[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Struktury kulturowe są autonomiczne, ponieważ zna-czenie wywodzi się nie z konkretnego obiektu odniesienia oznaczanego przezsymbol, ale z relacji wzajemnych między samymi symbolami.Symbole są usytuowanew układach relacji binarnych, co sprawia, że życie kulturowe społeczeństwamożna przedstawiać jako  sieć przeplatających się relacji binarnych"2.Układy znaków są zorganizowane w dyskursy, które strukturyzują rzeczywis -tość poznawczo, afektywnie i ewaluacyjnie.Dla wymiaru afektywnego i wymiaruewaluacyjnego kultury najważniejsza jest antynomia między sacrum a profanum.Uświęcone symbole dostarczają wyobrażeń czystości i zobowiązują tych, którymsą powierzone, do ochrony uświęconych obiektów przed naruszeniem, podczasgdy symbole ze sfery profanum ucieleśniają to naruszenie, dostarczając wyobrażeńzbezczeszczenia i zagrożenia oraz identyfikując grupy i zachowania, przed który-mi trzeba się bronić.Na przykład afera Watergate w amerykańskim życiu politycz-nym nie była po prostu jakimś wydarzeniem politycznym, lecz sugestywnymsymbolem zbezczeszczenia, i urzeczywistnia sens zła i nieczystości3.Przesłucha-nia w aferze Watergate w latach siedemdziesiątych można rozumieć jako zrytuali-zowane wydarzenie, które reinterpretuje banalne machinacje polityczne jako wyższą" antytezę między czystymi a nieczystymi elementami amerykańskiejreligii obywatelskiej.Jak wynika to z pojęcia symboli oznaczających profanum, kultury nie możnautożsamiać z pozytywnym i wyidealizowanym wyobrażeniem - z symbolamii mitami, które nakazują jednomyślne i bezkrytyczne uznanie.Negatywność,utrzymuje Alexander, jest istotnym składnikiem kultury i jest symbolizowana w sposób tak samo wypracowany jak dobro"4.Kody pozytywne należy rozumiećw powiązaniu z kodami negatywnymi, a konflikt między tym, co dobre, a tym, cozłe, działa w ramach kultury  jako wewnętrzna dynamika.Konflikt i negacja sązakodowane i oczekiwane; represja, wykluczenie i dominacja są częścią samegojądra systemu ewaluacyjnego jako takiego"5.Innymi słowy, konfliktu nie możnaw pełni wyjaśnić przez odniesienie do antagonistycznych interesów materialnych;jest on także uwzorowany przez autonomiczne struktury kulturowe.Alexander specyfikuje te pojęcia ogólne dzięki analizie dyskursu amerykań-skiego społeczeństwa obywatelskiego.Dyskurs ten zachodzi w ramach szerszychkodów semiotycznych, które są zbudowane z elementarnych opozycji binarnychi zorganizowane wokół przeciwstawnych koncepcji aktorów, stosunków społecz-nych i instytucji.Przez ostatnie dwieście lat, twierdzi Alexander, amerykańskie1Ibid., s.156-157.2 Ibid., s.157.3Jeffrey C.Alexander, Culture and Political Crisis: Watergate and DurkheimianSociology, w: Durkheimian Sociology: Cultural Studies, Jeffrey C.Alexander (red.), Cam-bridge 1988, Cambridge University Press, s.187-224.4Alexander, Smith, The Discourse of American CMI Society, s.158.5Ibid.65 Cz.I.Rozdz.5.Neofunkcjonalizm - Alexanderspołeczeństwo obywatelskie było w pewnej mierze strukturyzowane wokół dys -kursu wolności i przeciwstawnego dyskursu represji.Podług tego rozumowaniauderzająca trwałość tematów debaty publicznej w wielu przedmiotowo różnorod-nych kwestiach podczas ostatnich dwu stuleci odzwierciedla kulturowe uwzoro-wanie tych przeciwstawnych dyskursów.Dopełnieniem socjologicznej teorii kultury Alexandra jest metoda, którąnazywa on  hermeneutyką refleksyjną"1.Początek tej metody sięga emocjonalnych,moralnych