[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Warunkiem koniecznym tej integracji jest otwartość systemówinformacyjnych.Otwartość systemów informacyjnych przedsiębiorstw włańcuchu logistycznym oznacza w konsekwencji traktowanie równieżprzedsiębiorstwa jako systemu otwartego, powiązanego z otoczeniem.Takie podejście do przedsiębiorstw jest spowodowane systemowymcharakterem logistyki.Graficzny obraz logistycznego systemu informacji wraz z kanałamiinformacyjnymi i technikami zbierania danych z różnych ogniw łań-cucha dostaw przedstawia rysunek 2.4.Wykorzystanie systemów informacyjnych w zarządzaniu logistykądaje szereg korzyści.W sferze transportu wymienić można bardziejefektywną realizację funkcji przewozowych, a więc przede wszystkimlepsze wykorzystanie taboru i jego ładowności oraz bardziej efektywne- czasowo i kosztowo - planowanie przewozów.Efekty w sferzemagazynowania i gospodarki zapasami prowadzą do ogólnego zmniej-szenia zaangażowania kapitałowego w zapasy we wszystkich ogniwach,co staje się możliwe dzięki skróceniu cykli dostaw.Sfera realizacji14Systemowi informacji marketingowej poświęcono więcej miejsca w: E.Duliniec, Ba-dania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem.PWN, Warszawa 1994, s.143 160.15E.Gołembska, Ekonomiczne efekty., s.62.55zamówień zostaje znacznie usprawniona przy wzroście elastycznościi niezawodności komunikacji z odbiorcami produktu logistycznego,a także w ramach wewnętrznych relacji dostawca-odbiorca w samymłańcuchu.Niezależnie od generowania efektów w ramach każdej zesfer logistyki, bezspornie zarządzanie łańcuchem dostaw w oparciuo logistyczny system informacji jest bardziej świadome powiązań mię-dzy podstawowymi sferami działalności logistycznej i współzależnościw funkcjonowaniu jej podsystemów.Rodzi to wyrazne korzyści w za-kresie całego systemu.Korzyści takie dostrzegły już przedsiębiorstwa handlowe, które za-inicjowały wdrożenie efektywnej strategii obsługi klienta - ECR (ang.Efficient Consumer Response)16 w dystrybucji wyrobów gotowych.Strategia ta bazuje na ścisłej współpracy wszystkich ogniw dystrybucji(od wytwórcy, poprzez dystrybutorów i hurtowników, na sprzedawcachdetalicznych kończąc) przy wykorzystaniu nowoczesnych technik infor-macyjnych.Poprawiło to poziom obsługi klienta, zredukowało kosztydzięki zmniejszeniu wielkości zapasów i lepszemu wykorzystaniu po-16Ideę ECR opisuje m.in.: R.Swarcewicz, Efektywna strategia obsługi klienta.Lo-gistyka, nr 2, 1996, s.55-58.56siadanych zasobów.W koncepcji tej mamy, podobnie jak w przypadkuLIS-u, rozwinięte systemy informatyczne oraz, podobnie jak w przy-padku superorganizacji, zastąpienie konkurencji pomiędzy partneramihandlowymi ichmi wzajemną współpracą.Systemy takie, będące pod-systemami szerzej pojętego LIS-u, stanowią dobrą prognozę dla spopu-laryzowania i tworzenia przedsięwzięć obejmujących cały łańcuch do-staw i przynoszących dalsze korzyści.Istotne jest, że dostrzeżono za-lety integracji ogniw logistycznych na bazie systemów informacyjnych,co daje nowe możliwości.Istotą logistycznego systemu informacji jest pozyskiwanie, groma-dzenie i przetwarzanie danych dla wykorzystania ich w procesach po-dejmowania decyzji i sterowania działaniami logistycznymi.Logistycz-ny system informacji, jako ponadobiektowy system informacyjny grupyprzedsiębiorstw, warunkuje skuteczność koordynacji procesów logisty-cznych.Jednocześnie LIS integruje cały łańcuch dostaw na płaszczyz-nie przepływów informacyjnych, wspartych technologią informatyczną.W literaturze zachodniej mówi się coraz częściej o komputerowo zin-tegrowanej logistyce - CIL (ang.Computer Integrated Logistics).In-tegracja obejmuje wszystkie ogniwa łańcucha: od zródeł pozyskaniasurowców, poprzez ogniwa wytwórcze, dystrybucyjne, handlowe wrazz przewoznikami oraz bardzo ostatnio