[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Czyli możemy powiedzieć, że protest do westernizacja rodziÅ‚ siÄ™ w doÅ‚ach spoÅ‚eczeÅ„stwa , którewiele straciÅ‚y, a niewiele zyskaÅ‚y.Od 1979 r.wiele siÄ™ dziaÅ‚o w Iranie, do wÅ‚adzy dochodzÄ… ,ale wciąż sÄ… tarcia miÄ™dzy frakcjamimniej i bardziej konserwatywnych Mułów.To byÅ‚ przykÅ‚ad protestu przeciw westernizacja , który byÅ‚ na poczÄ…tku , a obecnie w gruncierzeczy terory stosowanego przez fundamentalistów.W tej chwili to co siÄ™ dzieje w Iraku , to także jest część tej historii, że istniejÄ… tendencjefundamentalne i każde destabilizowanie powoduje walkÄ™ o wÅ‚adzÄ™ pomiÄ™dzy fundamentalistami,których jest coraz wiÄ™cej , a tymi , którzy chcieli by mieć rzÄ…dy bardziej liberalne.Rzecz polegana tym, że różnica miÄ™dzy krajami Europy i Ameryki pół., a innymi krajami , zwÅ‚aszcza AzjÄ… iAfrykÄ… powiÄ™ksza siÄ™.Nie sprawdziÅ‚a siÄ™ teoria , że modernizacja uÅ‚atwi dogonienie krajówwysoko rozwiniÄ™tych.W krajach III-go Zwiata bardzo dużo siÄ™ zmienia, ale w krajach wysokozindustrializowanych szybciej siÄ™ rozwijajÄ… i wciąż uciekajÄ… do przodu i to różnica siÄ™ zwiÄ™ksza.Tj.ogólna prawidÅ‚owość o której należy pamiÄ™tać.My również wiemy, że wysoki rozwój wysoka konsumpcja , wysoki standard życia jest czymÅ›, cojest bardzo atrakcyjne na naszej planecie dla wszystkich , ale ludzie nie zdajÄ… sobie sprawy, że zato pÅ‚aci siÄ™ wysokÄ… cenÄ™ , w krajach wysokorozwiniÄ™tych ludzie ciÄ…gle pracujÄ… i muszÄ… wierzyć wto, że jest siÄ™ szczęśliwym jak siÄ™ dużo pracuje.Tu znów wracamy do problemu katolicyzm a protestantyzm.W protestantyznie praca jestwartoÅ›ciÄ… wysoko cenionÄ… , to w przypadku krajów katolickich nie koniecznie.40Możemy powiedzieć, że żyjemy w Å›wiecie pewnych wartoÅ›ci, bo jednak katolicy zbliżajÄ… siÄ™ doprotestantów bÅ‚yskawicznie , który jest obcy z punktu widzenia wartoÅ›ci.Możemy Å›miaÅ‚opowiedzieć , że demokracja jest to produkt rozwoju krajów wysoko rozwiniÄ™tych , uksztaÅ‚towaÅ‚asiÄ™ ona w trakcie przemian w Europie i powstaje problem taki, czy demokracja mechanizmamijakie sÄ… dla niej charakterystyce jest rzeczywiÅ›cie czymÅ› , co bÄ™dzie uszczęśliwiaÅ‚o ludzi w innychkrajach.My wierzymy, że tak , ale oni nie koniecznie w to wierzÄ… , oni wiedzÄ…, że musi być silnylider , który zaprowadzi porzÄ…dek , my też chcemy aby byÅ‚ porzÄ…dek , ale chcemy żeby to siÄ™dokonywaÅ‚o w procesie negocjacji i gÅ‚osowania , które przebiega wedÅ‚ug okreÅ›lonych procedur.I jeÅ›li my nawet nie popieramy wybranej osoby, to my czekamy do kolejnych wyborów i liczymyna to , że może teraz siÄ™ coÅ› zmieni.CECHY SYSTEMÓW ZACHODNICH :1.kultura zachodnia powstaÅ‚a w oparciu o chrzeÅ›cijaÅ„stwo.To sÄ… pewne podstawowewartoÅ›ci, które ksztaÅ‚tujÄ… kulturÄ™ odmiennÄ… niż np.kultura cywilizacji buddyjskiej.OdwoÅ‚ywaliÅ›my siÄ™ tutaj do Huntingtona2.odwoÅ‚ujemy siÄ™ i budujemy kulturÄ™ europejskÄ… na tradycji kultury starożytnej.Kulturagrecka i starożytna to podstawy naszej kultury.Nasze prawo opiera siÄ™ na prawierzymskim , wiÄ™c to sÄ… realne konsekwencje tego dziedzictwa, które odczuwamy.3.My żyjemy w krÄ™gu jÄ™zyków europejskich i mamy wiele jÄ™zyków które uważamy, że majÄ…prawo istnieć, a równoczeÅ›nie co pewien czas pojawiajÄ… siÄ™ takie jeżyki, które uÅ‚atwiajÄ…komunikacjÄ™.4.RozdziaÅ‚ pomiÄ™dzy wÅ‚adzÄ… duchownÄ… , a wÅ‚adzÄ… doczesnÄ….5.Charakterystyczne sÄ… rzÄ…dy prawa , a to oznacza że pewien porzÄ…dek prawny jest punktemodniesienia , co nie oznacza, że my zawsze zachowujemy siÄ™ zgodnie z prawem, ale że myto prawo odnosimy do naszego dziaÅ‚ania, stÄ…d mówi siÄ™ o tym, że my mamy paÅ„stwoprawa.6.pluralizm spoÅ‚eczny