X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Następuje przygotowanie danych do analizy poprzez ich zakodowanie oraz zapi-sanie w postaci pliku komputerowego.15.Odbywa się analiza danych za pomocą pakietu oprogramowania statystycznego.16.Wyniki badań wskazują na przyjęcie pierwotnej hipotezy badawczej, niemniejjednak w interpretacji należy wziąć pod uwagę, że wiele kobiet, które nakła-niano do udziału w projekcie, odmówiło z różnych przyczyn.Ponadto, analizadanych wykryła, że częstość badań mammograficznych w badanej grupie byłaznacznie wyższa niż wynikało to z wcześniejszych badań.17.Badacz prezentuje wstępny raport na temat wyników badania oraz ich interpre-tacji na międzynarodowej konferencji naukowej.Następnie pełny raport jestopublikowany w wiodącym branżowym czasopiśmie.18.Badacz stara się skontaktować z klinicystami aby omówić z nimi wyniki badańoraz ocenić w jaki sposób mogą być one zastosowane w praktyce.Naukowiec z powyższego badania ma zamiar przeprowadzić cały projekt na prze-strzeni dwóch lat.Często zdarza się tak, że wiele kroków nakłada się na siebie lub mamiejsce w tym samym czasie.Niektóre etapy wymagają krótkiego okresu czasu, pod-czas gdy inne ciągną się przez całe miesiące.Podczas opracowania projektu badania oraz jego ram czasowych należy wziąć poduwagę wiele czynników, włączając poziom wiedzy oraz kompetencje metodologicznebadacza.Na poszczególne okresy mają także wpływ zasoby badawcze, czyli główniefundusze oraz dostępny personel.W poprzednim przykładzie, prawie na pewno byłobywymagane finansowanie zewnętrzne przez sponsora w celu opłacenia osób zbierającychwywiady (a także kosztów rozmów, itd.), chyba że w badanie włączyli się ochotniczostudenci lub koledzy z pracy.Niemniej ważne jest zwrócenie uwagi na niektóre aspekty praktyczne przepro-wadzanego badania, do tej pory nie wymieniane.Pozyskiwanie różnych materiałówi�zasobów, zadbanie o uzyskanie niezbędnych pozwoleń, jak również zezwoleń na ko-rzystanie z odpowiednich formularzy i narzędzi, wynajęcie lub zorganizowanie zespo-łu, a�także wszechobecne spotkania i dyskusje  wszystkie te czynności zajmują wieleczasu, jednak są niezbędne.Różne osoby odbierają określone zadania w odmienny sposób.Niektórzy uwiel-biają fazę wstępną, z dużym komponentem intelektualnym, podczas gdy inni rzuca-ją się ochoczo w wir pracy dotyczącej zbierania danych oraz związany z kontaktamiinterpersonalnymi.Niezależnie od osobistych preferencji, należy oddać honor każdejniezbędnej czynności i poświęcić jej rozsądną ilość czasu.� Wyższa Szkoła Medyczna w Legnicy 2011 63 ROZDZIAA 3ZASADY PROWADZENIA BADACJAKOZCIOWYCHCzynności podejmowane w badaniu jakościowym.Jak to zostało przedstawione wcześniej, badanie ilościowe przebiega według dośćliniowej sekwencji zdarzeń  naukowcy planują wcześniej podejmowane kroki abyzmaksymalizować wewnętrzną spójność, następnie zaś podążają tą ścieżką tak ściśle,jak to jest możliwe.W badaniach jakościowych dla odmiany, przebieg badania przy-pomina bardziej okrąg niż linię prostą.Badacze jakościowi przez cały czas badają i�in-terpretują dane oraz podejmują decyzje odnośnie dalszego działania na podstawie tegoco już zostało odkryte.Jako że badacze jakościowi mają elastyczne podejście do zbierania i analizy danych,niemożliwe jest dokładne zdefiniowanie przebiegu czynności  sekwencja różni sięmiędzy poszczególnymi badaniami, zaś naukowcy nie wiedzą dokładnie ile czasu zaj-mie im cały projekt.Poniższe sekcje opisują pokrótce przebieg głównych czynnościpodejmowanych w badaniu jakościowym wraz ze sposobem ich wykonywania orazmożliwą lokalizacją w przebiegu projektu.Koncepcja i planowanie badania jakościowego.Identyfikacja problemu badawczego.Podobnie jak w przypadku badań ilościowych, badacze jakościowi rozpoczynająod szerokiego pola tematycznego.Dla odmiany jednak, z reguły skupiają się na tychaspektach zjawisk, które są słabo poznane i zrozumiane.Nie wypracowują zatem hi-potez ani nie stawiają wyrafinowanych pytań badawczych przed wyjściem w teren.Ogólny zakres tematyczny może zostać zawężony lub wyjaśniony na podstawie osobi-stych refleksji badaczy czy rozmowy z kolegami (ewentualnie klientami  pacjentami),badacze jednak z reguły mogą rozpocząć od szerokiego kręgu tematycznego i skupić sięna jego wyostrzaniu i precyzowaniu w trakcie wykonywania próby.(Badacze jakościo-wi mogą również zdecydować o zainteresowaniu się tematem, studiowanym szerokow�sposób ilościowy, natomiast ze skromną reprezentacją w postaci prób jakościowych).� Wyższa Szkoła Medyczna w Legnicy 2011 65 Metodologia badań w pielęgniarstwie  Anna StodolakWykonywanie przeglądu piśmiennictwa.W obrębie naukowców ze szkoły jakościowej istnieje rozbieżność opinii co do ko-nieczności i zasadności przeglądu literatury.Na jednym krańcu są ci, którzy uważają, iżnie powinno się korzystać z piśmiennictwa przed zebraniem danych.Tłumaczą to w tensposób, że poprzednie badania lub prace kliniczne mogą mieć wpływ na kształtowaniesię koncepcji badanych zjawisk, zjawiska zaś powinno się wyjaśniać na podstawie po-glądów uczestników badania, a nie na podstawie wcześniejszych informacji.Naukowcyhołdujący tym poglądom przeglądają piśmiennictwo na końcu badania, powstrzymu-jąc się od tego na wcześniejszych etapach.Inni dla odmiany sądzą, że powinno się prze-prowadzić choćby pobieżny przegląd, aby uzyskać ewentualne wskazówki (na przykład,omówienie błędów i zakłóceń, jakie pojawiały się wcześniej w trakcie badania danegotematu).Jeszcze inni są skłonni twierdzić, że niezbędny jest całościowy i szczegółowyprzegląd literatury, tak jak w badaniu ilościowym.Niezależnie od preferencji badaczy,adekwatne piśmiennictwo jest z reguły ubogie, ponieważ pytania zadawane przez ba-daczy ze szkoły jakościowej są często unikalne i niepowtarzalne.Wybór miejsca badania oraz zdobycie dostępu.Podczas fazy planowania naukowcy jakościowi muszą również wybrać odpowiedniemiejsce, zgodne z badanym tematem.Na przykład, jeżeli tematem są poglądy na tematzdrowia u biedoty miejskiej, należy zidentyfikować wewnątrzmiejską wspólnotę z dużąliczbą członków o niskich dochodach.Podczas podejmowania takiej decyzji, częstokonieczne jest zaangażowanie się we wstępną pracę w terenie (czasem w warunkachszpitalnych czy klinicznych) w celu identyfikacji najbardziej odpowiedniego i bogategow informacje środowiska umożliwiającego przeprowadzenie badań.Dla badacza jako-ściowego idealne miejsce badań charakteryzuje się następującymi cechami:1.Możliwy jest dostęp.2.Obecna jest bogata mieszanka ludzi, interakcji i sytuacji związanych z tematembadania.3.Badacz jest w stanie zainicjować  i utrzymać  właściwą rolę i relację w odnie-sieniu do uczestników badania.Przed wkroczeniem na dany teren, koniecznajest ocena jego przydatności (jak również czy jednostki i ośrodki w obrębiedanego terenu badań są odpowiednie).W niektórych przypadkach, naukowcy mogą mieć wolny wstęp do miejsca, w któ-rym mają być przeprowadzone badania.W innych przypadkach jednak należy zadbaćo�zdobycie dostępu do miejsca badania lub ośrodków, które się w jego obrębie znaj-dują.Miejsce może być znakomicie przystosowane do badań, jednak jeśli nie możnasię tam  dostać , projekt nie może postępować i nie ma racji bytu [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl
  • Podstrony

