[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Sposób wykorzystania teorii Herzberga to wzbogacanie pracy poprzez działania, to znaczy:lCzęste dostarczanie pracownikom informacji zwrotnych dotyczących ich wyników w pracy.llZapewnienie możliwości, by pracownicy doświadczali rozwoju psychologicznego.llZapewnienie możliwości samodzielnego tworzenia programów swojej grupy.llWprowadzenie odpowiedzialności pracowników za pewną część kosztów przedsiębiorstwa.llElastyczność hierarchii menedżerskiej (otwarta komunikacja).llRozliczanie pracowników z wyników pracy.lSposobem wykorzystania teorii Herzberga jest także zarządzanie przez cele, które jest stosowane do tej pory w niektórych organizacjach.Firmy, które je stosują zanotowały zarówno pozytywne jak i negatywne wyniki.Dwuczynnikową teorię Herzberga można połączyć z piramidą potrzeb Maslowa przyjmując, że czynniki wpływające na zaspokojenie potrzeb fizjologicznych, bezpieczeństwa i częściowo afiliacji to czynniki higieniczne.Natomiast czynniki powodujące zaspokojenie niektórych potrzeb afiliacji, szacunku i samorealizacji to motywatory.28.Co to jest motywacja i jak motywować pracowników.Motywacja - to stan gotowości człowieka do podjęcia jakiegoś działania, to pobudzanie do pracy, wysiłku, by pracownicy działali zgodnie z celami organizacji w dłuższym czasie.Organizacje tworzą systemy motywacyjne, czyli zestwy bodźców wywierających wpływ na zachowanie ich uczestników, których celem jest zachęcenie ich do podejmowania zachowań korzystnych oraz unikania zachowań niekorzystnych z punktu widzenia firmy.Motywacja może być ukształtowana przez:lPrzymus - tworzenie zagrożeń, które nie dają wolnego wyboru (szczegółowe polecenia, ostre kary).llPrzetarg - konkurencyjne cele, dające złudzenie wolnego wyboru (polecenia ogólne, zrównoważony system kar i nagród).llMorale - dążenie do wpajania norm i wartości, lojalność (bodźce w postaci idei, haseł, wartości)l3 główne podejścia motywacyjne:lPodejście poznawcze - uzależnia zachowanie człowieka od zakresu i struktury posiadanych przez niego informacji o rzeczywistości, tworzących sieć poznawczą.Sieć poznawcza kształtuje się w ciągu całego życia jednostki ludzkiej pod wpływem informacji pochodzących z zewnątrz i generowanych wewnątrz niej.Informacja występuje tu jako czynnik motywujący.W tym podejściu ważne jest założenie, że pracownik pracuje lepiej, gdy wie, że swoja pracą może wpływać na funkcjonowanie całej organizacji.llPodejście behawioralne - określa zachowania człowieka jako reakcje na działające na niego bodźce pochodzące z otoczenia.Bodźce zewnętrzne dzieli się na:llDodatnie czyli nagrody - wywołuja pozytywne emocje, które sprzyjają kształtowaniu lub utrwaleniu zachowań pożądanych w osiąganiu celó organizacyjnych.llUjemne czyli kary - wywołują negatywne emocje, które sprzyjają osłabieniu lub eliminacji zachowań niepożądanych poprzez zarządzjących organizacją.lJakie powinny być kary i nagrody:lZróżnicowanellProporcjonalne do czynówllPowinny następować tuż po wykonanym działaniulNależy pamiętać, że zarówno kary jak i nagrody odbierane są subiektywnie - to co dla przełożonego jest nagrodą, dla pracownika może być karą.lPodejście humanistyczne (psychodynamiczne) - zakłada, że na zachowania człowieka wpływają wewnętrzne wyznaczniki, a w szczególności potrzeby i emocje.Podkreśla się tu, że bodźce zewnętrzne dopiero po obróbce w każdym człowieku nabierają znaczenia motywującego.W tym podejściu należy pamiętać o piramidzie potrzeb człowieka wg A.Maslowa, który twierdził, że ludzie są motywowani poporzez hierarchiczny system pięciu podstawowych potrzeb.Tymi potrzebami są:llFizjologicznellBezpieczeństwallAfiliacjillSzacunkullSamorealizacjillKoncepcja Herzberga - patrz strona poprzednia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]