[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W innej grupie także zmieniano cenÄ™ z dolara na75 centów, ale sytuacja byÅ‚a wyraznie nienegocjacyjna.Tu okazywaÅ‚osiÄ™, że zaszÅ‚o nieporozumienie: sprzedawca dopiero rozpoczynaÅ‚ pracÄ™i byÅ‚ pouczany przez kolegÄ™, że ciasteczka kosztowaÅ‚y wprawdzie kiedyÅ›1JeÅ›li klient dopytywaÅ‚ siÄ™ o cenÄ™ jednego opakowania ciasteczek, wyjaÅ›niano mu,że sprzedawcy uzyskali od swoich przeÅ‚ożonych polecenie sprzedawania ciasteczekw dwuopakowaniowych zestawach. 3.1. To nie wszystko" 69dolara, ale obecnie sprzedawane sÄ… o 25 centów taniej.W grupie kon­trolnej podawano oczywiÅ›cie od razu cenÄ™ 75 centów.OkazaÅ‚o siÄ™, żew obu warunkach eksperymentalnych ciasteczka decydowaÅ‚o siÄ™ kupićwiÄ™cej klientów (odpowiednio 85 i 70%) niż w warunkach kontrol­nych (50%).W innym eksperymencie sprawdzano efektywność domokrążców.W grupie kontrolnej proponowali oni kupno Å›wiec kosztujÄ…cych 2 dola­ry.W grupie, w której stosowano obniżkÄ™ o charakterze negocjacyjnymjeden z dwóch sprzedawców okreÅ›laÅ‚ cenÄ™ na 3 dolary, ale jego kompangÅ‚oÅ›no zwracaÅ‚ mu uwagÄ™, że cena jest o dolar niższa, bo  uzgodniliprzecież, że sprzedawać je bÄ™dÄ… po dwa dolary, by sprzedać wiÄ™cej".W grupie, w której obniżka miaÅ‚a charakter nienegocjacyjny, partnersprzedawcy, który wymieniaÅ‚ cenÄ™ 3 dolarów, zwracaÅ‚ mu uwagÄ™, że3 dolary to cena innych Å›wiec, a te, które obecnie oferujÄ…, kosz­tujÄ… dwa2.W grupie kontrolnej proponowano oczywiÅ›cie od razu Å›wie­ce w cenie dwóch dolarów.O ile w warunkach kontrolnych Å›wiecenabywaÅ‚o tylko 14,3% osób, to w warunkach nienegocjacyjnych od­setek ten wyraznie wyższy  37,1, a w warunkach negocjacyjnych wy­niósÅ‚ 57,1.Jak widzimy, choć czÄ™stość nabywania ciastek i Å›wiec byÅ‚y wyższew grupach, w których interakcja sprzedawca klient bardziej przypomi­naÅ‚a negocjacje, nie byÅ‚o to warunkiem sine qua non skutecznoÅ›ci tech­niki.Wyniki te wskazujÄ… jedynie, że norma wzajemnoÅ›ci raczej nasilaefektywność tricku  to nie wszystko", niż jest jego podstawowym me­chanizmem.W poszukiwaniu tego mechanizmu Burger odwoÅ‚uje siÄ™ dotak zwanej kotwicy sÄ…du.W jednym z przywoÅ‚ywanych przez niegobadaÅ„ mężczyzni dość wysoko oceniali atrakcyjność prezentowanej imna zdjÄ™ciu kobiety.Ocena ta jednak byÅ‚a niższa, jeÅ›li nieco wczeÅ›niejoglÄ…dali epizod z filmu AnioÅ‚ki Charliego, w 'którym wystÄ™powaÅ‚y nie­zwykle atrakcyjne i seksowne aktorki3.PrzenoszÄ…c tÄ™ prawidÅ‚owość nagrunt techniki  to nie wszystko" i przywoÅ‚ujÄ…c przykÅ‚ady wyżej omó­wionych badaÅ„, powiedzieć można, że 75 centów usÅ‚yszane chwilÄ™ powczeÅ›niejszej cenie:  jeden dolar" wydaje siÄ™ korzystniejszÄ… ofertÄ… niż 75centów sÅ‚yszane bez takiej dolarowej  kotwicy".2Warto zauważyć, że wbrew intencjom autorów eksperymentu oba warunki,w których stosowano jednodolarowÄ… obniżkÄ™, różniÄ…, siÄ™ nie tylko stopniem negocjacyjno-Å›ci.Tylko w pierwszym z tych warunków można mówić o okazyjnej cenie.3Można o tym przeczytać w artykule: Kenrick D.T., Gutierres S.E., Contrast effectsand judgments ofphysical attractweness; When beauty becomes a social problem,  Journal ofPersonality and Social Psychology", 38 (1980), s.131-140. 3.Inne techniki oparte na dynamice interakcji70W innym prostym eksperymencie przedstawiano badanym infor­macje o cenie ciastek, różnicujÄ…c jÄ… w ten sposób, że niektórzy dowiady­wali siÄ™, że wynosi ona 75 centów, a inni, że jeden dolar, i proszono icho zadeklarowanie, jakÄ… kwotÄ™ sami byliby skÅ‚onni za ciasteczka zapÅ‚acićoraz jakÄ… kwotÄ™ uznaliby jeszcze za  uczciwÄ… cenÄ™".OkazaÅ‚o siÄ™, żegrupa informowana, że regularna cena wynosi jeden dolar, deklarowaÅ‚aczęściej, że skÅ‚onna byÅ‚aby pÅ‚acić wiÄ™cej i uważaÅ‚a wyższÄ… cenÄ™ za jesz­cze uczciwÄ…, niż grupa poinformowana, że cena ta wynosi 75 centów4.W kolejnym eksperymencie, w którym rzeczywistej sprzedaży ciastekw cenie 1 dolara towarzyszyÅ‚a informacja sprzedawcy, że wczeÅ›niejsprzedawane byÅ‚y o 25 centów drożej nie towarzyszyÅ‚o jednak wiÄ™kszezainteresowanie kupujÄ…cych niż w grupie kontrolnej, w której po prostupodawano cenÄ™ jednego dolara.Wyniki te nie przynoszÄ… wiÄ™c potwierdzenia tezy, że mechanizmskutecznoÅ›ci analizowanej tu techniki wynika z dostarczania osobieindagowanej kotwicy sÄ…du o opÅ‚acalnoÅ›ci zakupu.Kwestia mechanizmuleżącego u podstaw omawianej tu techniki wymaga wiÄ™c bez wÄ…tpieniadalszych badaÅ„ [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl
  • Podstrony

    Strona startowa
    Marek Skała, Andrzej Mleczko psychologia zmiany. rzecz dla wscieknietych. wydanie ii rozszerzone pełna wersja
    John Mills Control; A History of Behavioral Psychology (1998)(1)
    Psychologia Społeczna Serce i Umysł Elliot Aron son
    psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym marta bogdanowicz
    Essentials of Abnormal Psychology 4e 05
    The PSychological Foundations Of Culture Mark Schaller
    Wywieranie wpływu na ludzi psychologia społeczna(3)
    Tymieniecki Bohdan Na imię jej było Lily
    MacDonald John D. Travis McGee 03 Purpurowe miejsce zgonu
    Szostak Wit Smoczogóry Tom 2 Poszarpane Granie
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sspmechnica.xlx.pl