[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Sami wyznawcy i zwolennicy bolszewizmu  przy wszystkich wewnętrznychsporach, rozstrzyganych często drogą przymusu i represji  widzieli natomiast,bądz przynajmniej tak deklarowali, w rewolucji, partii i państwie bolszewickim 146instrument, środek, formę i zalążek rozpoczętego jakoby na ziemi rosyjskiejprzejścia od  klasowej prehistorii do właściwej historii ludzkości: ogólnoludz-kiej wspólnoty, zjednoczonej i wolnej, stanowiącej ukoronowanie i finalne speł-nienie dziejów, rozpoznane przez marksizm-leninizm występujący w charakterzeekskluzywnej naukowej prawdy.Myśl marksistowska traktowała komunistyczną przyszłość jako finalne wyj-ście z prehistorii, skok z królestwa konieczności do królestwa wolności, wierzącw możliwość swobodnej kreacji porządku społecznego, wolnego od ograniczeń,sprzeczności i determinacji przeszłości.Odpowiadało to dobrze mentalnościi kulturze mieszkańców Rosji, postrzegających własne losy i dzieje swego krajuw kategoriach  wybuchu , przeżywających egzystencję nie tyle jako życie poprostu, co raczej wyzwolenie się ze snu śmierci, swoiste zmartwychwstanie.Tre-ści i schematy marksistowskie, podlegające w warunkach rosyjskich procesomadaptacyjnych modyfikacji, maskowały  a zatem często de facto wzmacniałysiłę jego wpływu  moment kontynuacji między przedrewolucyjną a bolszewickąRosją, między imperium carskim a imperium sowieckim.W charakterze  w sposób szczególny ważnej dla dominującej w Rosji men-talności i kultury binarnej  antykultury występowała tam nie tyle rosyjska prze-szłość przedrewolucyjna, a kapitalizm kojarzony z Zachodem.Co więcej, w ra-mach marksistowsko-leninowskiej matrycy ideologicznej: baza ekonomiczna nadbudowa ideologiczna znaczenie tradycji duchowo-kulturowej i państwowejRosji zostało zasadniczo zmarginalizowane, niemal zepchnięte poza pole widze-nia.Uwadze uchodziły nie tylko wskazana korespondencja mentalnych, kulturo-wych, społecznych i politycznych form przed- i porewolucyjnej Rosji, ale rów-nież fakt, że ideologia bolszewicka umożliwiła np.zachowanie tradycyjnej, przy-jętej m.in.pod wpływem Bizancjum, postawy wobec Zachodu, nadal traktowane-go jako  heretycki ,  zepsuty i  dekadencki.Nie zauważano również, bądztraktowano je jedynie jako zanikające relikty przeszłości, przejawów ewidentnejrewitalizacji  tyle że w nowej ideologicznej szacie  szeregu wykształconychwcześniej, czasem wręcz odwiecznych postaw, mitów, oczekiwań i przeświad-czeń, z pojmowaniem swego państwa jako  duszy świata ,  Trzeciego Rzymuczy kraju dysponującego przywilejem szczególnej wolności na czele.Bliższe przyjrzenie się obecności podobnych fenomenów w carskiej Rosjioraz ich surogatów i metamorfoz w Związku Sowieckim ujawnia zarówno ich ar-chaiczne zródła, jak i konserwująco-modyfikujący wpływ prawosławia na ich za-chowanie i podtrzymanie.Pozwala zidentyfikować wiele elementów religijnych,kulturowych, społecznych, politycznych itp., sprzyjających trwałości i żywot-ności podobnych fenomenów (m.in.szczególny charyzmat władzy, idea  Pań-stwa Prawdy , identyfikowanie z ziemią ruską i rosyjską zaczątków KrólestwaBożego na ziemi, aspirowanie do roli jedynego depozytariusza  wyższej praw-dy , ideał  wiedzy integralnej , spotęgowany eschatologizm, mistyczny realizm,soborowość i wspólnotowość, kosmizm i ontologizm, misjonizm, wiara w ogól- 147noludzki charakter  duszy rosyjskiej ).Możliwe staje się również rozpoznanieparadoksalnych niekiedy konsekwencji sytuacji, w jaką uwikłana jest w czasachpopiotrowych samoświadomość rosyjska, a w szczególności identyfikacja szere-gu czynników sprzyjających podtrzymywaniu, rewitalizacji, a czasem nawet spo-tęgowaniu obecności i siły tradycyjnych archetypów mentalno-kulturowych, pod-legających