[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.5.Wykrywaj problemy.Podstawową robotą kierownictwa jest ustawiczna praca nad systemem (projektowanie zaopatrzenia materiałowego, struktury materiałów, zapewnienia sprawności urządzeń i ich usprawnień, szkolenia, nadzoru, przekwalifikowania).6.Wprowadź nowoczesne metody szkolenia w trakcie pracy.14 zasad Deminga cd.7.Musisz zmienić odpowiedzialność mistrza.Zamiast pionowej odpowiedzialności za liczby, musi on ponosić odpowiedzialność za jakość,.co automatycznie poprawi produktywność.Kierownictwo musi przygotowywać się do podejmowania natychmiastowych działań w odpowiedzi na raporty mistrzów, dotyczące takich barier, jak dziedziczne braki, niekonserwowane urządzenia, złe narzędzia, bełkotliwe sformułowania w instrukcjach.8.Usuń strach, by każdy mógł skutecznie pracować na rzecz firmy.9.Przełam bariery między działami.Ludzie zatrudnieni przy badaniach, projektowaniu, sprzedaży i produkcji muszą pracować, jak jedna drużyna, przewidywać problemy produkcji wynikające z różnych wymagań.10.Eliminuj liczbowe zadania, afisze i slogany zwracające się do robotników o nowy poziom produktywności, nie podając metod jego osiągnięcia.11.Usuń normy pracy narzucające liczbowe limity12.Usuń bariery stojące między robotnikiem wynagradzanym według stawek dniówkowych, a jego prawem do dumy ze swego zawodowstwa.13.Wprowadź intensywny program szkoleń i ćwiczeń.14.Utwórz w ramach naczelnego kierownictwa strukturę, która będzie codziennie dbać o realizację powyższych 13 zadań.Deming opublikował swoje 14 Zasad w pracy "Quality, Productivity, Competitive Position" w 1982.(Na podstawie tłumaczenia w [Wasilewski, ORGMASZ 1994])Zarządzanie jakością w "14 Zasadach Deminga"1.Wzorzec jakości w "14 Zasadach Deminga"a.Klasa jakości obiektu podlega nieustannemu doskonaleniu zapewniając konkurencyjność.Doskonalenie jakości jest wpisane w politykę jakości (1);b.Cel odnośnie jakości - "klient nie dostanie nic, czego by nie miał prawa spodziewać się" niezależnie od tego, co to jest" (1);c.Opis jakości obejmuje wszystkie aspekty dotyczące wyrobu, które są lub mogą być oceniane przez (potencjalnych) klientów.Opis operuje zespołem właściwości, który może być dowolnie poszerzany (1);2.Zakres działań ujętych w modelu zarządzaniaa."Zasady" dotyczą wszystkich funkcji zarządzania, które mogą przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności i firmy (1).Obejmuje wszystkie procesy podstawowe i pomocnicze przebiegające w Organizacji (9), (14);b."Zasady" określają rolę naczelnego kierownictwa w zarządzaniu jakością (planowanie i wdrażaniu odpowiedniej struktury (14), formułowanie polityki (1), czuwanie nad prawidłowym funkcjonowaniem systemu (5), reagowanie na sygnały docierające z procesów (7));Zarządzanie jakością w "14 Zasadach Deminga" cd.3.Środki rekomendowane i wymaganeW "Zasadach" rekomenduje się:kwalifikowanie zasobów i procesów stosowanych w systemie (2), (4);posługiwanie się metodami statystycznymi (3), (4), (11);stosowanie działań zapobiegających niezgodnościom (3), (9);określenie czytelnych reguł motywacyjnych (2),(8),(10), (12);doskonalenie elementów i relacji systemu (5),(6),(7),(9), (13);określenie zakresu uprawnień i odpowiedzialności przypisanego do poszczególnych stanowisk w systemie (1), (5), (7), (14);weryfikowanie sprawności procesów (3);działanie systemowe (w oparciu o ustalone standardy) (10), (14);zapewnienie obserwowalności stanu systemu (7), (8);Przykład interpretacji zasad Deminga3.Przestań polegać na masowej inspekcji.Wymagaj, zamiast niej, statystycznych potwierdzeń osiągnięcia jakości.Zapobiegaj raczej wadom, zamiast je wykrywać.Masowa inspekcja służy ocenie wyników procesów i może być podstawą do szacunkowego kwalifikowania partii.W ograniczonym stopniu:pomaga doskonalić procesy;zapobiega wydostawaniu się jednostek niezgodnych z procesu.Niezgodności są objawem zmienności obecnej w systemie wytwarzania.Nakłady zużywane na eliminację skutków zmienności (inspekcję, selekcję jednostek niezgodnych) można skuteczniej wykorzystać, jeżeli zostaną skierowane na działania identyfikujące i eliminujące źródła zmienności.W identyfikacji przyczyn zmienności ważną rolę odgrywają metody statystyczne.Model zarządzania jakością zawarty w "14 zasadach" Deminga zawiera kompilację zasad zarządzania zmiennością na język zrozumiały dla menedżerów działających w systemach MBR
[ Pobierz całość w formacie PDF ]