[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.WedÅ‚ug BronisÅ‚awa Baczki utopia to przede wszystkimgra intelektualna o rozmachu, który zapewnić może tylko Å›rodowiskofikcjonalne76. Pakt utopijny 77 (analogiczny do paktu fikcjonalnego i in-nych czÄ™sto omawianych umów78 fundujÄ…cych literackość) podjÄ™ty przezuczestników gry zapewnia izolacjÄ™ od polityki i doraznych celów.73Janusz Lalewicz, powoÅ‚ujÄ…c siÄ™ na koncepcjÄ™ gry autorstwa Rogera Caillois, komu-nikacjÄ™ literackÄ… okreÅ›la jako ludycznÄ….J.Lalewicz, Mimetyzm i problem naÅ›ladowaniaw komunikacji literackiej, [w:] Tekst i fabuÅ‚a, Cz.Niedzielski (red.), WrocÅ‚aw 1979, s.46--47.Autor wyraznie zaznacza opozycjÄ™ miÄ™dzy dziedzictwem kultury europejskiej, któreprzypisuje literaturze poznanie, moralność, metafizykÄ™ czy ideologiÄ™ , a faktycznÄ… lu-dycznoÅ›ciÄ… literatury.74C.S.Lewis, Utopia, [w:] Twentieth Century Interpretations of Utopia.A Collectionof Critical Essays, W.Nelson (red.), New Jersey 1968, s.66-69.75B.Baczko, Wyobrażenia spoÅ‚eczne, dz.cyt., s.88.76Nawet Jerzy Szacki, który rehabilituje utopiÄ™, wynoszÄ…c jÄ… do uniwersalnej postawyżyciowej, pozwala sobie na nastÄ™pujÄ…cÄ… uwagÄ™: Na niewiedzÄ™ tÄ™ [narrator eksponuje niewie-dzÄ™ na temat umiejscowienia wyspy M.M.L.] trzeba jednak zwrócić uwagÄ™, ponieważ jestona ważnym elementem gry zwanej utopiÄ… , J.Szacki, Spotkania z utopiÄ…, dz.cyt., s.66.77Tamże, s.86.78Por.np.A.Martuszewska, Powieść i prawdopodobieÅ„stwo, Kraków 1992.40Najciekawszy jednak argument na rzecz fikcjonalnej gry utopijnejma charakter suplementarny, oparty jest na analizie okoÅ‚otekstowej gryhumanistów zawartej w listach i poematach Tomasza More a i PeteraGilesa79.Autorzy bawiÄ… siÄ™ w interpretacjÄ™ Utopii pozostajÄ…c w gra-nicach jej myÅ›lenia, w konsekwencji jej fikcjonalnoÅ›ci.WÅ‚Ä…czajÄ… tymsamym pozaliterackie teksty, którym przypisujemy asertoryczność,w grÄ™ utopijnego dyskursu. More seems to suggest that there is a spiritof truth which goes beyond mere fact; in fact, he may be hinting ata concept of fiction 80.Trudno odnalezć granice miÄ™dzy interpretacjÄ…,uczestnictwem w grze a udawaniem powagi.Jerome Busleiden waha siÄ™(używa sformuÅ‚owaÅ„ typu jeÅ›li wierzymy w tÄ™ historiÄ™ ), GuillaumeBudé przypisuje odpowiedzialność autorowi More owi, a Giles piszewiersze w jÄ™zyku Utopian81.Rozmywanie granic miÄ™dzy mówieniemserio a ironiÄ… okazuje siÄ™ technikÄ… kreacji utopijnej, która dość Å‚atwowchÅ‚ania wÅ‚asne interpretacje.Giles wyprzedza nawet dużo pózniejszekoncepcje wiedzy narracyjnej! W liÅ›cie do Busleidena rozmywa grani-ce fikcyjnoÅ›ci postaci literackiej: For we hear various stories about him,some people asserting that he died on the way home 82.Jak konkludujeCotton, wypowiedz ta: displays the principle of dubiety paradoxicallyenhancing verisimilitude: so much is unsure in the world, much of whatwe think we know we get merely through rumor, etc. 83.Wszystko tonie przeszkadza, uÅ‚atwia nawet humanistom dyskusjÄ™ w listach na po-ważne tematy polityczne i gospodarcze.Philip Abbott sÅ‚usznie wiąże powagÄ™ przypisywanÄ… utopiom (kojarzo-nÄ… ze znużeniem w czasie lektury) z ich wymiarem tematycznym, ideo-wym, czyli groznym z perspektywy antyutopijnej dążeniem do reali-zacji doskonaÅ‚ego spoÅ‚eczeÅ„stwa, a to przecież byÅ‚oby zadanie, w którymnie ma miejsca na próżne zabawy.Nie można zmazać tego piÄ™tna powagi,79Omówienie tej twórczoÅ›ci w artykule W.T.Cottona, Five-fold Crisis in Utopia ,dz.cyt., s.57-64 (rozdziaÅ‚y zatytuÅ‚owane Humanists at Play in the Parerga oraz Play-ing the Humanists Game via Extrapolation ).80Tamże, s.58.81Tamże, s.59.82Tamże, s.60.83Tamże.41które nadaÅ‚o utopii rozgÅ‚os: The utopian defense of her playfulness