[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Obrazuje je tabela 4.Tabela 4Kategoryzacja celów wychowania (matryca do analizy)Cele: Kategorie podstawowepedagogiczne psychologiczne- ogólne - ogólneKategorie pomocnicze- parcjalne - parcjalne- etapowe - etapowekreatywneoptymalizująceminimalizującekorekcyjneKażdy wychowawca, chcący posłużyć się zamieszczonym w tablicy zestawem celów, może dla każdegoze swoich wychowanków lub grupy wychowanków opracować projekt działalności wychowawczej, zapeł-niając konkretną treścią celów poszczególne pozycje tabeli.Największych trudności, ze względu na stanwiedzy w tym zakresie, przysporzą mu cele psychologiczne.Rola celu wychowania w procesie wychowaniaW określonym procesie wychowania cele pedagogiczne i psychologiczne wychowania odgrywają rolęidentyczną.Można ją sprowadzić do trzech funkcji:1) wyodrębniającej,2) strukturalizującej (modelującej),3) kontrolnej.Charakteryzując proces wychowawczy zwracaliśmy przede wszystkim uwagę na funkcję wyodrębniają-cą poszczególne procesy wychowawcze spośród innych.Odbywa się to poprzez wyróżnienie celu swoistegodla danego procesu wychowawczego.Np.z całokształtu wychowania można wyodrębnić proces kształtowa-nia zainteresowań, proces społecznej aktywizacji, proces samowychowania itp.Każdy z tych procesów może trwać wiele lat, może być podejmowany przez wielu wychowawców, mo-że być procesem ciągłym i harmonijnym, a może być również procesem krótkotrwałym, podejmowanymtylko przez jednego wychowawcę; może być także procesem niespójnym, niezrównoważonym, niekonse-kwentnym.Są to jednak cechy drugorzędne.Bez względu na owe cechy, w całokształcie wychowania możnawyróżnić te wszystkie zabiegi, które mają na względzie realizację określonego celu wychowawczego, czy tow sensie pedagogicznym (projektu osobowości) np.zaktywizować społecznie, czy w sensie psychologicz-nym (warunku psychologicznego realizacji danego projektu), np.wytworzyć - w określonym stopniu - po-czucie osobistego bezpieczeństwa w sytuacjach społecznych.Całokształt zabiegów związanych z wywiera-niem wpływu wychowawczego w celu zrealizowania określonego celu daje się wyodrębnić właśnie dziękitemu celowi.Do badań nad całokształtem procesu wychowawczego, podporządkowanego jednemu celowi,wydziela się jednostki o spoistej strukturze czasowej, tzn.takie, które można badać, uwzględniając począteki koniec danego procesu lub jego sekwencję wybraną do badań.Ten techniczny zabieg nie zmienia faktu, żeproces wychowawczy stanowi zawsze jednostkę wyodrębnioną z całokształtu wychowania ze względu naokreślony cel wychowawczy i że posiada swoistą, określoną strukturę.Druga ważna funkcja celu wychowawczego - to jego funkcja modelująca całokształt procesu wycho-wawczego.Cel - projekt osobowości wychowanka, określa charakter interakcji, która zachodzi między wy-chowawcą a wychowankiem, wyznacza jakość doświadczeń, które ma nabyć wychowanek, decyduje o uru-chamianej klasie wpływu wychowawczego, o strukturze sytuacji wychowawczych, które po to, aby cały pro-ces był skuteczny, muszą być w stosunku do celu izomorficzne.W tym wypadku izomorfizm, zachodzącymiędzy tymi dwoma ogniwami procesu: celem i sytuacją, polega na wzajemnej odpowiedniości ich struktur.Struktura sytuacji musi uwzględniać te czynniki, które odpowiednio do celu kształtować będą wyniesio-ne z danej sytuacji doświadczenia.Dotyczyć to będzie treści tych doświadczeń, ich odpowiedniego nasyce-nia emocjonalnego, poznawczego, behawioralnego, ich wzajemnej relacji itp.Cel stanowi także wzorzec (matrycę) dla oceny uzyskanego wyniku.Jest to trzecia jego funkcja w pro-cesie wychowania: funkcja kontrolna. Z tych wszystkich względów problematyka celów wychowania, pozornie nie należąca do problematykipsychologii, staje się jej zagadnieniem, przedmiotem badań i refleksji.Psychologowie są bowiem zaintere-sowani