[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dz 20, 34 n): pracowaliśmy w trudzie i zmęczeniu wednie i w nocy, aby dla nikogo z was nie być ciężarem (2 Tes 3, 8)16.Stąd też płynąjego pouczenia na temat pracy, które mają charakter napomnienia i nakazu: nakazujemy i napominamy ich w Panu Jezusie Chrystusie, aby pracując zespokojem, własny chleb jedli tak pisze do Tesaloniczan (2 Tes 3, 12).Ci bowiem,którzy wcale nie pracują (.) postępują wbrew porządkowi (2 Tes 3, 11) iApostoł, w tymże samym kontekście, nie zawaha się powiedzieć: kto nie chcepracować, niech też nie je (2 Tes 3, 10).Gdzie indziej natomiast zachęca: Cokolwiek czynicie, z serca wykonujcie jak dla Pana, a nie dla ludzi, świadomi, że odPana otrzymacie dziedzictwo wiekuiste jako zapłatę (Kol 3, 23 n).Pouczenia Apostoła narodów mają, jak widać, kluczowe znaczenie dla moralności iduchowości ludzkiej pracy.Są ważnym dopowiedzeniem do tej wielkiej, chociażdyskretnej ewangelii pracy, jaką znajdujemy w życiu Chrystusa i Jegoprzypowieściach w tym, co Jezus czynił i czego nauczał (Dz 1, 1).W oparciu o te światła bijące z samego zródła, Kościół stale głosił to, czegowspółczesny wyraz znajdujemy w nauce Vaticanum II: Aktywność ludzka, jakpochodzi od człowieka, tak też ku niemu się skierowuje.Człowiek bowiem pracując,nie tylko przemienia rzeczy i społeczność, lecz doskonali też samego siebie.Uczy sięwielu rzeczy, swoje zdolności rozwija, wychodzi z siebie i ponad siebie.Jeżeli siędobrze pojmuje ten wzrost, jest on wart więcej aniżeli zewnętrzne bogactwa, jakiemożna zdobyć (.) Stąd normą aktywności ludzkiej jest to, żeby zgodnie z planemBożym i wolą Bożą odpowiadać prawdziwemu dobru rodzaju ludzkiego i pozwolićczłowiekowi na realizowanie i wypełnianie pełnego swojego powołania bądzindywidualnie, bądz społecznie 17.W kontekście takiego widzenia wartości ludzkiej pracy takiej duchowości pracy tłumaczy się w pełni to, co w tym samym miejscu Konstytucji pastoralnej Soboruczytamy na temat właściwego znaczenia postępu: Więcej wart jest człowiek z racjitego, czym jest, niż ze względu na to, co posiada.Podobnie warte jest więcej towszystko, co ludzie czynią dla wprowadzenia większej sprawiedliwości, szerszegobraterstwa, bardziej ludzkiego uporządkowania dziedziny powiązań społecznych,aniżeli postęp techniczny.Albowiem postęp ten może tylko dostarczać niejako materiido udoskonalenia człowieka, ale sam przez się tego udoskonalenia nieurzeczywistnia 18.Taki pogląd na sprawę postępu i rozwoju temat tak bardzo dominujący wewspółczesnej umysłowości może być rozumiany tylko jako owoc rzetelnejduchowości ludzkiej pracy i tylko w oparciu o taką duchowość może też byćurzeczywistniany i wprowadzany w życie.Jest to pogląd i program, który swymikorzeniami tkwi w ewangelii pracy.Praca ludzka w świetle Chrystusowego Krzyża iZmartwychwstania27.Jest jeszcze jeden aspekt ludzkiej pracy, jeden jej istotny wymiar, w któryduchowość zbudowana na Ewangelii wnika dogłębnie.Praca każda zarównofizyczna, jak umysłowa łączy się nieodzownie z trudem.Księga Rodzaju daje temuwyraz w sposób zaiste przejmujący, przeciwstawiając owo pierwotnebłogosławieństwo pracy, zawarte w samej tajemnicy stworzenia i połączone zwyniesieniem człowieka jako obrazu Boga owemu przekleństwu, jakie przyniósł zesobą grzech: przeklęta niech będzie ziemia z twego powodu: w trudzie będzieszzdobywał od niej pożywienie dla siebie po wszystkie dni twego życia (Rdz 3, 17).wtrud zespolony z pracą znaczy drogę życia ludzkiego na ziemi i stanowi zapowiedzśmierci: W pocie więc oblicza twego będziesz musiał zdobywać pożywienie, póki niewrócisz do ziemi, z której zostałeś wzięty (.) (Rdz 3, 19).Jakby echo tych słówprzemawia autor jednej z ksiąg mądrościowych : przyjrzałem się wszystkimdziełom, jakich dokonały moje ręce, i trudowi, jaki sobie przy tym zadałem (.) (Koh2, 11).Nie ma człowieka na ziemi, który nie mógłby tych słów uznać za własne.Ewangelia wypowiada także w tym względzie swe ostatnie poniekąd słowo wtajemnicy paschalnej Jezusa Chrystusa.Tam też wypada szukać odpowiedzi na teproblemy, tak doniosłe dla duchowości ludzkiej pracy.W tajemnicy paschalnejzawiera się Krzyż Chrystusa, Jego posłuszeństwo aż do śmierci, które Apostołprzeciwstawia owemu nieposłuszeństwu, jakie obciążyło dzieje człowieka na ziemi odpoczątku (por.Rz 5, 19).Zawiera się w niej także wyniesienie Chrystusa, którypoprzez śmierć krzyżową wraca do swoich uczniów z mocą Ducha Zwiętego wZmartwychwstaniu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]