jednocześnie określonym mistyfikacjom, modyfikacjom i specyfika-cjom.W polu widzenia pojawia się wówczas  odnoszony zarówno do popiotro-wej Rosji w ogóle, jak i do eksperymentu bolszewickiego w szczególności  fe-nomen  negatywnej syntezy rosyjskich i zachodnich (ale, jak się okazuje, nietylko zachodnich, bo i innych nierosyjskich) wartości społecznych i kulturowych,zdających się wyznaczać tyleż  tragiczny algorytm rosyjskiego losu , co dziejo-we wyzwanie, któremu Rosjanie wciąż nie potrafią w pełni sprostać.Przy wszelkich próbach rozróżniania pierwiastków i postaw rodzimych i ob-cych, sprzyjających  i w tym sensie  odpowiedzialnych za nie  zaistnieniui długotrwałemu sukcesowi eksperymentu komunistycznego w Rosji należy, coczęsto uchodzi, niestety, uwagi wielu uczestników prowadzonych sporów, byćświadomym faktu, że w odniesieniu do popiotrowej Rosji, której charakter i dy-namikę wyznacza wzajemna interakcja  substancji zastanej i treści wywodzą-cych się z kultury zachodniej, stosowanie rozróżnień typu  wewnętrzne i  zew-nętrzne czy  endogenne i  egzogenne wymaga szczególnej ostrożności.Bezdostatecznej świadomości historycznego kontekstu może ona bowiem prowadzićdo manicheizującej absolutyzacji dualizmu, przemieszanych de facto ze sobąi przenikających się składników rzeczywistości rosyjskiej i, w konsekwencji, dołatwego wzajemnego przerzucania się odpowiedzialnością za to, co stało się w Ro-sji w XX wieku.Sprawę komplikuje również obecność w ideologii bolszewickiej i kształtują-cej się pod jej wpływem sowieckiej świadomości społecznej całego szeregu tre-ści i struktur o korzeniach i charakterze archaicznym.Jakkolwiek  zachowującew relatywnie większym stopniu niż chrześcijaństwo zachodnie, niektóre właści-wości dawnych religii kosmicznych  prawosławie oraz panujący w Rosji od stu-leci system polityczny  sakralizujący władzę, czyniący z niej podstawę porząd-ku społecznego, wymagający od jednostek postaw zawierzenia i oddania władzy sprzyjają zachowaniu pierwiastków archaicznych, to ich obecność w masowejświadomości społecznej nie jest przecież przejawem czy świadectwem rosyjskiejwyjątkowości.Przesłonięte kolejnymi, historycznie pózniejszymi, warstwamikulturowymi, tkwią one w głębszych warstwach i strukturach nie tylko rosyj-skiej, świadomości.Szczególnie w okresach kryzysów ujawniają niejednokrotnieswą obecność, stając się przejawem, surogatem i środkiem kompensacji dla wie-lu grup i jednostek, niezdolnych do innego sposobu rozumienia, konceptualizacji,czy pozytywnego podjęcia wyzwań, modernizującego się świata.Pomagają onew dojściu do władzy, i utrzymywaniu jej, różnego rodzaju Synom Zwiatłości podzielającym przedstawiony wyżej sposób myślenia z powodu podobnej nie- 148zdolności, z pobudek cynicznych, kompensacyjnych, instrumentalnych itp [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl
  • Podstrony

    Strona startowa
    Zmartwychwstanie Polski w œwietle dokumentów Jaworski Kazimierz Marian, Błaszczyński Kazimierz (1928)
    Stephen F. Hayes Cheney The Untold Story of America's Most Powerful and Controversial Vice President (2007)
    Jesse Fox Mayshark Post pop cinema; The search for meaning in new America (2007)
    Roy Kreitner Calculating Promises, The Emergence of Modern American Contract Doctrine (2007)
    Keyes Marian Wakacje Rachel Siostry Walsh 02
    Ellen Carnaghan Out of Order, Russian Political Values in an Imperfect World (2007)
    Aida D. Donald Lion in the White House, A Life of Theodore Roosevelt (2007)
    Michael Thomas American Policy toward Israel, The Power and Limits of Beliefs (2007)
    Eo Prus, Boleslaw La faraono 3
    Christine Amsden [Cassie Scot Cassie Scot ParaNormal Detecti
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • karro31.pev.pl