[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Póki co, z zapamiętaniem prostego planu dnia nie powinieneś mieć kłopotu.Zanim siępoło\ysz, napisz co masz jutro do zrobienia, naucz się tego na pamięć, jak w powy\szymprzykładzie, a rano przypomnij sobie wszystko raz jeszcze.To wszystko.Zanim skończymy ten rozdział, naucz się kolejnych zakładek od 26 do 50, któreoczywiście powstały ze znanego Ci ju\, alfabetu fonetycznego.26 NadzieJa27 d\oNKa28 NaWa29 NieBo30 MuS31 MaTa32 MiNa33 MaMa34 MuR35 MoL36 \MiJa37 MaK38 MeWa39 MaPa40 RoSa41 RuDy42 RaNa43 RaMa44 RuRa45 RoLa46 RaJa47 RaK48 RaFa49 RyBa50 LaSNie czytaj dalej, zanim nie opanujesz dobrze tych pięćdziesięciu liczb-obrazów, wkolejności i na wyrywki.Dobrym ćwiczeniem jest próba zapamiętania 25 przedmiotówponumerowanych od 26 do 50.Nazajutrz lub po dwóch dniach, jeśli jesteś ambitny, mo\eszrozszerzyć tę listę do 50 pozycji.Jeśli u\yjesz silnych, zabawnych skojarzeń, zapamiętasz jąbez \adnych kłopotów.8Rozdział 8Jak ćwiczyć sztukę obserwacjiPamięć jest jak skarbnik, któremu trzeba płacić, za korzystanie z jego usług.RoweWszystkie Leje jakdziecie z zsącebra.nasze.x xLeje jak Leje jak zz z z cebra.cebra.x xCzy spojrzałeś na napis umieszczony w powy\szym prostokącie? Jeśli tak, przeczytajnapisane zdanie jeszcze raz, po czym odwróć głowę i powtórz je z pamięci.Sprawdz, czypowtórzyłeś dokładnie jego treść, nawet jeśli uwa\asz, \e wymagam rzeczy dość głupiej.Wiem, \e zdanie to jest bardzo proste.A więc, jeśli przeczytałeś je co najmniej trzy razy, jak ono brzmi? Leje jak z cebra?Przypuszczam, \e większość z Was kiwnie twierdząco głową.W takim razie, nara\ającsię na śmieszność, poproszę; sprawdz jeszcze raz, dobrze?Spojrzałeś? Jeśli i teraz odczytasz: "Leje jak z cebra", Twoja sztuka obserwacjipozostawia wiele do \yczenia.Przeczytaj raz jeszcze, akcentując słowo po słowie.No tak,jak mogłeś nie zauwa\yć: to zdanie brzmi: "Leje jak z z cebra".Jest w nim o jedno "z" zadu\o!Teraz ju\ wiesz, dlaczego prosiłem, byś przyjrzał się temu napisowi kilkakrotnie.Chciałem udowodnić, \e nawet wtedy ciągle opuszczasz to dodatkowe "z".Jeśli zauwa\yłeśje od razu, te\ nie masz powodu do nadmiernej dumy, gdy\ tak naprawdę nie wiedziałem, jakuda się ta niepozorna sztuczka po wydrukowaniu w ksią\ce.W ka\dym razie sprawdziłem ten trick ju\ na kilkuset osobach i wiem, \e tylko dwie lubtrzy szybko zauwa\ały ró\nicę.Sam mo\esz się o tym przekonać, pisząc to zdanie na fiszce o wymiarach 3 x 5 cm.To,co odwraca uwagę czytającego, to małe "x" pod słowem "cebra", które zmusza oko doszybkiego ruchu w dół, przez co umysł rejestruje całe zdanie dość niedbale, jako zbyt dobrzeznane.Wypróbuj tę zabawę na kimś z Twoich znajomych.Pamiętam przypadki, \e ludzie patrzyli na tę kartkę dziesięć i piętnaście razy i zakładalisię o ka\de pieniądze, \e dokładnie pamiętają, co tam jest napisane, a kiedy prosiłem: "No,to powiedz", słyszałem: "Leje jak z cebra".Piszę o tym wszystkim dlatego, \e ostrość obserwacji u większości z nas jest po prostulekko przytępiona.Zaznaczałem wcześniej, \e moje metody właściwie stosowane samezmuszą Cię do koncentracji, ale mo\esz ją wcześniej poprawić w zupełnie inny, prostysposób.Nie lekcewa\ obserwacji, jeśli chcesz usprawnić swoją pamięć.Mówiąc krótko, niczegonie zapamiętasz, jeśli najpierw nie zauwa\ysz.Znany wykładowca Eustace H.Miles ujął to wten sposób: "Czego ktoś dobrze sobie nie uświadomił, nigdy dobrze nie zapamięta".Niezauwa\yłeś czegoś, a więc nie zanotowałeś w świadomości, nie zapamiętałeś.Jeśli Ci się nie spieszy, oto prosta metoda, jak ćwiczyć umiejętność uwa\nego patrzenia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]