[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wiele antyfon i responsoriów odpowiadaÅ‚o sobie; pojawiaÅ‚ysiÄ™ jednak w różnych momentach obrzÄ™du w zależnoÅ›ci od zwyczaju.W czasie Mszy w NiedzielÄ™ PalmowÄ…, a także we wtorek i Å›rodÄ™w nastÄ™pnym tygodniu, Å›piewana byÅ‚a Ewangelia o MÄ™ce Chrystusa(w nastÄ™pujÄ…cym porzÄ…dku: wedÅ‚ug Å›w.Mateusza, Å›w.Marka, Å›w.Aukasza).StaÅ‚o siÄ™ zwyczajem, że w miejsce jednego diakona Å›piewajÄ…cegoEwangeliÄ™ pojawiÅ‚o siÄ™ trzech diakonów Å›piewajÄ…cych PasjÄ™ jeden jakonarrator, drugi w roli Chrystusa, a trzeci w rolach Piotra, PiÅ‚ata, innychpostaci oraz tÅ‚umu zwanego turba (partia ta bywa też okreÅ›lana jakosynagoga).Pasje wykorzystywaÅ‚y czÄ™sto specjalne Å›piewy podane w mszale lub ksiÄ™dze Ewangelii, przeznaczone dla narratora (media vox),Chrystusa (bassa vox) i synagogi (alta vox).Pod innymi wzglÄ™dami Msza w NiedzielÄ™ PalmowÄ… byÅ‚a podobna doMszy w inne niedziele Wielkiego Postu.TriduumWielki Czwartek, Wielki PiÄ…tek, Wielka SobotaObrzÄ™dy Triduum zachowujÄ… wiele cech liturgii wczesnego KoÅ›cioÅ‚a.Nawet w zreformowanych rzymskokatolickich ukÅ‚adach, wprowadzonychod czasu Soboru WatykaÅ„skiego II, struktura i treść Wielkiego TygodniasÄ… w dużej mierze niezakłócone, nawet w jÄ™zykach narodowych.Mona-stycyzm odegraÅ‚ tu niewielkÄ… rolÄ™; podczas Triduum zarówno Msza jaki Oficjum w Å›redniowiecznych klasztorach stosowaÅ‚y diecezjalny porzÄ…d(np.Matutinum raczej z 9 czytaniami i 9 psalmami niż z 12 cz158WIELKI TYDZIEC I WIELKANOCliami i 12 psalmami, oraz z 3 kantykami (patrz RozdziaÅ‚ 6).W okresie[,rniÄ™dzy Wielkim Czwartkiem a MszÄ… z Wigilii Wielkanocy nie odprawiano Mszy.Plan liturgii tych trzech dni byÅ‚ wyjÄ…tkowo zapeÅ‚niony.W różnychlomentach Å›redniowiecza powodowaÅ‚o to opuszczanie Godzin w ciÄ…gulia lub nakÅ‚adanie siÄ™ nabożeÅ„stw (np.Nieszpory na koÅ„cu zasadniczejiturgii we wszystkich trzech dniach) oraz pewne szczególne uzgodnieniazasowe (np.celebrowanie Wigilii Wielkanocy wczesnym sobotnim popo-idniem).Niczego jednak nie można generalizować, bowiem zwyczajezależnione byÅ‚y od miejsca i czasu.Oficjum w czasie Triduumnajbliższe pokrewieÅ„stwo z Oficjum w czasie Triduum wykazuje Oficjumi zmarÅ‚ych.Od Matutinum w Wielki Czwartek do Nony w WielkÄ… SobotÄ™ïcjum ograniczaÅ‚o siÄ™ jedynie do swych najistotniejszych elementów.Pomijano wersety wstÄ™pne (dotyczy to również Psalmu 94 Venitesultemus w Matutinum); wszystkie nabożeÅ„stwa rozpoczynaÅ‚y siÄ™ psal-lami.I chociaż psalmy i kantyki zachowaÅ‚y antyfony, pomijano GloriaPatri.W