[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jamesa w ramach filozofii pragmatycznej musiaÅ‚y doprowadzić do wspomnianegoograniczenia perspektywy badawczej.James pisaÅ‚: PowinniÅ›my traktować religiÄ™jako dodany wymiar emocji, ów entuzjastyczny, emocjonalny stan otwartoÅ›ci(enthusiastic temper of espousal), nowy powiew wolnoÅ›ci [.] Tego rodzajuszczęścia w tym, co absolutne i wieczne, nie można znalezć nigdzie indziej,wyÅ‚Ä…cznie w religii 421.Aatwo zauważyć na tym tle koncentracjÄ™ Jamesa, zresztÄ… konsekwentniepózniej realizowanÄ…, na jednym tylko biegunie mistycznej relacji, mianowicie naosobistym przeżyciu.Tym jaÅ›niej można dostrzec ten wzór myÅ›lenia, gdyprzeanalizuje siÄ™ definicje religii i religijnego nawrócenia, jakie James podawaÅ‚.Otóż religia polega dla niego na wierzeniu, że istnieje niewidzialny porzÄ…dek orazże najwyższym dobrem dla nas jest harmonijne dostosowanie siÄ™ do niego 422.O ileokreÅ›lenie to dobrze oddaje ducha takich religii jak taoizm i buddyzm, a po częścitakże hinduizm, to z pewnoÅ›ciÄ… chrzeÅ›cijanin lub żyd odczujÄ… wyrazny niedosytwobec tych słów.Dla nich bezosobowy najwyższy porzÄ…dek nie jest tym, z czymutożsamiajÄ… siÄ™ jako ludzie religijni.Profetyczne przeżycie mistyczne, na przykÅ‚adproroka Jeremiasza, może nie zawierać idei kosmicznego porzÄ…dku, a zamiast niegomoże odwoÅ‚ywać siÄ™ do personalistycznej dynamiki życia w relacji z wymagajÄ…cym(a czasem boleÅ›nie nieprzewidywalnym!) Jahwe.Nawrócenie dla amerykaÅ„skiego pragmatysty definiuje siÄ™ natomiast przez zmianÄ™ centralnej idei , wokół której ogniskowaÅ‚a siÄ™ wczeÅ›niej dynamika życiowaczÅ‚owieka. Habitualnym centrum energii osobistej nazywa on grupÄ™ idei, którymczÅ‚owiek oddaje siÄ™ i mocÄ… których pracuje. Powiedzieć, że czÅ‚owiek «nawróciÅ‚siÄ™», oznacza w tej terminologii, że idea religijna, poprzednio marginalna(peripheral) w jego Å›wiadomoÅ›ci, teraz zajmuje miejsce centralne, i że teraz owareligijna idea ksztaÅ‚tuje habitualne centrum jego energii 423.Znowu, zmianawiodÄ…cych idei życiowych to terminologia opisujÄ…ca nawrócenie, z którÄ… zapewnezgodziÅ‚oby siÄ™ wielu buddystów lub hinduistów, natomiast niezbyt chÄ™tnie zgodzilibysiÄ™ z niÄ… przedstawiciele religii Abrahamowych, a wiÄ™c judaizmu, chrzeÅ›cijaÅ„stwa iislamu.Sztandarowym przykÅ‚adem bÄ™dzie tu zawsze ewangeliczny bogatymÅ‚odzieniec, który powiedziawszy wszystkiego tego przestrzegaÅ‚em od mojejmÅ‚odoÅ›ci , musiaÅ‚ spochmurnieć i odejść w zasmuceniu (por.Mk 10, 20-22).Porównajmy z takÄ… liniÄ… myÅ›lenia abstrahujÄ…cÄ… od intencjonalnegoprzedmiotu mistyki podkreÅ›lanie koniecznoÅ›ci uwzglÄ™dnienia w rozważaniachteologicznych osoby Boga w mistyce chrzeÅ›cijaÅ„skiej. Louis Bouyer pokazaÅ‚ już w1949 roku, że sÅ‚owo «mistyka» pochodzi ze Å›wiata chrzeÅ›cijaÅ„skiego 424, dlatego wmistyce chodzi o jedność z Bogiem, ale o takÄ… jedność, która polega na poÅ‚Ä…czeniuw miÅ‚oÅ›ci, a nie na stopieniu siÄ™ w jedno, gdyż jest spotkaniem z Chrystusem.Takieteż pozostawaÅ‚o znaczenie sÅ‚owa «mistyka» przez wiÄ™cej niż tysiÄ…c lat 425.421W.James, The Varieties., dz.cyt., s.55.422W.James, The Varieties., dz.cyt., s.59.423Tamże, s.165.424J.Sudbrack, Mystik, dz.cyt., s.31.425Tamże, s.33.88b.Mistyk: buntownik czy wierny syn?ZapowiadajÄ…c przedmiot swoich rozważaÅ„ W.James deklarowaÅ‚: ReligiabÄ™dzie oznaczać dla nas uczucia, czyny i doÅ›wiadczenia indywidualnych ludzi w ichodosobnieniu o tyle, o ile postrzegajÄ… siebie jako bÄ™dÄ…cych w relacji doczegokolwiek, co uważajÄ… za boskie [.] BezpoÅ›rednie doÅ›wiadczenie osobistewypeÅ‚ni nasz czas, i raczej nie bÄ™dziemy zwracać uwagi na teologiÄ™ lub aspektkoÅ›cielny (theology or ecclesiasticism) 426.Jest to podejÅ›cie w peÅ‚ni i Å›wiadomieindywidualistyczne.Jest ono też, co zrozumiaÅ‚e, zważywszy zasady filozofii Jamesa pragmatyczne. Aby wyjaÅ›nić znaczenie jakiejÅ› myÅ›li, jedyne, czego potrzebujemy,to okreÅ›lić, jakie zachowanie może ona wywoÅ‚ać; to zachowanie jest dla nasjedynym jej znaczeniem 427.Indywidualizm i pragmatyzm w sposób programowyzamykajÄ… natomiast drogÄ™ do pytania o rodzaj drugiego bieguna relacji mistycznej,czyli do pytania o intencjonalny przedmiot odniesienia.Dla zrozumienia istoty mistyki nie wystarczy jednak podejÅ›cie czystopragmatyczne, biorÄ…ce pod uwagÄ™ tylko i wyÅ‚Ä…cznie aspekt psychologiczny,traktujÄ…cy doÅ›wiadczenie religijne jedynie jako problem podÅ›wiadomoÅ›ciujawniajÄ…cej siÄ™ w Å›wiadomoÅ›ci.Tak traktowaÅ‚ sprawÄ™ W
[ Pobierz całość w formacie PDF ]