[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Chcąc tosprawdzić jeszcze, wydali rozkaz, aby żołnierze weszli i pokłon oddali i oni również opowiedzieli o cudzie, który tam ujrzeli.Na trzeci dzień kró-lowie weszli razem i pokłonili się [Jezusowi] i zobaczyli niemowlę na ko-lanach matki, któremu usługiwali dwaj aniołowie39.Chcieli oni zabrać nie-mowlę i zanieść do króla Heroda, lecz anioł powiedział im: Nie wracajciedo Heroda, aby was nie spotkała jaka krzywda; niech każdy inną drogąpowraca do swojego kraju.Tej nocy aniołowie śpiewali Jezusowi.Maryjai Józef wraz z niemowlęciem spędzili w grocie czterdzieści dni, potem udalisię do świątyni40.CUDA JEZUSA41.15.Po chrzcie Apostołów42 On [Jezus] polubił Dwu-nastu: Piotra, Jana, Andrzeja, Jakuba, Filipa, Tomasza, Tadeusza, Szymo-na, Jakuba [syna] Alfeuszowego, Judasza z Kariotu43.Przebywał w ich oto-czeniu, chrzcił i nauczał.Uczynił następujące cuda: zamienił wodę w Ka-nie Galilejskiej44; oczyścił trędowatego45; uleczył nogę kulawemu46; uzdro-39Przypomina to sławną mozaikę w San Apollinare Nuovo w Rawennie: trzej mago-wie w pysznych wschodnich strojach idą z ukłonem do Maryi, na której kolanach siedziJezus, obok którego stoją czterej aniołowie.40Autor zaledwie wspomina ofiarowanie w świątyni (Ak 2, 22-39); brak natomiastopisu rzezi niewiniątek (Mt 2, 13-15) szeroko opisanej w EwDzOrm i EwDzArab.41Rozdział zawiera szerokie zestawienie cudów Jezusa tak ewangelicznych, jak apo-kryficznych.Podobne zestawienia występują często w apokryfach.42Na pytanie jak, kiedy i przez kogo Apostołowie zostali ochrzczeni różni pisarzestarożytni dawali różne odpowiedzi: Hermas stwierdza, że zostali ochrzczeni (Pasterz IX,16, 5); Efrem, że Chrystus ochrzcił ich swoim słowem (In Diatess.V, 15, SCh 121, 114);Pistis Sofia mówi o Chrystusie chrzczącym (122, GCS 45, 202); Klemens Aleksandryjskitwierdzi, że Chrystus ochrzcił św.Piotra, a potem Apostołowie chrzcili jeden drugiego (GCS17, 196), natomiast zwolennicy Marcjona mówili, że nie zostali oni w ogóle ochrzczeni,a więc nie dostąpią zbawienia (Tertulian, De baptismo 12, CCL 1, 286-288).W póznej epo-ce powstały zestawienia, kto kogo chrzcił, por.M.Starowieyski, Bobolanum 6 (1995) 153.Szerzej na ten temat ANT 2.43Spisy apostołów: Mt 10, 2; Mk 3, 16-19; Ak 6, 14-16; Dz 1, 13.Ze zdziwieniemstwierdzamy brak Bartłomieja, szczególnie czczonego w krajach kaukaskich: miał on zostaćumęczony w Baku.44Por.J 2, 1-11.Typowy dla apokryfów katalog cudów Jezusa.45Por.Mt 8, 2-4, par.; Mt 26, 6, par.46Por.Mt 11, 5; 21, 14 itd. ROZDZ.III.APOKRYFY O CAAYM %7łYCIU CHRYSTUSA216wił paralityka47; niememu przywrócił mowę48; głuchemu otworzył uszy49;odpuścił grzechy nierządnicy50; przywrócił wzrok celnikowi51; uzdrowiłdziecko niewiasty Chananejskiej52; pięcioma chlebami jęczmiennymi na-karmił pięć tysięcy ludzi, a jeszcze zebrali dwanaście pełnych koszów53;chodził pieszo po morzu54; uciszył wiatr55; wszedł wraz z