Matutinum nie byÅ‚o bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stw przed czytaniami, które to; kolei pozbawione byÅ‚y zakoÅ„czeÅ„.W pierwszym nokturnie każdego dniatania pochodziÅ‚y z Lamentacji Jeremiasza; posiadaÅ‚y one swoje speie tony.Podczas Matutinum zapalano 24 Å›wiece, które gaszono kolejnoraz z rozpoczynaniem każdej antyfony i responsorium; czynność tÄ™ontynuowano w trakcie Laudes, a wraz z nastaniem ostatniego psalmukoÅ›ciół ogarniaÅ‚a ciemność.Matutinum podczas Triduum okreÅ›la siÄ™zÄ™sto mianem Ciemnej Jutrzni" (Tenebrae od antyfony Tenebraectae sunt).Analogicznie czytania z Lamentacji Jeremiasza bywajÄ…wzywane ciemnymi czytaniami".V innych nabożeÅ„stwach (w tym także Laudes) pomijano capitulum,in, responsorium i werset; po ostatnim psalmie nastÄ™powaÅ‚ kantyk.Komplecie kantyk Nunc dimittis Å›piewany byÅ‚ zamiast ostatniegosalmu, przed powtórzeniem antyfony psalmowej.) W niektórych zwyczajach Pater noster odmawiano w ciszy i wprowadzano specjalne proÅ›by.!e wypowiadano pozdrowienia Dominus vobiscum i wprowadzenia do°lekty Oremus.Nie wspominano Å›wiÄ™tych ani zmarÅ‚ych.WiÄ™kszośćZwyczajów opuszczaÅ‚a zakoÅ„czenie Benedicamus Domino.Jako przykÅ‚ad niech posÅ‚uży ukÅ‚ad Laudes w Wielki Czwartek, którys°sowano od okoÅ‚o XIII wieku i pózniej:159LITURGIA ZREDNIOWIECZNAAntyfona JusÅ‚ificeris Domine Psalm 50 MiserereAntyfona Dominus tamquam Psalm 89 Domine refugiumAntyfona Contritum est cor meum Psalm 62 Deus Deus meus [z Psalmem 6(JAntyfona Exhortatus es Kantyk CantemusAntyfona Oblatus est quia ipse Psalmy 148-150 LaudateAntyfona Traditor autem dedit Kantyk BenedictusKyrie z wstawionymi wersami Christus foetus estPater noster, proÅ›by oraz Miserere (odmawiane po cichu lub recytowane cichoprzez pary duchownych lub mnichów)Kolekta Respice quaesumus DomineDodatkowe obrzÄ™dy (patrz RozdziaÅ‚ 8), takie jak maÅ‚e Oficjum o MatceBożej i antyfonÄ™ maryjnÄ…, pomijano.Msza i szczególne obrzÄ™dy Wielkiego CzwartkuW okresie Å›redniowiecza odprawiano tylko jednÄ… MszÄ™ w Wielki Czwartek.W koÅ›cioÅ‚ach biskupich byÅ‚a to Msza krzyżma, podczas którejÅ›wiÄ™cone byÅ‚y oleje, używane pózniej przez caÅ‚y rok przy obrzÄ™dach chrztu,bierzmowania oraz namaszczania chorych.Pewna liczba koÅ›ciołów (monastycznych i diecezjalnych) utrzymaÅ‚atradycjÄ™ przyjÄ™cia pokutników (wraz z odpowiadajÄ…cÄ… jej ceremoniÄ… ZrodyPopielcowej, dotyczÄ…cÄ… oddalania grzeszników).We wczesnym okresie, poowym przyjÄ™ciu nastÄ™powaÅ‚a Msza odpuszczenia; w Å›redniowieczu przyjÄ™cie to poprzedzaÅ‚a Suma.MszÄ™ dziennÄ… sprawowano po Nonie (byÅ‚a tozwyczajowa praktyka w dni powszednie w okresie Wielkiego Postu).Mszata miaÅ‚a charakter Å›wiÄ…teczny, w zwiÄ…zku z czym Å›piewy staÅ‚ych częściMszy (ordinarium missae) byÅ‚y uroczyste.W niektórych zwyczajach w ramach Introitu Å›piewano Gloria Patri.Na ukÅ‚ad Mszy mogÅ‚y wpÅ‚ywać różnorodne współczynniki i specjalneobrzÄ™dy.1.JeÅ›li obecny byÅ‚ biskup, Å›piewano Gloria in excelsis.Wniektórychzwyczajach, w obecnoÅ›ci biskupa do Å›piewu na Introit doÅ‚Ä…czano GloriaPatri.2.BÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwo krzyżma ceremonia odbywaÅ‚a siÄ™ tylko woWczas, gdy obecny byÅ‚ biskup.Dlatego też obrzÄ™d ten znacznie części^pojawia siÄ™ w pontyfikale niż mszale.Po Offertorium i sekrecie miamiejsce procesja z olejami; do oÅ‚tarza przynoszono olej chorych,katechumenów (do chrztu) i krzyżmo (do bierzmowania).W zwycz ieDsalisburskim Å›piewano O redemptor sume carmen.Samo bÅ‚ogosÅ‚aWinstwo (jego specjalny tekst) zawarte byÅ‚o w modlitwie konsekracyj eJ|160WIELKI TYDZIEC I WIELKANOC3.JeÅ›li biskup byÅ‚ nieobecny, pomijano Agnus Dei i pocaÅ‚unek pokoju.4.Komunia i Nieszpory w zwyczajach diecezjalnych (i niektórychmonastycznych) MszÄ™ i Nieszpory czÄ™sto Å‚Ä…czono.DÅ‚ugość Mszy rozpoczÄ™tej po Nonie przypuszczalnie oznaczaÅ‚a, że koÅ„czyÅ‚a siÄ™ ona już poczasie, w którym należaÅ‚o rozpocząć Nieszpory.Ich porzÄ…dek byÅ‚ nastÄ™pujÄ…cy: antyfona na KomuniÄ™, psalmy i antyfony nieszporne, Magnificati antyfona, modlitwa po Komunii (zdwojona jako kolekta w Nieszporach),Benedicamus Domino (jako zakoÅ„czenie zarówno Mszy, jak i Nieszporów).W niektórych zwyczajach caÅ‚e Nieszpory albo Magnificat ze swojÄ… antyfona odmawiano prywatnie lub cicho i parami.Kiedy biskup byÅ‚ obecny,niektóre zwyczaje jako rozesÅ‚anie stosowaÅ‚y Ite missa est.5.Przechowywanie hostii w zwiÄ…zku z tym, że od Wielkiego Czwartku do Wielkanocy nie celebrowano Mszy, podczas Mszy w Wielki Czwartek konsekrowano dwie hostie.JednÄ… spożywaÅ‚ celebrans podczas Mszy,drugÄ… natomiast zachowywano w specjalnym relikwiarzu lub GrobiePaÅ„skim.Część tejże hostii miaÅ‚a być spożywana przez celebransa podczasKomunii w Wielki PiÄ…tek (patrz niżej); druga część miaÅ‚a być wznoszonaraz z krzyżem przed Matutinum w NiedzielÄ™ WielkanocnÄ… Zmartwych-staÅ‚y Chrystus (patrz niżej).W niektórych zwyczajach konsekrowanoprzechowywano dwie dodatkowe hostie: jednÄ… na Wielki PiÄ…tek, a drugÄ…ceremoniÄ™ rezurekcyjnÄ… przed Wielkanocnym Matutinum.Schowaniestii miaÅ‚o miejsce po Komunii
[ Pobierz całość w formacie PDF ]