[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Funkcj t spenia tylko proefektywnociowa kultura organizacji, tj taka, która sprzyja osigniciu podanych celów strategicznych.Specyfikacja okrelonego typu kultury powinna by uwzgldniona przy wyborze okrelonej strategii.Przy strategiach agresywnych (np.przejmowanie firm) sprzyjajca osiganiu celów strategicznych bdzie kultura „chleba i igrzysk” (aktywno).Natomiast czynnikiem wrcz uniemoliwiajcym osignicie powodzenia w strategicznych wyborach agresywnych jest defensywna orientacja kultury (niech do innowacji).Kultury te bd dobre dla strategii defensywnych.Przy strategii doskonalenia (unikatowo oferty rynkowej) - cenna bdzie orientacja adaptacyjna (akceptacja ryzyka, wiara w sukces), a take orientacja skierowana na niezaleno.Jeeli typ kultury nie ma charakteru proefektywnociowego, to naley dy do jej zmiany.Proces zmiany moe by rewolucyjny (zmiana szybka i radykalna, odrzucenie poprzedniego systemu wartoci) albo ewolucyjna (metod drobnych kroków, zmiany kulturowe maj posta hybrydow - do starych wartoci dodajemy nowe.Proces zmian kulturowych powinien by poprzedzony nakreleniem wizji przyszej organizacji, a poszczególne dziaania w tym zakresie powinny by podporzdkowane jej celom strategicznym.Z celów strategicznych musz wynika oczekiwane cechy kulturowe sprzyjajce strategii, które maj by osignite w procesie zmian.Kultura jako czynnik implementacji strategii.Sukces w realizacji strategii zaley od zbiorowej kultury wzmacniajcej dziaania strategiczne.Wzmocnienie to mona uzyska jedynie ze strony silnej i spójnej kultury, tj.takiej, która zapewnia rozumienie celów i strategii firmy, a take przedstawia indywidualne role w ich osiganiu.Silna kultura jest potnym rodkiem kanalizujcym zachowania i pomagajcym pracownikom wykonywa sw prac zgodnie z zaoeniami strategii.Implementacja strategii wymaga koncentracji wysików i zasobów, dlatego zachowania pracowników powinny by wyrazem klimatu pracy.Chcc osign powodzenie w realizacji strategii powinnimy zapewni identyfikacj pracowników z firm - czuj si oni pewniej i aktywizuj swe dziaania na rzecz firmy.Z reguy im wiksze zmiany wystpuj w nowej strategii, tym wiksze powinny by modyfikacje kulturowe.Pytanie 35róda przewagi strategicznej wedug szkoy pozycyjnej i zasobowej.Logika strategii jako: (a) dopasowania si do struktury brany, (b) przejmowania kontroli nad bran, (c) tworzenie rynków przyszoci.Która z tych opcji uwaana jest za najbardziej obiecujc dla firmy na rynku internetowym?róda przewagi strategicznej wg szkoy pozycyjnej:Przewaga poprzez minimalizacj kosztów - dokonywana jest w oparciu o róne sposoby, z których najczciej stosowanym jest ekonomia skali.Stworzenie wiodcej pozycji pod wzgldem kosztów wymaga:inwestowania w urzdzenia produkcyjne na wysok skal,obnianie kosztów poprzez zdobywanie dowiadczenia (krzywa dowiadczenia),kontroli kosztów bezporednich i ogólnych,minimalizacj kosztów w dziedzinie bada i rozwoju, reklamy itp.Dane ródo przewagi przynosi firmie korzyci:wyszy od przecitnego zysk,ochrona przed rywalizacj (wygra zawsze firma o niszych od konkurencji kosztach cakowitych, a co za tym idzie wyszej rentownoci),obrona przed potnymi nabywcami, którzy mog wykorzysta sw si przetargow do obniania ceny do poziomu, który oferuje kolejny pod wzgldem rentownoci konkurent,obrona przed naciskami dostawców dziki moliwoci negocjowania cen przy masowych zakupach surowców,bariery wejcia dla konkurentów pod wzgldem ekonomii skali czy przewagi cenowej.Firmy chc ustali koszty na poziomie niszym ni u konkurencji, co da wiksz mar zysku.W zwizku z tym takie firmy najczciej bd oferoway standardowy produkt, bez adnych dodatków.Dlatego dana przewaga rodzi w przyszoci ryzyko zmiany technologicznej, niedostrzeganie koniecznoci zmian w wyrobach oraz osiganie niskich kosztów przez konkurentów.Przy nadwyce popytu nad globaln poda przetrwaj nie tylko sprawni producenci, ale take tacy, których koszty s równe dochodom
[ Pobierz całość w formacie PDF ]