i behawioralnych reakcji badacza społecznego na znaczące wydarzeniai symbole (np.obalenie muru berlińskiego).Przebieg i wzory uczuć wywoływanychprzez te symbole identyfikuje się, ujawniając w przypadkowej konwersacji reakcjeinnych na te same wydarzenia i śledząc doniesienia środków masowego przekazu.Następnie porównuje się reakcje różnych grup z różnych okresów tego samegodługotrwałego wydarzenia z reakcjami na podobne wydarzenia (np.porównywaniepublicznych reakcji na Watergate z reakcjami na inne skandale prezydenckie).Kiedynastępnie podda się te dane analizie z punktu widzenia teorii ku ltury, badaczspołeczny osiąga dystans wobec swego własnego doświadczenia i partykularnegodoświadczenia innych; może bardziej beznamiętnie i nie tak partykularnie zrozu-mieć odpowiedzi na wydarzenia o wielkim ładunku symbolicznym.Jednocześnierozumienie tych danych często wymaga zrewidowania teorii kultury, od którejrozpoczęto badanie.PodsumowanieAlexander angażował się też w inne programy badawcze, lecz jego trwałym wkłademjest trud ponownego przemyślenia logiki teorii socjologicznej.Przedmiotoworozpoczyna od słynnych kategorii Parsonsa, rezygnując z nacisku na wymogifunkcjonalne, ale epistemologicznie podejmuje badanie teorii ze względu na ichzałożenia i ich wpływ na wyjaśnienia poszczególnych zjawisk empirycznych.Jakilustruje to jego praca o zróżnicowaniu, założenia schematu Parsonsa, włączając w toelementy ideologiczne, rozpoczynają program badawczy, w którym można wykorzys -tać poglądy Alexandra na działanie i porządek do rozwijania subtelniejszej i bardziejskrupulatnej analizy zróżnicowania.Dotyczy to także jego prac z socjologii kultury.Uprawianie teorii w wydaniu Alexandra staje się zatem wysoce złożonączynnością poddawania analizie wszystkich elementów przedstawionych w dia-gramie 5-1, gdy poszukujemy wyjaśnienia konkretnych przypadków empirycznychi historycznych.Samo wystąpienie tych przypadków o niczym wszakże nieprzesądza, albowiem równie ważna staje się logika wywodu teoretycznego w każ-dym punkcie kontinuum oraz argumentów przeciwko potencjalnym konkuren-tom.W rezultacie uprawianie teorii zaczyna podlegać przemożnemu wpływowi dyskursu" o samym sobie, a następnie staje się interpretacjami ad hoc przypad-ków empirycznych w świetle problemów i kwestii podnoszonych w tym dyskur -sie.Podejście to jest atrakcyjne dla wielu teoretyków; odbiega ono jednak bardzood Parsonsowskiego trudu skonstruowania uniwersalnego abstrakcyjnego sche-matu służącego analizie wszystkich dziedzin świata empirycznego w kategoriachimperatywów i wymogów funkcjonalnych.166Zob.Alexander, Smith, Sherwood, Risking Enchantment [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl
  • Podstrony

    Strona startowa
    Jonathan Amsbary [Cyberblood Chronicles 01] Cyberblood
    Jonathan Bellman Chopin's Polish Ballade, Op. 38 as Narrative of National Martyrdom (2009)
    Jonathan Simon Evaluating and Standardizing Therapeutic Agents, 1890 1950 (2010)
    Zagubione cywilizacje czyli wielki szok datowania Jonathan Gray
    Jonathan Stroud Bartimaeus Trilogy, Book 1 The Amulet of Samarkand (v3[1].0)
    Jonathan Kellerman Cicha wspólniczka (Alex Delaware 04)
    Reich Christopher Jonathan Ransom 02 Prawo zemsty (2)
    Jonathan Kellerman Oczy do wynajęcia (Alex Delaware 06)
    Reich Christopher Jonathan Ransom 01 Kodeks zdrady
    Chesterton G.K. Sw. Tomasz z Ak
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wrobelek.opx.pl