chodzi tutaj o to, że ludzie nie sÄ… równi, ale że istnieje pewnastruktura spoÅ‚eczna w której znajdujemy siÄ™ na różnych miejscach i te miejsca sÄ… wstosunku do siebie funkcjonalne , czyli mamy do czynienia z pluralizmem klasowym7.My mamy do czynienia z różnego typu stowarzyszeniami , które mamy prawo mieć.8.W kulturze europejskiej istnieje tradycja gremiów przedstawicielskich.My wybieramyludzi , którzy sÄ… np.samorzÄ…dem lokalnym i akceptujemy to, że oni za nas podejmujÄ…decyzje.nawet jeÅ›li podejmowane przez Sejm decyzje nam siÄ™ nie podobajÄ… , to my nieidziemy z widÅ‚ami na Sejm , my nie zdajemy sobie nawet w peÅ‚ni sprawy, że jesteÅ›my41socjalizowani do okreÅ›lonego porzÄ…dku spoÅ‚ecznego, bo jeÅ›li nam siÄ™ rzÄ…d nie podoba , tomy nie chcemy go podpalić , a uważamy, że np.on powinien być pociÄ…gniÄ™ty doodpowiedzialnoÅ›ci , czyli widzimy tutaj gÅ‚Ä™bokie zakorzenienie tego porzÄ…dku spoÅ‚ecznegow naszym paÅ„stwie.9.Indywidualizm, my uważamy w kulturze zachodniej , że czÅ‚owiek jest podmiotemdziaÅ‚ania , że my mamy okreÅ›lone dziaÅ‚ania, że nasze życie ma okreÅ›lonÄ… wartość ipozbawianie kogoÅ› życia jest ogromnym przestÄ™pstwem.StaraÅ‚am siÄ™ paÅ„stwu pokazać , że my czÄ™sto nie zdajemy sobie sprawy jak bardzo jesteÅ›mysocjalizowani.Możemy powiedzieć , że te zmiany modernizacyjne zmieniajÄ… nie tylko technologie , a terazpowiemy o KONSEKWENCJACH GLOBALIZACJI , które wynikajÄ… ze wzrostu kontaktówmiÄ™dzy ludzmi.Współczesny Å›wiat charakteryzuje zmniejszenie kontaktów miÄ™dzy ludzmi , które dokonujÄ… siÄ™ naróżnych pÅ‚aszczyznach , niektóre kontakty majÄ… charakter wirtualny (oglÄ…damy w telewizji tosamo, co ludzie na dalekim wschodzie) i że my mamy wiÄ™cej bezpoÅ›rednich kontaktów z ludzmi.Te kontakty wirtualne sÄ… zdominowane przez kulturÄ™ zachodniÄ… , ale jeÅ›li wybierzemy siÄ™ do Indiii bÄ™dziemy chcieli coÅ› obejrzeć w telewizji , to stwierdzimy , że nie ma tam tego do czegojesteÅ›my przywiÄ…zani , bo Indie konkurujÄ… ze Stanami jeÅ›li chodzi o wielkość produkcji , któraobsÅ‚uguje ich krÄ…g cywilizacyjny.Nam siÄ™ to nie podoba, bo tamci aktorzy sÄ… tÅ‚uÅ›ci , u nasjesteÅ›my przyzwyczajeni do zgrabnych osób w telewizji.Mamy do czynienia z innymiwartoÅ›ciami estetycznymi , z definicjÄ… tego co Å‚adne.Mamy również kontakty bezpoÅ›rednie, które wynikajÄ… ze zwiÄ™kszonej ruchliwoÅ›ci geograficznej isÄ… różne powody tej ruchliwoÅ›ci.Znaczna część tej ruchliwoÅ›ci ma charakter ekonomiczny ,ludzie urzeczeni wysokim standardem życia w innych krajach i bÄ™dÄ…c w swoim kraju stara siÄ™dostać do tych bardziej rozwiniÄ™tych.StÄ…d my wiemy, że dla emigrantów ze wschodu niejesteÅ›my krajem docelowym.MówiÄ…c o migracjach na tle ekonomicznym należy powiedzieć o tym jakby drugim biegunie tego,tych ludzi nazywa siÄ™ celebrantami gospodarki okresu urbanizacji.Chodzi o to , że mamy doczynienia z przedstawicielami wysokiego szczebla , którzy jeżdżąc na okreÅ›lony czas dookreÅ›lonych krajów by zarzÄ…dzać przedstawicielstwami swoich firm.To sÄ… ludzie bogaci , którychstyl życia czasami bardzo odbiega od stylu życia panujÄ…cego w danym kraju.Ci celebranciekonomii Å›wiatowej odgrywajÄ… istotnÄ… rolÄ™ , ponieważ oni czÄ™sto wywierajÄ… presjÄ™ na decyzje42podejmowane w innych krajach , bo żeby rozpocząć tam swojÄ… dziaÅ‚alność oni czÄ™sto stawiajÄ…wÅ‚adzy jakieÅ› warunki.Trzeba pamiÄ™tać o tym, co ci ludzie reprezentujÄ… ? Czasami jest to firma wÅ‚oska , czasamifrancuska , czÄ™sto również mamy do czynienia , z firmami które nie majÄ… Å›cisÅ‚ego powiÄ…zania zjakimÅ› konkretnym krajem czyli że jest to koncern ponadnarodowy i oni też narzucajÄ… swojÄ…pozycjÄ™
[ Pobierz całość w formacie PDF ]