precyzyjnym i zoperacjonizowanym formułowaniem celów wychowawczych przez wychowawców,na tyle oczywiście, na ile pozwala im na to ich świadomość wychowawcza.Statyczne i dynamiczne ujęcie celów wychowania oraz metody ich analizyCele w wychowaniu są na ogół formułowane statycznie, tzn.dotyczą stanu, który ma być osiągnięty, iich analiza (kategoryzacja psychologiczna czy analiza struktury - egzemplifikacja psychologiczna celu) pro-wadzi do stwierdzeń dotyczących tego,  co mamy osiągnąć".Dzieje się tak nawet wówczas, gdy podkreśla-ny jest ich charakter rozwojowy, wskazujący na tkwiącą w nich możliwość dalszego rozwoju.W tym sensiemówiliśmy dotychczas o ich dynamice, którą nazwijmy dynamiką rozwojową.W innym sensie mówimy o dynamice charakteryzującej cele psychologiczne.Mamy tu na uwadze dy-namiką osobowości.Cele psychologiczne są tak formułowane w swej dynamicznej postaci, że ujawniają siływewnętrzne założonych celów.Określają, jakie mechanizmy, warunki, czynniki psychiczne muszą być uru-chomione, aby dany pedagogiczny cel wychowania został zrealizowany.Nie nazywamy ich, za H.Muszyń-skim, instrumentalnymi, by nie mylić ich z warunkami pozapsychicznymi: organicznymi, społecznymi itp.dyrektywami czy zadaniami wychowawczymi, mającymi zapewnić realizację danego celu wychowawczego.Nie nazywamy ich też (za H.Muszyńskim) kon-trybutywnymi, ani zgodnie z moimi ustaleniami, parcjalny-mi czy etapowymi, bo ich istota jest różna od celów właściwych.Nie są to stany rzeczy, które mają być czę-ściowo lub etapowo osiągnięte, lecz warunki psychologiczne decydujące o sukcesie.Parcjalność czy etapo-wość nie odgrywają w ich charakterystyce podstawowej roli.Decyduje niezbędność ich wystąpienia dlaosiągnięcia celu, jakim jest projekt osobowości wychowanka.Pojęcie mechanizmów jest często nadużywane w różnych dziedzinach psychologii.Chcąc zatem bardziejjednoznacznie określić, na czym polega istota mechanizmów psychologicznych (a więc celów psychologicz-nych) w stosunku do celów wychowania, posłużę się innym terminem psychologicznym niż mechanizm.Bę-dzie to doświadczenie.Co prawda terminów jednoznacznie rozumianych w psychologii jest niewiele i mogęspotkać się z zarzutem, że jeden wieloznaczny termin zastępuję innym.Czynię to dlatego, że pojęcie do-świadczenia pozwala na bogatszą charakterystykę tak ważnego zjawiska, jakim są psychologiczne cele wy-chowania.Pojęcie doświadczenia każe założyć, że człowiek, który go nabywa, zetknął się aktywnie z konkretnymstanem rzeczy (faktem, problemem), że czynnie się do niego ustosunkował (zauważył, poznał, zastosował,wykorzystał), co doprowadziło do określonych przeżyć emocjonalnych (satysfakcja, lęk, niechęć itd.).W re-zultacie powstała w człowieku informacja o danym obiekcie (obiektach), mająca tendencję do odnawianiasię wobec podobnych obiektów albo w podobnych sytuacjach.Na przykład poziom poczucia bezpieczeństwa(niski, wysoki itd.) jest taką informacją (doświadczeniem) wyniesioną z różnych sytuacji społecznych, wktórych się człowiek znalazł, w których działał, które tak czy inaczej przeżył, wyprowadzając stąd odpo-wiednie wnioski, np.że ludzi nie trzeba się bać, że w grupie człowiekowi nic nie zagraża itp [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl
  • Podstrony

    Strona startowa
    Bankowicz Bożena i Marek Dudek Antoni Leksykon historii XX wieku
    Wotowski Stanisław Antoni Człowiek, który zapomn iał swego nazwiska
    Marczyński Antoni Taitu 02 Iperyt zwycięzca
    Antonia Fraser Szeœć żon Henryka VIII
    Hill Antonio Lato martwych zabawek
    Frank Rina Kazdy dom potrzebuje balkonu
    Matthews Jessica Harlequin Medical 501 Potrójne szczęÂście
    Robert Jordan Koło czasu 09 Ognie Niebios
    DeMarco Kathleen Nie jesteÂś mi potrzebna
    Anthony Piers Xanth 20 Tamten Zły Wiatr
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zona-meza.keep.pl