[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pozytywnym elementem koncepcji M.Webera jest jasność i przejrzystość systemu organizacyjnego, jego trwałość i ciągłość, pewność działań, możliwość kariery zawodowej każdego zdolnego pracownika, bez względu na jego pochodzenie społeczne, układy towarzyskie, przynależność polityczną itp.Minusem jest odgórne narzucanie ludziom określonych wzorów działania, brak elastyczności w stosunku do zmiennych parametrów otoczenia.W praktyce okazuje się, że ludzie niekoniecznie działają sprawnie, jeżeli kierują się tylko przepisami.Stąd patologiczne formy biurokracji, nazwane biurokratyzmem.Zarówno kierownikom, jak i pracownikom potrzebne są zaprojektowane przez menedżerów reguły wzajemnego oddziaływania w strukturach organizacyjnych.W nowoczesnej praktyce zarządzania podstawę takich reguł stanowi władza i autorytet.Struktura organizacyjna firmy zapewnia stabilny i jasny układ stosunków, w którym kierownicy i pracownicy mogą działać na rzecz celów organizacji.Ludziom współdziałającym w strukturze potrzebne są jednak reguły, które umożliwią jej skuteczne funkcjonowanie.Pracownicy korzystają z władzy aby kierować wzajemnymi zależnościami i doprowadzać do realizowania zamierzeń organizacji.Władza jest to więc możliwość wpływu na innych ludzi w celu osiągnięcia zamierzeń.Reguły są zasadniczymi ustaleniami, wykorzystywanymi przez ludzi do działania i do wzajemnych oddziaływań w organizacjach.Jednakże reguły mogą się usztywniać, przeszkadzając w planach strategicznych i obsłudze klienta.Nowe kierunki w zarządzaniu kładą nacisk na większą samokrytykę menedżerów, dotyczącą tworzonych i przestrzeganych przez nich reguł.W biurokracji wg.klasycznego podejścia do projektowania organizacji, cenione są ustalone zasady podejmowania decyzji, jasne linie podporządkowania i awansowanie ludzi na podstawie ich zdolności i doświadczenia, a nie w wyniku protekcji lub kaprysu.W biurokracji wyraźnie określa się zakres władzy i odpowiedzialności, co ułatwia ocenę i nagradzanie za efektywność.Współcześnie jednak biurokracja kojarzona jest z powolną, niesprawną, pozbawioną wyobraźni machiną urzędniczą.Etyczny i społeczny kontekst zarządzaniaNa etyczny kontekst organizacji składa się etyka poszczególnych menedżerów oraz to, co wynika z praktyk organizacji.Etyka - osobiste przekonania jednostki dotyczące zachowania słusznego i niesłusznego.Etyka jest definiowana w kontekście jednostkowym (to ludzie mają etykę, a nie organizacje) ponadto zakres tego co, co uznaje się za zachowanie etyczne jest różne u poszczególnych osób, etyka jest względna - dotyczy ogólnie przyjętych norm społecznych.Zachowanie etyczne - zachowanie, które mieści się w ogólnie przyjętych normach społecznych.Zachowanie nieetyczne - zachowanie, które nie mieści się w ogólnie przyjętych normach społecznych.Etyka jednostkowa określana jest przez połączony wpływ rodziny, kręgów koleżeńskich, doświadczeń życiowych, osobistych wartości i obyczajów, a także czynników sytuacyjnych.Etyka zarządzania obejmuje normy zachowania kierujące poszczególnymi menedżerami w ich pracy.Szczególne dziedziny zainteresowań etyki zarządzania:Stosunek firmy do jej pracowników - zachowanie menedżerów określa normy etyczne, zgodnie z którymi firma traktuje swoich pracowników.Przykładowe problemy: zatrudnienie i zwalnianie, warunki pracy i płacy, prywatność.Stosunek pracowników do firmy - problemy: konflikt interesów (gdy decyzja korzystna dla danej jednostki przynosi uszczerbek organizacji np.przyjmowanie prezentów w zamian za wybór tego dostawcy), poufność 9ujawnianie tajemnic konkurencji), uczciwość i koszty.Stosunek firmy do innych podmiotów gospodarczych: klientów, konkurentów, akcjonariuszy, dostawców, agentów (dealerów), związków zawodowych.Etyczne bądź nieetyczne działania zachodzą w kontekście organizacyjnym, są to działania menedżerów różnych szczebli a także kultura organizacji.Niektóre organizacje otwarcie dopuszczają nieetyczne praktyki gospodarcze pracowników, o ile leżą one w interesie firmy.Jeżeli menedżer wiedząc o takich nieetycznych praktykach toleruje ich kontynuowanie, to przyczynia się do wykształcenia kultury organizacyjnej uznającej takie działania za dozwolone.Kontekst zachowania etycznego kształtuje również otoczenie organizacji np.w gałęzi wysoce konkurencyjnej menedżer może odczuwać silniejszą presję na uzyskanie wysokich wyników.Wiele organizacji kładzie ostatnio nacisk na postawę etyczną pracowników.Wzmocnienie etyczne organizacji powinno dotyczyć przede wszystkim najwyższego kierownictwa.To właśnie oni budują kulturę organizacji i określają jakie zachowania będą akceptowane, a jakie nie.Niektóre firmy uruchomiły specjalne szkolenia w tym zakresie, powstają specjalne komitety etyki oraz kodeksy etyki (formalne, pisemne zestawienia wartości i norm etycznych, którymi kieruje się firma w swoich działaniach).Społeczna odpowiedzialność - zestaw zobowiązań organizacji do ochrony i umacniania społeczeństwa, w którym funkcjonuje [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl
  • Podstrony

    Strona startowa
    34. Przygody Hana Solo II Zemsta Hana Solo (Daley Brian) 5 2 lata przed Era Powstania Imperium
    zarz%25b9dzanie%2Bjako%259cci%25b9%2B%252823%2Bstrony%2529
    (34) Niemirski Arkadiusz Pan Samochodzik i ... Amerykańska przygoda
    In Death 34 Zdrada i œmierć Nora Roberts
    Antyczna i średniowieczna myśl ekonomiczna (24 strony)
    finanse przedsiębiorstw (123 strony)
    4+%2834%29
    Zagadnienia zarządzania strategicznego (140 stron)
    Ahmed Quanta A. W kraju niewidzialnych kobiet
    Ostrowska Ewa Ja, pani wozna
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • scorpio2000.keep.pl
  • ?php include("s/6.php") ?>