mustrest on the assertion of some space between her amusements and her po-litical aims 84.Trzeba jednak pamiÄ™tać, że Utopia jest wypeÅ‚niona grÄ…słów na temat nieistnienia utopii 85 (poczynajÄ…c oczywiÅ›cie od zÅ‚ożeniaou-topos).Abbott akceptuje utopiÄ™, natomiast antyutopijność traktujejako jej uproszczone odczytanie, akcentujÄ…ce tylko powagÄ™ utopijnychidei.Przypisuje utopii poznawczÄ… doniosÅ‚ość, wÅ‚Ä…czajÄ…c jÄ… w ramy teoriipolityki (a raczej teoretyzowania na tematy polityczne : political the-orizing).Czyni to przyznajÄ…c jednak wprost, że tego stanowiska należybronić.Dopiero poÅ‚Ä…czenie żartobliwoÅ›ci (playfulness) z powagÄ… (ear-nestness) trafia w istotÄ™ utopii.Abbott nie pisze o fikcji wprost, zauważajednak istotowy charakter strefy wolnoÅ›ci zapewnianej przez swoistośćsytuacji komunikacyjnej (tworzonej przez grÄ™ wyobrazni, wrażliwość naludyczny charakter utopijnej kreacji (sensibility of playfulness) ze stronyodbiorcy), która pozwala autorowi na umieszczenie projektu w ramach królestwa wyobrazni (imaginative realm).Wciąż jednak walor poznaw-czy jest najistotniejszy, bowiem gra utopii nie może przesÅ‚onić jej meta-politycznego wymiaru: Yet if the utopian author encloses his proposalstoo completely within a zone of playfulness, he risks dissolving his politi-cal project into a realm of pure fancy 86.Wysoka Å›wiadomość fikcyjnoÅ›ci wÅ›ród pisarzy utopijnych ma swezródÅ‚o w hybrydycznoÅ›ci utopii, poÅ‚Ä…czeniu dialogu platoÅ„skiego i opo-wieÅ›ci podróżniczej87.Zgorzelski dodaje jeszcze wierszowanÄ… satyrÄ™84P.Abbott, Utopians at Play, Utopian Studies 2004, nr 1, s.50.85Tamże, s.49: More s Utopia is stuffed with puns on the non-existence of utopia.Obok gier sÅ‚ownych Abbott wskazuje na grÄ™ w odniesienia do rzeczywistoÅ›ci (lokalizacjaUtopii wydaje siÄ™ pokrywać z realnym umiejscowieniem Anglii).Czytelnik waha siÄ™ miÄ™-dzy możliwoÅ›ciami odczytania dzieÅ‚a More a jako alegorii, prognozy, satyry czy politycz-nego programu.86Tamże, s.58.87C.Ferns, Narrating Utopia: Ideology, Gender, Form in Utopian Literature, Liver-pool 1999, s.13 (cyt.za: V.Hollinger, Old Dreams, New Stories, Science Fiction Studies2000, nr 3).Podobnie L.C.Khanna w pracy o Looking Backward Bellamy ego: Utopianfiction is a hybrid genre, and Edward Bellamy, one of the great utopists, worked its inherentcontradictions into a text of surprising social and political power.L.C.Khanna, The Textas Tactic: Looking Backward and the Power of the Word, [w:] Looking Backward, 1988--1888: Essays on Edward Bellamy, dz.cyt., s.37.42rzymskÄ…, choć odnosi jÄ… do pierwszej części dzieÅ‚a More a poÅ›wiÄ™co-nej analizie sytuacji ówczesnej Europy (taka ekspozycja negatywnegoodniesienia bÄ™dzie w nastÄ™pnych utopiach zdecydowanie redukowana).Wykorzystanie utrwalonych gatunków sÅ‚uży, zdaniem Zgorzelskiego,podkreÅ›leniu opozycji literatura stosowana fikcja literacka88.Ewolucja gatunku utopii i jego pochodnych (antyutopii, dystopii, hetero-topii) przebiega wedÅ‚ug reguÅ‚ metafikcji: balansuje miÄ™dzy wyobrażeniemrealizacji wizji, która wczeÅ›niej istniaÅ‚a jedynie na papierze, a umownoÅ›ciÄ….Metafikcjonalne rozwiÄ…zania fabularne pojawiajÄ… siÄ™ czÄ™sto w dystopiach,a sprzyja im zainteresowanie jÄ™zykiem89, możliwoÅ›ciami opisu i kreacjispoÅ‚eczeÅ„stwa poprzez jÄ™zyk.Przerysowanie, karykaturalność i hiperbo-lizacja to czÄ™ste Å›rodki w kreacji antyutopijnej i dystopijnej.Rzadko jed-nak metafikcja przybiera tu formÄ™ autorefleksji, zwerbalizowanego dys-kursu na temat fikcji, możliwoÅ›ci rozwoju zdarzeÅ„ lub snucia opowieÅ›ci90.Tutaj bÄ™dzie to raczej gra możliwoÅ›ciami mówienia serio w obliczu dośćswobodnej rozgrywki pomiÄ™dzy fikcyjnymi modelami spoÅ‚ecznoÅ›ci
[ Pobierz całość w formacie PDF ]