X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Skutecznapropaganda nie może żądać od ludzi, do któ-63 rych przemawia, aby przede wszystkim przy-znali się, że są kretynami i łajdakami.9.Rozwijające się postacie religijności kato-lickiej, jakkolwiek zdolne do stosunkowoszybkiej adaptacji do współczesnej cywilizacjiumysłowej, nie mają tych zdolności w nie-ograniczonych rozmiarach.Najtrudniejsze doprzyswojenia dla myśli katolickiej nie są po-stępy przyrodoznawstwa, ale świeckie i histo-ryczne spojrzenie na życie ludzkie, naprzemiany dziejowe, na historię samegochrześcijaństwa i religii.Również w zakresiehistorii i w ogóle humanistyki wysiłki adapta-cyjne są czynione: w zakresie historii chrze-ścijaństwa usiłuje się odróżnić  substancjęreligii niezmienną i transcendentną co dozródeł  od  akcydensów , tj.zmiennychform historycznych i cywilizacyjnych, w ja-kich się chrześcijaństwo przejawia.Możliwo-ści takiej adaptacji mają jednak granice.Kształcenie po prostu świeckiego spojrzeniana świat, historię, Kościół, religie; ujawnianie bez  demaskatorskiej ekscytacji  świec-kich racji życia religijnego i świeckiej historiiutajonej w historii świętej; integracja historiireligii, chrześcijaństwa i Kościoła w historiępo prostu jako jej immanentnych składników;słowem, wykorzystanie humanistycznej per-spektywy poznawczej w wychowaniu społecz-nym  wszystko to należy donajskuteczniejszych środków oddziaływanialaicyzującego w tej skali społecznej, którąmamy tu na uwadze.Propaganda czy popula-ryzacja historyczna oparta na wyłącznymnacisku na wyselekcjonowane staranniemonstrualności historii kościelnej  zbrodnie64 inkwizycji, chciwość kurii rzymskiej czy łaj-dactwa renesansowych papieży  nie jestskuteczna; ciemny i prymitywny katolik po-traktuje te sprawy jako kłamstwa bolszewic-ko-masońskie; katolik oświecony odpowie: toprawda, ale też prałaci renesansowi nie wie-rzyli w Boga (czemu zresztą trudno zaprze-czyć).Racjonalne i świecko zorientowanestudia humanistyczne, studia nad historiąKościoła i studia religioznawcze otwierają beztrudu horyzonty, które z punktu widzeniakatolickiego nie dają się niemal przyswoić.10.Fakt najbardziej banalny z możliwych,najtrudniejszy do akceptacji dla wierzących iniewierzących, a także najbardziej i najpilniejwymagający akceptacji jest ten oto: wierzący iniewierzący są składnikami tej samej zbioro-wości społecznej, tej samej kultury i tej samejzasadniczo tradycji.Są również tak samozbudowani fizycznie.Jest to okoliczność god-na zastanowienia.65 TRICESIMO ANNONIESKROMNY KOMENTARZ DOSKROMNEJ ENCYKLIKIPowstanie i zagłada imperium hitlerowskie-go.Wojna światowa.Przejście do systemu socjalistycznego spo-łeczeństw żyjących na obszarze około jedena-stu milionów kilometrów kwadratowych.Emancypacja ludów kolorowych i zmierzchimperiów kolonialnych.Wzrost ludności świata z dwóch do trzechmiliardów.Telewizja.Antybiotyki.Przemysł tworzywsztucznych.Broń atomowa.ONZ, Zimna wojna.Sputniki.Pojazdy kosmiczne.Hodowla em-brionu in vitro.Zmierć Roosevelta.Zmierć Stalina.Pięciokrotny wzrost światowej produkcjienergii elektrycznej.Czterokrotny wzrost pro-dukcji ropy naftowej.Trzykrotny wzrost pro-66 dukcji stali.Trzykrotny wzrost produkcji ce-mentu.Maszyny matematyczne.Cybernetyka.Neu-roleptyki.Wojna domowa w Hiszpanii.Rewolucjachińska.Rewolucja kubańska.To wszystko stało się w tym właśnie czasie.W ciągu owych trzydziestu lat, jakie minęłyod chwili ogłoszenia sławnego dokumentu pt:Quadragesimo Anno.Tamta chwila  to byłonazajutrz; po tym, kiedy pierwszy człowiekprzeleciał przez Atlantyk, kiedy wynalezionokino dzwiękowe, kiedy rozpoczęto kolektywi-zację rolnictwa w Związku Radzieckim i kiedywybuchł wielki kryzys gospodarczy stulecia.Jesteśmy oto w roku trzydziestym od tamtejchwili.Tricesimo anno.Można nadal wielerzeczy powiedzieć po łacinie, ale coraz nie-zdarniej, z coraz większym trudem.A jednakjest ktoś, kto musi po łacinie sformułowaćsyntezę spraw ludzkich z owych lat trzydzie-stu.Ktoś bezosobowy, ciało zbiorowe, któresamo sobie przydaje tytuł Matki i Nauczyciel-ki ludów, Mater et Magistra; ciało zbiorowe, azarazem ciało mistyczne, filar prawdy, drogazbawienia  Kościół powszechny.Jakoż ciałozbiorowe przedstawiło swoją nową syntezęświata; sukcesor Piotra, biskup Rzymu, pry-mas Włoch, caput Ecclesiae, Summus Ponti-fex, Giuseppe Roncalli prezentuje światu jegowłasny wizerunek oparty na doświadczeniachowych lat trzydziestu, prezentuje obraz ludz-kości widzianej ze wzgórza watykańskiego iwykłada propozycje jej naprawy, przebudowy,67 postępu [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl
  • Podstrony

    Strona startowa
    funkcje+wsp%C3%B3%C5%82czesnego+banku+na+przyk%C5%82adzie+banku+handlowego+
    Aleksander Dubrow & Wieniamin Puszkin Parapsychologia I Wspolczesne Przyrodoznawstwo
    Zadlo Leszek Rozmowy o Bogu rozwoju duchowym i oswieceniu
    Stańczyk Jerzy, WSPÓŁCZESNE POJMOWANIE BEZPIECZEŃSTWA
    Leszek Jańczuk Wstęp do Nowego Testamentu
    Leszek Żšdło Tajemne Moce Umyslu
    11. Tajne notatki dot. uk│adu nerwowego do testu
    Hustawka Deborah Moggach
    wypracowania1
    Knotz Ksawery ks. Nie bój się seksu czyli kochaj i rób co chcesz
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • conclusum.xlx.pl
  • Drogi uĹĽytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam siÄ™ na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerÄ‚Å‚w w celu dopasowania treĹ›ci do moich potrzeb. PrzeczytaĹ‚em(am) PolitykÄ™ prywatnoĹ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujÄ™.

     Tak, zgadzam siÄ™ na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerÄ‚Å‚w w celu personalizowania wyĹ›wietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treĹ›ci marketingowych. PrzeczytaĹ‚em(am) PolitykÄ™ prywatnoĹ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujÄ™.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.