[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ale jakąż korzyść uzyskać* Tutaj znów mamy większą lukę w tekście.Podobnie jak po-przednio, umieszczono tu kilka fragmentów, które dają pojęcieo treści zaginionej części.(Przyp.tłumacza). 205można od myszy, moli i żmij, które są przykre i zgubnedla człowieka? Czy może jest w nich jakiś zbawiennylek? Jeśli tak, to niechże raz wreszcie będzie odkryty.Chodzi tu, ma się rozumieć, o lek przeciwdziałający rze-czom szkodliwym, chociaż to, o co troszczą się stoicy, jestszkodliwe w samej swojej istocie.Podobno żmija spalonai rozproszkowana na popiół jest lekiem na ukąszenie tegożgadu; lecz o ileż lepiej byłoby, gdyby żmije w ogóle nieistniały, niż %7łeby dostarczały środka leczniczego przeciw-działającego sobie samym.(Laktancjusz: O gniewieBożym  De ira Dei, 13, 9 12).Bóg albo chce zniszczyć zło, lecz nie może, albomoże, lecz nie chce, albo nie chce i nie może, albo chcei może.Jeżeli chce, ale nie może, to jest bezsilny, co nieodnosi się do Boga.Jeśli może, lecz nie chce, to jest za-wistny, co także jest zupełnie obce Bogu.Jeżeli nie chcei nie może, to jest i zawistny, i bezsilny, a przeto nie jestBogiem.Jeśli zaś chce i może, co jedynie stosuje się doBoga, to skąd się bierze zło albo dlaczego Bóg go niewyniszcza? (Laktancjusz: O gniewie Bożym, 13,20 21).ludzie przewyższają wszystkie zwierzęta.Nigdy się tak nie stanie! Wielki się spór tutaj toczy./ Mamżego błagać pokornie i prosić tak przymilnie?Czy nie wydaje się, że rozumuje ona zle i że przygo-towuje sobie straszną zgubę? A jaką przemyślnościątchną słowa następujące:Jeśli ktoś mocno chce, zdobywa, czego pożąda,który to wiersz jest dla niej zródłem wszelkiego zła. 206Z przewrotną myślą dał on mi dzisiaj do ręki zawory./Otworzę je, upust gniewowi dam wolny i jemu nieszczęście, /Smutek i zgubę zgotuję, a sobie wygnanie i żałość.Zaiste! Takiego rozumu, o którym wy mówicie,że jako dobrodziejstwo bogów został dany jedynieludziom, zwierzęta nie mają.Czy widzisz więc,jakim to darem zaszczycili nas bogowie? A oto tasama Medea, uciekając od ojca i uchodząc z ojczyzny,gdy ojciec / W pogoni już zbliża się do niej i prawie gotówją schwytać, / Chłopca świadomie zabija, kolejno odcinamu członki / I wokół rozrzuca po polu; a czyni to tylkodlatego, / By ojca zbieraniem tych członków synowskich napolu zatrzymać, / A samej tymczasem uciekać; by żal muprzeszkodził ją ścigać / I aby przez brata zabójstwo zyskaćdla siebie ratunek.Nie brakowało więc jej ani zbrodniczości, ani ro-zumu.Cóż? A ów człowiek [Atreusz] przygotowu-jący bratu straszliwą ucztę  czyż nie uknuł swejzbrodni, rozumnie obmyślając cały jej plan?Większe sprawie nieszczęście i zła większego dokonam, /By srogie jego serce poskromić i skruchą napełnić.Ale nie można pominąć i tego drugiego,Który nie dosyć miał jeszcze, że uwiódł swoją bratową.Atreusz dobrze i jak najsłuszniej mówi o tym:.spośród największych występków najbardziej, jak sądzę, /Niebezpiecznym jest ten, że matki królewskie się plamią, /Ród królewski bezczeszczą i obcą krew doń mieszają.Jak zaś chytrze postępował ten, co przez cudzo-łóstwo dążył do panowania, widzimy z następują-cych słów Atreusza: 207Dodam tu, że ojciec niebian znak mi zesłał / I zapowiedzutwierdzenia mego władztwa: / Jagnię, złotym runem ja-śniejące w stadzie./ Otóż Tiestes ośmielił się kiedyś wykraśćje z zamku, / A do pomocy przybrał sobie moją żonę.Czy nie wydaje ci się, że ten Tiestes popełniającbardzo wielką niegodziwość wykazał się jedno-cześnie nader wielkim rozumem? Mnóstwo takichzbrodni widzimy nie tylko na scenie, lecz niemaljeszcze większe spotykamy w życiu codziennym.Wiadomo w każdym domu, wiadomo na forum,wiadomo w senacie, na Polu Marsowym, wśródsprzymierzeńców i w prowincjach, że rozumu możnaużywać tak do celów dobrych, jak i do złych, orazże pierwszym sposobem korzysta z rozumu nie-wielu ludzi i rzadko, a drugim sposobem większośći bardzo często.I może gdyby bogowie nieśmier-telni wcale nie dali nam rozumu, byłoby lepiejniż przy obecnym stanie rzeczy, gdy mamy rozum,który potrafi doprowadzić do tak wielkich nieszczęść [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl
  • Podstrony

    Strona startowa
    Marek Skała, Andrzej Mleczko psychologia zmiany. rzecz dla wscieknietych. wydanie ii rozszerzone pełna wersja
    Bankowicz Bożena i Marek Dudek Antoni Leksykon historii XX wieku
    Davis Lindsey Marek Dydiusz Falko 04 Żelazna ręka Marsa
    Chodakiewicz Marek Jan Zagrabiona pamiec. Wojna w Hisz
    Marek Krajewski, Mariusz Czubaj 2009 Róże cmentarne
    Marek Krajewski, Mariusz Czubaj 2008 Aleja samobójców
    Starowieyski Marek ks Apokryfy Nowego Testamentu
    Huberath Marek S. Balsam Długiego Pożegnania
    Jarosław Marek Rymkiewicz Leœmian. Encyklopedia
    Boccaccio, Giovanni Decameron
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zona-meza.keep.pl
  • ) ?>