[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dyrektorka jednego z warszawskich gimnazjów, której zarzucano wprowadzeniepochodzeniowego podziału na klasy, stwierdziła:  Bzdura.Absolutnie nie mamy żadnej klasy składającej się z dziecibiznesmenów, urzędników i nauczycieli.Zapewniamy tylko [wyróżnienie - BS] dzieciom kontynuację nauki językaobcego.Poziom zaawansowania decyduje o podziale na klasy".Przyznała następnie, że - jak pisze dziennikarka - możetak być, iż dzieci z klas zaawansowanych językowo pochodzą z bardziej elitarnych domów, gdzie rodzice wcześniejzadbali o naukę i rozwój dziecka. Ale nigdy się nad tym nie zastanawiałam, to nie było kryterium" (Niezgoda 2001).Zrodowiskowo zróżnicowane są nie zdolności, ale kapitał kulturowy, który dzieci zdobywają w tokusocjalizaqi pierwotnej i z którym przychodzą do szkoły.Odmienne usytuowanie w społeczeństwie, a co zatym idzie - różne warunki życiowe przedstawicieli poszczególnych warstw powodują, że odmienniepostrzegają oni świat.Znajduje to odzwierciedlenie w sposobach wychowywania dzieci (zob.Osobowość, s.139) i procesach socjalizacji pierwotnej, w toku której dziecko zdobywa nie tylko wiedzę o otaczającymświecie, ale także znajomość pewnych strategii poznawczych oraz wzorów językowej organizacji ikomunikowania, czyli kodów językowych.Brytyjski uczony, Basil Bernstein, wyróżnił dwa takiepodstawowe kody: ograniczony i wypracowany.Różnią się one dwojako: formalnymi cechamiużywanego języka (zasobem słownictwa, strukturami składniowymi) oraz własnościami poznawczymiprzekazywanymi za pośrednictwem języka (Bokszański, Piotrowski 1990; Ma-rody 1987).Dzieci zodmiennych środowisk różni posługiwanie się innymi kodami językowymi.Te, których rodzice są lepiejwykształceni i usytuowani wyżej w hierarchii społecznej, posługują się kodem wypracowanym, te, któremają słabo wykształconych rodziców, wykonujących prace fizyczne - kodami ograniczonymi.Wpływa to naoceny szkolne.Te pierwsze dzieci są lepiej oceniane i uznawane za zdolniejsze, te drugie uzyskująetykietki gorszych uczniów.Uruchomiony zostaje mechanizm naznaczania z jego wszystkimikonsekwencjami (zob.Dewiacja, s.164) oraz 424 Część piąta.Instytucjezaczyna działać tak zwany efekt Pigmaliona.Polega on na tym, że korzystny obraz własnej osoby pobudzazachowania potwierdzające ten obraz w oczach innych.Eksperymentalnie zostało wykazane, że  dzieci, wstosunku do których nauczyciele mają korzystne oczekiwania, czynią większe postępy niż dzieci, w stosunkudo których nauczyciele nie mają takich oczekiwań.Istotną rzeczą jest to, że podstawa tych oczekiwań możenie być w ogóle związana z faktycznymi uzdolnieniami uczniów" (Słomczyński 1991: 131-132).2.Kultura symboliczna społeczeństwa masowegoOświata i czas wolny stwarzają szeroką kategorię odbiorców kultury, którzy stają się publicznością.Socjologicznie rozumiana publiczność to zbiór jednostek rozproszonych w przestrzeni, nie znających sięosobiście i nawet nie wiedzących o swoim istnieniu, ale połączonych jednoczesnym odbiorem tych samychprzekazów.W tym samym czasie dowiadują się o lądowaniu człowieka na Księżycu, śmierci JohnaLennona, sklonowaniu owcy Dolly i wielu innych wzbudzających emocje faktach i zjawiskach.Wiedząc,że nie są jedynymi odbiorcami tych informacji, czują się częściami zbiorowości, co pozwala imprzezwyciężać poczucie osamotnienia.Społeczeństwo masowe pod względem psychospołecznymjednoczy w znacznym stopniu oddziaływanie środków masowego przekazu.Kultura masowaW społeczeństwie masowym wraz z pojawieniem się szerokiego kręgu rozporządzających wolnym czasemodbiorców oraz środków technicznych pozwalających na kierowanie do nich przekazów powstaje specy-ficzna postać kultury symbolicznej - kultura masowa.Jej istotną cechą jest dominacja trzeciego układuprzekazu kultury (zob.Kultura jako przedmiot zainteresowań socjologii, s.89), to jest takiego, w którym nie mabezpośredniego kontaktu między twórcą a odbiorcą.Umasowienie kultury miało trzy etapy, które wyznaczał rozwój techniki dostarczającej nowych środkówprzekazu.W pierwszym etapie środkiem przekazu pozwalającym docierać do szerokiego kręgu odbiorcówbyła wysokonakładowa prasa.W drugim - radio i telewizja.W trzecim -komputery osobiste i siećinternetowa.Kształt współczesnej kultury masowej zależy z jednej strony od technicznych możliwości i ograniczeństwarzanych przez aktualnie dostępne środki przekazu, z drugiej zaś - od upodobań odbiorców.Teostatnie mogą być, przynajmniej w pewnym stopniu, poznawane.W odniesieniu Rozdział XVIII.Sfera ekspresyjno-integracyjna 425do prasy - przez wysokość nakładów poszczególnych czasopism, w odniesieniu do programów radiowych itelewizyjnych - przez badanie ich  słuchalności" i  oglądalności", w odniesieniu do przekazów interneto-wych - przez sprawdzanie częstości odwiedzania poszczególnych stron.Istotę kultury masowej określa sposób jej przekazu.Antonina Kłoskowska definiuje ją jako  zjawiskaintelektualnej, estetycznej i ludyczno-rekreacyjnej (czyli zabawowo-rozrywkowej) działalności ludzkiej,związane w szczególności z oddziaływaniem tak zwanych środków masowego komunikowania, a więctreści rozpowszechniane za pomocą tych środków" (Kłoskowska 1964: 96).Między treściami tak rozumianej kultury masowej i elitarnej kultury symbolicznej, zwanej też kulturąwyższego poziomu lub kulturą wysoką, nie sposób wyznaczyć wyraznej granicy [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl
  • Podstrony

    Strona startowa
    Bradford Barbara Taylor Emma Harte 04 Tajemnica Emmy
    Bradford Barbara Taylor Emma Harte 03 Być najlepszš
    Freethy Barbara Zatoka Aniołów 05 Ogród tajemnic
    11. Faith Barbara Intryga i Milosc Cisza snow
    § Barbara Stanisławczyk Miłosne gry Marka Hłaski
    Dawson Smith Barbara Rosebuds 01 Cyganka
    Rybałtowska Barbara Bez pożegnania 04 Mea culpa
    Bradford Barbara Taylor Zaginione dzieciństwo
    Roberts Nora Czarne wzgórza
    Margit Sandemo Cykl OpowieÂści (01) Irlandzki romans
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mizuyashi.htw.pl