sześćdziesięcio-ma apostołami na górę Tabor56, gdzie objawił mu się Mojżesz i Eliasz57;wskrzesił córkę setnika58; w miejscowości Ani59 wskrzesił jedynaczkę le-żącą już w trumnie60; ślepemu od urodzenia dał wzrok61; uleczył syna krew-nego Annasza i Kajfasza62.Tyle cudów dokonał, %7łydzi jednak nie chcieliw Niego uwierzyć.Gdy wskrzesił zmarłego, mówili: To nie był jeszczeumarły; w przeciwnym wypadku, jak On mógł wskrzesić zmarłego? Jeśliuczynił jakikolwiek inny cud, mówili: Opętany jest i czyni wszystko przypomocy szatana63; jest przeciwnikiem wszystkich rzeczy, nie zachowujeszabatu64, dużo je i pije, lubi uczty z ludzmi grzesznymi65; przyjmuje nie-wiasty do grona uczniów, jest przyjacielem nierządnic i złodziei.Takiei podobne rzeczy mówili przeciwko niemu.Jezus jednak odpowiadał wszyst-47Por.Mt 9, 1-8, par.48Por.Mt 9, 32n.; 11, 5, itd.49Por.Mt 15, 29-31, par.50Por.J 8, 1-11; Ak 7, 36-50, itd.51Cud w tej formie nie znany.52Por.Mt 15, 15, 21-28, par.53Por.Mt 14, 13-21, par.; J, 6, 9.54Por.Mt 14, 22-33, par.55Por.Mt 8, 23-27, par.56Od III w.od Orygenesa (Selecta in Psalmos, PG 12, 1548, o ile jest dziełem auten-tycznym) Górę Tabor identyfikowano z miejscem przemienienia; Euzebiusz z Cezarei wahasię pomiędzy Taborem a Hermonem (PG 23, 1092); od Cyryla Jerozolimskiego tradycjaTaboru jest ustalona.57Por.Mt 17, 1-9.58Cud w tej formie nieznany.Mamy tu do czynienia ze zbitką dwu cudów uzdro-wień: Mt 8, 5-13, par. sługi setnika i Mt 9, 18n., 23-26 par. córki Jaira.59Autor pomylił Naim z Ani od 951 r.stolicą Armenii, siedzibą katholikosa, następ-nie zniszczone i dziś będące ruiną (na granicy Turcji i Armenii).60Por.Ak 7, 11-17 (syn wdowy z Naim).61Por.J 9.62Por.EwTmDz 3 i teksty paralelne w innych apokryficznych ewangeliach dzieciń-stwa.Por.ProtEwJk 15, 1, par.We wszystkich tych tekstach idzie prawdopodobnie o arcy-kapłana Annasza.63Por.Mt 12, 24, par.64Por.Mt 12, 2, par.65Por.Mt 9, 11-13, par.1.EWANGELIA GRUZICSKA217kim, co następuje: Jeżeli ja czynię cuda przy pomocy szatana, to czyńcieje sami z samych siebie.Jan nic nie je i nie pije, i mówicie, że jest szata-nem, dlatego że on nic nie je i nie pije, ja zaś piję i jem, a nazywacie Mnieobżercą i pijakiem.Przyszedłem po to, aby powołać grzeszników, a nie spra-wiedliwych 66.WSKRZESZENIE AAZARZA67.16.We wsi Betania mieszkały dwie sio-stry, Maria i Marta, które Jezus bardzo kochał68.Miały one brata Aazarza,również umiłowanego przez Jezusa.Pewnego dnia Aazarz zachorował.Siostry jego posłały po Jezusa człowieka, aby mu powiedział: Twój Aa-zarz zachorował, przyjdz go uleczyć.Jezus zaś zawiadomił je: Chorobata nie jest na śmierć, lecz raczej ku chwale Boskiej.Potem powiedział doswoich uczniów: Mój drogi Aazarz zasnął pragnę go obudzić.Ucznio-wie odrzekli: Panie, jeśli on zasnął, to się wkrótce obudzi, dlaczego onpotrzebuje, abyś ty go budził? Jezus mówił o śmierci, oni zaś myśleli o śnie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]