe prawo wyborcze , kontrola nad rządem , z czasem wzrost roli gabinetu (inicjatywa ustawodawcza)3.rząd , gabinet :różnica między pojęciem rządu a gabinetem : rząd - wszyscy powołani przez króla bądź premiera ministrowie (ok 100); gabinet - węższy właściwy organ rządowy , nadbudówka rządu ; hierarchiczne podporządkowanie jednych ministrów drugim : ministrowie właściwi (na czele resortów); ministrowie młodsi (podporządkowani starszym, funkcja sekretarzy parlamentarnych, łączność między ministrem a Izbą Gmin) solidarna odpowiedzialność polityczna przed parlamentem całego rządu , dwupartyjny system polityczny, członkowie gabinetu muszą być członkami parlamentu , zwiększenie roli rządu (inicjatywa ustawodawcza), wzrost roli i autorytetu premiera ,4.system partyjny :dwupartyjny system polityczny (tylko 1 z 2 partii ma w danym okresie wpływ na sprawowanie rządów); 1832 r.- reforma wyborcza - przekształcenie partii torysów i wigów w konserwatywną i liberalną ; konserwatywna (interesy właścicieli ziemskich , arystokracji , kleru anglikańskiego); liberalna (klasa średnia , nie uprzywilejowani dysydenci); po I WS - zanik liberalnej , na jej miejsce Partia Pracy; walka o władzę a nie o zmianę systemu rządów, wraz ze zwycięstwem jednej druga przechodzi do opozycji - gabinet cieni - krytyka posunięć rządzącej partii, pełna obsada ministerialna co umożliwia jej przejęcie w każdej chwili władzy5.sądownictwo :II poł XIX w.- reformy sądownictwa - ujednolicenie struktury sądów ; kadra sędziów zawodowych nieliczna, większość spraw załatwiana przez sądy pokoju (sędziowie pokoju - niezawodowi,orzekają społecznie), brak ministerstwa sprawiedliwości, nie znana instytucja prokuratora, oskarżenia wnoszą i popierają adwokaci , struktura sądownictwa nierozbudowana : sądy pokoju (najniższy instancja), sądy hrabstw (wyższa), Supreme Court w londynie (sąd najwyższy), Sąd Izby Lordów (trybunał apelacyjny- 9 lordów sądowych); szerokie uprawnienia : sprawy cywilne,karne i administracyjne (spory organów administracji z obywatelami, uchylanie decyzji administracyjnych,sądzenie urzędników)6.zarząd terytorialny :oparty na samorządzie , brak państwowego aparatu urzędniczego ,organy kolegialne ; XIX w
[ Pobierz całość w formacie PDF ]