[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dialog między wiarą a rozumem32.Ponieważ wiara chrześcijańska głosi praw-dę o pełnej miłości Boga i otwiera na potęgę tejmiłości, dociera do najgłębszego sedna doświad-czenia każdego człowieka, który przychodzi naświat dzięki miłości i wezwany jest do miłości, bytrwać w świetle.Kierując się pragnieniem oświe-cenia całej rzeczywistości, biorąc za punkt wyjściamiłość Bożą objawioną w Jezusie, starając się ko-chać tą samą miłością, pierwsi chrześcijanie zna-lezli w świecie greckim, w jego łaknieniu prawdy,odpowiedniego partnera do dialogu.Spotkanieewangelicznego orędzia z myślą filozoficzną sta-rożytnego świata stanowiło decydujący pomostdo tego, by Ewangelia dotarła do wszystkich na-rodów, i umożliwiło owocne oddziaływanie wza-jemne wiary i rozumu, które pogłębiało się w cią-26Sermo 229/L, PLS 2, 576: Tangere autem corde, hoc estcredere.43 LIBRERIA EDITRICE VATICANA 2013 Wydawnictwo WAM - Księża Jezuici, 2013ENCYKLIKA LUMEN FIDEIgu wieków, aż po nasze czasy.W swojej encykliceFides et ratio błogosławiony Jan Paweł II pokazał,że wiara i rozum wzajemnie się umacniają.27 Gdyznajdujemy pełne światło miłości Jezusa, od-krywamy, że w każdej naszej miłości obecny byłpromień tego światła, i rozumiemy, jaki był jegoostateczny cel.Jednocześnie fakt, że nasza mi-łość niesie z sobą światło, pomaga nam dostrzecdrogę miłości do pełni całkowitego oddania sięSyna Bożego dla nas.W tym dwukierunkowymodniesieniu światło wiary oświeca wszystkie na-sze ludzkie relacje, które możemy przeżywaćw zjednoczeniu z miłością i czułością Chrystusa.33.W życiu św.Augustyna znajdujemy znaczącyprzykład tej drogi, na której poszukiwanie rozu-mu, z jego pragnieniem prawdy i jasności, zostałowłączone w horyzont wiary, dzięki której zyskałonowe zrozumienie.Z jednej strony przyjmuje ongrecką filozofię światła, która kładzie nacisk nawidzenie.Dzięki spotkaniu z neoplatonizmempoznał paradygmat światła zstępującego z wyso-ka, by oświecić rzeczy, i przez to będącego sym-bolem Boga.W ten sposób św.Augustyn pojąłBoską transcendencję i odkrył, że wszystkie rze-czy mają swoją przejrzystość, a zatem mogą od-zwierciedlać dobroć Boga, Dobro.Tym samymuwolnił się od manicheizmu, w którym tkwiłwcześniej i pod którego wypływem myślał, że27Por.Enc.Fides et ratio (14 września 1998), 73: AAS(1999), 61-62.44 LIBRERIA EDITRICE VATICANA 2013 Wydawnictwo WAM - Księża Jezuici, 2013ENCYKLIKA LUMEN FIDEIzło i dobro nieustannie z sobą walczą, mieszającsię i rozmazując bez wyraznych granic.Zrozu-mienie, że Bóg jest światłem, nadało jego życiunowy kierunek, zdolność rozpoznania zła, które-go się dopuścił, i zwrócenia się ku dobru.Z drugiej strony, w konkretnym doświad-czeniu św.Augustyna, o czym on sam opowiadaw swych Wyznaniach, decydującym momentemna jego drodze wiary nie było widzenie Boga,poza tym światem, ale raczej słuchanie, gdyw ogrodzie usłyszał głos, który mówił: Wezi czytaj; wziął on do ręki tom Listów św.Pawłai zatrzymał się przy rozdziale 13 Listu do Rzy-mian.28 Tak pojawi się osobowy Bóg Biblii, którypotrafi mówić do człowieka, zstąpić i żyć z nimoraz towarzyszyć mu w drodze poprzez dzieje,objawiając się podczas słuchania i odpowiedzi.Jednakże to spotkanie z Bogiem Słowa niedoprowadziło św.Augustyna do odrzuceniaświatła i widzenia.Połączył on obie perspektywy,kierując się zawsze objawieniem miłości Bogaw Jezusie.Wypracował filozofię światła, któraprzejmuje właściwą słowu wzajemność i dopusz-cza wolność patrzenia w kierunku światła.I takjak na słowo pada wolna odpowiedz, podobnieświatło znajduje jako odpowiedz obraz, który jeodbija.Aącząc słuchanie z widzeniem, św.Augu-styn może zatem mówić o słowie jaśniejącym28Por.VIII, 12, 29: PL 32, 762.45 LIBRERIA EDITRICE VATICANA 2013 Wydawnictwo WAM - Księża Jezuici, 2013ENCYKLIKA LUMEN FIDEIwe wnętrzu człowieka.29 W ten sposób światłostaje się niejako światłem słowa, ponieważ jestświatłem osobowego Oblicza, światłem, któ-re oświeca, wzywa nas i pragnie odbijać się nanaszym obliczu, aby jaśnieć z naszego wnętrza.Zresztą, pragnienie wizji całości, a nie tylko frag-mentów historii, jest wciąż obecne i spełni się nakońcu, kiedy człowiek  jak mówi święty z Hip-pony  będzie oglądał i kochał.30 I to nie dlate-go, że będzie zdolny posiąść całe światło, którezawsze będzie niewyczerpane, ale dlatego, że caływejdzie w światło.34.Zwiatło miłości, właściwe wierze, może roz-jaśnić pytania o prawdę, zadawane przez naszeczasy [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl
  • Podstrony

    Strona startowa
    O. CZESŁAW KANIAK ZA PRZYCZYNĽ MARYI PRZYKŁADY OPIEKI KRÓLOWEJ RÓŻAŃCA ŒWIĘTEGO (Przykłady na maj) Tom I
    Zmartwychwstanie Polski w œwietle dokumentów Jaworski Kazimierz Marian, Błaszczyński Kazimierz (1928)
    Bartlomiej Podolski ANALIZA PRZYCZYN KRYZYSU GOSPODARCZEGO W USA W ŒWIETLE AUSTRIACKIEJ TEORII EKONOMII
    Podolski Bartłomiej Analiza przyczyn kryzysu gospodarczego w USA w œwietle austryjackiej teorii ekonomii
    Bednarski, Włodzimierz Pismo Œwięte a nauka Œwiadków Jehowy
    Włodzimierz Bednarski Pismo Œwięte a nauka Œwiadków Jehowy
    McNaught Judith Szepty w œwietle księżyca
    Barbara Marciniak Œwietlana rodzina
    Kaitlyn O'Connor Enslaved 02 The Spawning
    Dochodzenie Hewson David
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • conclusum.xlx.pl