[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.lWygaśnięcie mandatu w przypadkach określonych w pkt 1-6 stwierdza rada gminy, w drodze uchwały, najpóźniej po upływie miesiąca od dnia wystąpienia przesłanek wygaśnięcia mandatu.Warto dodać, że wójta może odwołać Prezes Rady Ministrów w przypadku o którym mowa w art.96 ust.2 ustawy o samorządzie gminnym; Prezes Rady Ministrów stosuje w tym przypadku środek nadzoru.Funkcji wójta oraz jego zastępcy nie można łączyć z:lfunkcją wójta lub jego zastępcy w innej gminie,llczłonkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego, w tymw gminie, w której j est wójtem lub zastępcą wójta,llzatrudnieniem w administracji rządowej,llmandatem posła lub senatora.lWójt może być odwołany w drodze referendum.Uchwala rady gminy w sprawie nieudzielenia absolutorium jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania wójta.Do przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania wójta nie wystarcza uchwała rady gminy o nieudzieleniu absolutorium.Konieczna jest kolejna uchwała rady gminy, podejmowana najwcześniej po upływie 14 dni od dnia podjęcia pierwszej uchwały.Tę drugą uchwałę podejmuje się po zapoznaniu się z opinią regionalnej izby obrachunkowej w sprawie uchwały rady gminy o nieudzieleniu wójtowi absolutorium oraz po wysłuchaniu wójta.Tę drugą uchwałę rada gminy podejmuje również bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy, ale w głosowaniu imiennym.Kompetencje wójta w sposób generalny normuje art.30 ustawy o samorządzie gminnym.Z przepisu tego wynika, że wójt jest organem wykonawczym rady.Nie jest to jednak wykonawstwo w sensie technicznym, lecz z reguły chodzi o organizowanie wykonania uchwał rady również w formie odpowiednich aktów prawnych.Ustawa stanowi, że wójt „wykonuje" uchwały rady gminy, ale również przygotowuje projekty uchwał rady.Oczywiście, projekty uchwał rady mogą przygotowywać również inne organy, jak np.komisje rady.Do wójta należy też określenie sposobów wykonywania uchwał rady.Do wójta należy jednak nie tylko wykonywanie uchwał rady, ale nadto wykonywanie zadań gminy określonych przepisami prawa.Przykładowo wymienić tu można gospodarowanie mieniem gminy (komunalnym), wykonywanie budżetu, zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.Wójt opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy.Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy i reprezentuje gminę na zewnątrz (art.31).W szczególny sposób ustawa reguluje składanie oświadczeń woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem.Oświadczenia woli w tej materii składa jednoosobowo wójt albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca wójta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez wójta osobą.Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej.Gdy chodzi o dalsze kompetencje wójta, to do nich przede wszystkim należy wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej (art.39 ust.1).Ze względu na szeroki zakres kompetencji w sprawach wydawania decyzji administracyjnych należących zarówno do zakresu administracji własnej, jak i zleconej ustawa przewiduje możliwość upoważniania przez wójta do wydawania w jego imieniu decyzji przez różne podmioty.Przede wszystkim upoważnienie takie mogą uzyskać zastępcy wójta lub inni pracownicy urzędu gminy.Od decyzji wydanej przez wójta lub upoważniony organ wykonawczy jednostki pomocniczej lub organ jednostki organizacyjnej upoważnionej do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej służy odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.Ustawa samorządowa stanowi jeszcze o sekretarzu i skarbniku gminy.Skarbnik gminy pełni zadania księgowego budżetu.Wójt wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu gminy.Wójt jest kierownikiem urzędu gminy i wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]