    Strona startowa
    Corey Ross, Pamela Swett, Fabrice dAlmeida Pleasure and Power in Nazi Germany (2011)(1)
    Sharon J. Smith The Young Activist's Guide to Building a Green Movement and Changing the World (2011)
    MARIUSZ CZUBAJ 03.Zanim znowu zabiję (2011)
    Ludobójstwo bez kary Nasz Dziennik, 2011 03 07
    Urban Structures (with prezentation)`2011
    Topolski Jerzy Metodologia historii
    Marinelli Carol Tajemnicza pielęgniarka
    Sansom C.J Alchemik (4)
    Chris Kuzneski [The Hunters The Forbidden Tomb (epub)
    Jocelynn Drake 1 Nocny wędrowiec
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • actus.htw.pl
  • Drogi uЕјytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    PamiД™taj, Ејe dbamy o TwojД… prywatnoЕ›Д‡. Nie zwiД™kszamy zakresu naszych uprawnieЕ„ bez Twojej zgody. Zadbamy rГіwnieЕј o bezpieczeЕ„stwo Twoich danych. WyraЕјonД… zgodД™ moЕјesz cofnД…Д‡ w kaЕјdej chwili.

     Tak, zgadzam siД™ na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerГіw w celu dopasowania treЕ›ci do moich potrzeb. PrzeczytaЕ‚em(am) PolitykД™ prywatnoЕ›ci. Rozumiem jД… i akceptujД™.

     Tak, zgadzam siД™ na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerГіw w celu personalizowania wyЕ›wietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treЕ›ci marketingowych. PrzeczytaЕ‚em(am) PolitykД™ prywatnoЕ›ci. Rozumiem jД… i akceptujД™.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.