[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Cognitive Walkthrough to analiza zadań (czynności możliwych do wykonaniaw serwisie internetowym) i ich ewaluacja.Każde zadanie (np.wystawienia przedmiotuna aukcji internetowej albo dodania ogłoszenia) dzielone jest na sekwencje kolejnychdziałań lub kroków umożliwiających jego realizację.Przechodząc przez kolejne kroki w zadaniu, osoba przeprowadzająca badanie typucognitive walkthrough ocenia je pod względem użyteczności.Sprawdzana jestrównież spójność interakcji i podatność na zatrzymania, czyli miejsca w którychużytkownik opuszcza serwis, ponieważ nie wie, co powinien zrobić dalej.Cathleen Wharton (jedna z autorek metody) proponuje cztery podstawowe pytaniasłużące ewaluacji każdego kroku:" czy użytkownik będzie próbował osiągnąć efekt, który uzyskuje się w kolejnymetapie zadania? Czy będzie rozumiał, że ten etap jest konieczny do realizacjijego celów?" Czy użytkownik zauważy, jakie działanie powinien teraz wykonać, abyprawidłowo postąpić? Np.czy widzi przycisk?Rola User Experience w powodzeniu e-usług 19" Czy użytkownik rozumie, jaki następny etap zadania może być wykonany przezto działanie? Np.czy nie tylko widzi przycisk, ale czy także rozumie jego treśći w efekcie użyje przycisku?" Czy użytkownik otrzyma informację zwrotną od systemu? Czy zorientuje się,że wykonał prawidłowo to działanie?Więcej informacji można znalezć na stroniehttp://www.pages.drexel.edu/~zwz22/CognWalk.htm5.9.Click trackingW odróżnieniu od statystyk strony WWW, które mogą dostarczyć Ci informacji, jak wiele Zledzenie kliknięćosób odwiedza Twój serwis i jakie podstrony cieszą się największą popularnością, clicktracking (śledzenie kliknięć) pozwala na odkrycie, które elementy na danej podstroniesą najczęściej używane ( klikane ) przez użytkowników.Click tracking mylony jest często z eye trackingiem (śledzeniem ruchów gałek ocznych)ze względu na to, że rezultaty obu badań prezentowane są często w postaci mapycieplnej11 (heatmap zobacz przykład).Click tracking, w odróżnieniu od eyetrackingu:" nie pozwala nam na zbadanie, na które elementy patrzy użytkownik i któreprzyciągają jego uwagę, jeżeli użytkownik nie wykonał kliknięcia," może być przeprowadzany zdalnie i na dużej próbie użytkowników (eyetracking wymaga obecności badanego w laboratorium i specjalistycznegourządzenia eye trackera do przeprowadzenia badań).Click tracking pozwala na zaobserwowanie:" które elementy na podstronie są najczęściej wykorzystywane przezużytkowników," które elementy, nie będące odnośnikami, zostały błędnie ocenione przezużytkowników, jako linki," które odnośniki i aktywne elementy są trudne do aktywizacji za pomocąkursora.Znając odpowiedzi na te pytania, możesz eliminować przyczyny błędów użytkowników(np.elementy niebędące odnośnikami, które zostały błędnie ocenione, jako linki)i upewnić się, że najczęstsze akcje (kliknięcia) użytkowników są zgodne z Twoimi celamibiznesowymi.Wynikiem badania jest zwykle mapa cieplna (heatmap) kliknięć wielu użytkowników,przedstawiająca pojedyncze kliknięcia dla jednego użytkownika oraz informacjedotyczące czasów kliknięć.Przykładowe rozwiązania można znalezć na stronach" Crazy Egg," Clickdensity," ClickHeat.5.10.Test pięciosekundowy (5-Second Test)Użytkownicy najczęściej nie czytają stron internetowych skanują ich zawartość, Ile możnaa czas ich wizyty liczony jest często w sekundach, a nie minutach.Treść publikowana zapamiętać przezonline, aby była skuteczna i wspierała komunikację musi być przystosowana do tego 5 sekund?sposobu użytkowania.11 Sposób zaprezentowania wyników badania w postaci ilustracji, na której różnym wartościom danychodpowiadają różne kolory, za: http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_mapRola User Experience w powodzeniu e-usług 20Test pięciosekundowy polega na wyświetleniu zrzutu ekranu strony internetowejWybór systemuprzez pięć sekund.Następnie ekran gaśnie, a użytkownik proszony jest o wypisanieB2Belementów i informacji, które zapamiętał
[ Pobierz całość w formacie PDF ]