[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Oznacza to, że znaki Królestwa - Jezus, jegoosoba, jego czyny i jego nowina - są pośród was.Zatem nie Królestwo, lecz znakiKrólestwa są już obecne, znaki wskazujące na rychłe jego nadejście (Dibelius).Taki też senstwierdzenia, że znaki już są obecne w świecie, zawiera odpowiedz Jezusa na pytanie JanaChrzciciela: Czy Ty jesteś tym, który ma przyjść?".Jezus nie mówi ani tak, ani nie, lecz: niewidomi wzrok odzyskują, chromi chodzą, trędowaci doznają oczyszczenia, głusi słyszą, umarlizmartwychwstają, ubogim głosi się ewangelię"2.Jezus mówi także: Lecz jeśli ja mocą DuchaBożego wyrzucam złe duchy, to istotnie przyszło do was Królestwo Boże".Inaczej niż u wszystkich cudotwórców, czyny Jezusa, jego stosunek do grzeszników, doodrzuconych przez społeczeństwo, do nierządnic, jego słowa przejmujące duszę słuchającegostanowią dlań znak i przykład, którego celem nie jest ani poprawa tego świata, ani reformowaniezastanej sytuacji.Jezus głosi nadejście Królestwa Bożego tym, którzy go widzą i słuchają.Jego życie to krótki moment na granicy czasów", pomiędzy istnieniem świata a KrólestwemBożym.Zapowiedz Jezusa mówi wprawdzie o tym, co się stanie, ale skierowana jest nie do biernegosłuchacza, lecz do człowieka, który musi podjąć decyzję w tej sytuacji.Brzmi ona: Czas się wypełnił i bliskie jest Królestwo Boże.Nawracajcie się i wierzcie wewangelię".Wezwanie zmieńcie się", odmieńcie wasze myśli", czyńcie pokutę", przynosiodpowiedz na pytanie, co należy czynić wobec zbliżającego się końca świata, co wówczas majeszcze sens.Królestwo nie dla wszystkich będzie błogosławieństwem.Każde indywiduum staje przed pytaniem, dokąd zaprowadzi je ta katastrofa.Koniec świata jestrównież Sądem, na którym Bóg przyjmie człowieka lub odrzuci: Wtedy dwóch będzie w polu:jeden będzie wzięty, drugi zostawiony".Koniec Zwiata i Sąd Ostateczny jeszcze się nie dokonały.Może stać się to jednak w każdej chwili; nadejdą one szybko, niczym błyskawica rozświetlającawszystko od wschodu na zachód, albo jak złodziej w nocy lub pan niespodziewanie wracający dodomu bez wiedzy sług. Lecz o dniu owym lub godzinie nikt nie wie.ani Syn, tylko Ojciec".Ci, którzy wiedzą o tym, powinni tak żyć, żeby byli przygotowani o każdej godzinie: Czuwajciewięc, bo nie wiecie, kiedy pan domu przyjdzie: z wieczora czy o północy, czy o pianiu kogutów,czy rankiem.By niespodziewanie przyszedłszy, nie zastał was śpiących".Zatem: czuwanie.Człowiek nie może w żaden sposób przyczynić się do nadejścia Królestwa.Ono przyjdzie samo,jedynie z woli Boga.Jak rolnik czeka na żniwo, tak człowiek oczekuje nadejścia Królestwa.I wkońcu: nauczanie.Poprzez kazania i napomnienia głosić radosną nowinę wszystkim, aby zostali uratowani.b) Wartości. Gdy Jezus mówi, jak człowiek powinien postępować, chodzi mu nie osamowystarczalny system etyczny dla realizacji istoty człowieka w konstytuowaniu iporządkowaniu istniejącego świata.Jest raczej odwrotnie.Wszelkie wartości zostająuprawomocnione dopiero jako spełnienie woli Bożej, przygotowanie na koniec świata i jako znakKrólestwa Bożego.Rzeczy doczesne nie mogą posiadać autonomicznego znaczenia. Zwiat jest tylko pomostem,przechodz, ale nie buduj na nim swojego mieszkania" (Hennecke, Apokryphen 35).Zwiat jest wistocie tworem Boga i jako taki nie może zostać odrzucony.Miłość do natury określa Jezusapodobnie jak pózniej św.Franciszek z Asyżu.Jezus nie deprecjonuje ludzkiego porządku, alepodkreśla jego znaczenie.Przykładem jest nierozerwalność małżeństwa: Co więc Bóg złączył, człowiek niech nie rozdziela". Nie należy występować przeciwko władzy: Oddajcie więc Cezarowi, co należy do Cezara, a Boguto, co należy do Boga".Wszystko doczesne jest znikome w blasku Królestwa Bożego
[ Pobierz całość w formacie PDF ]