popularnymi firmami świadczą-cymi usługi logistyczne (ang.third party logistician), aż po końcowegoklienta.Klienta końcowego można rozpatrywać nie tylko w sensieinstytucjonalnym, ale także personalnym jako miejsce finałowej kon-sumpcji konkretnego towaru.W wielu krajach można już dokonywaćzakupów nie wychodząc z domu poprzez sieci komputerowe (tzw.wirualny sklep).Również poprzez sieci teleinformatyczne wiele przed-siębiorstw zachodnich dociera do potencjalnych klientów, promującswoje wyrobu i usługi (ang.telemarketing).Logistyczny system informacji przypomina o znaczeniu przepływówinformacyjnych w logistyce, podkreśla ich integrującą rolę oraz w spo-sób istotny przybliża ideę całościowego, skoordynowanego zarządzaniałańcuchem dostaw.Może być ona zrealizowana w praktyce po zasto-sowaniu systemów wspomagania decyzji, czyli dalszej informatyzacji,dotyczącej już systemów informacyjnych zarządzania w ogniwach tegołańcucha.Wspomaganie decyzji może również odbywać się na wspól-nym obszarze decyzyjnym superorganizacji.Istnienie jednego systemuinformacyjnego logistyki obejmującego wszystkie funkcje i procesy lo-57gistyczne - z uwzględnieniem procesu wytwórczego - odzwierciedlanajnowszą koncepcję logistyki, w której nie istnieją sztuczne podziałyna logistykę zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji.2.2.4.Zrodki techniczne realizacji systemów informacyjnychlogistykiRealizacja systemów informacyjnych, w tym także logistycznegosystemu informacji, opiera się na szeroko rozumianej infrastrukturzeteleinformatycznej.W dalszym ciągu zostaną zaprezentowane środkitechniczne tej infrastruktury17.Zostały one także zaznaczone na rysun-ku 2.4.w powiązaniu z odpowiednimi wejściami informacyjnymi LIS-u.Oczywiście omówione poniżej środki techniki informacyjnej nie od-noszą się tylko do LIS-u, występują w każdym innym systemie infor-macyjnym.Logistyczny system informacji jako najbardziej rozwiniętysystem informacyjny logistyki korzysta ze wszystkich tych technicznychudogodnień.Jednym z podstawowych środków technicznych są wszelkiego ro-dzaju sieci teleinformatyczne18.W Polsce powszechnie znane i wyko-rzystywane w obiektach gospodarczych są sieci lokalne.Są one naj-prostszą formą sieci komputerowych.Obejmują swym zasięgiem okre-ślone pomieszczenie, wydział, budynek czy zespół blisko siebie poło-żonych budynków.Sieci te są zwykle oparte na komputerach osobis-tych klasy IBM PC.Instalacje sieci lokalnych stanowią usprawnieniedziałania organizacji, w której zainstalowano już komputery.Sieć kom-17Infrastruktura informatyczna to nie tylko środki techniczne.Do infrastruktury tejzalicza się także zasoby informacyjne, modele, systemy kodowania i algorytmy.Bez ichuwzględnienia nie można mówić o systemie informatycznym.Wydaje sie jednak, że są oneintegralną częścią systemu informacyjnego każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od stopniajego skomputeryzowania.Ich zaliczenie do infrastruktury informatycznej jest konsekwencjąwprowadzenia informatyki w postaci środków technicznych.Zasoby informacyjne przekła-dane są na język danych komputerowych, modele przybierają postać matematyczną, systemykodowania i algorytmy jako sposoby postępowania zostają zaimplementowane w systemiekomputerowym.Z tego względu ta część infrastruktury informatycznej nie została tu szerzejomówiona.,18Oczywiście najbardziej podstawowym środkiem technicznym infrastruktury infor-matycznej jest komputer, rozumiany jako sprzęt techniczny (hardware) wraz z niezbędnymdo jego uruchomienia i funkcjonowania oprogramowaniem użytkowym (sofiware) oraz ztowarzyszącymi mu urządzeniami peryferyjnymi.58puterowa łącząc odosobnione stanowiska pracy w jeden spójny system,stanowi racjonalne i rozsądne ekonomicznie wykorzystanie posiadanegosprzętu komputerowego
[ Pobierz całość w formacie PDF ]