[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.- Słyszałaś o śmierci Wernera? To bardzo dziwne, niesądzisz?- Tak, słyszałam przed chwilą od Sabine.Jestem wstrząśnięta.- My też.A co do księgi.Po pierwsze, musisz wiedzieć,że metoda radiowęglową to właściwie niezawodny sposób dato-wania starych znalezisk pochodzenia organicznego.Opiera sięna pomiarze ilości promieniotwórczego izotopu węgla akumu-lującego się w każdej żywej istocie w równym stopniu.Kiedyroślina lub zwierzę umiera, izotop ów zaczyna się rozpadać.Zrednio utrzymuje się przez 5740 lat, czyli, innymi słowy, wciągu 5740 lat jego poziom systematycznie spada o połowę, copozwala nam dość dokładnie ocenić wiek wielu obiektów Wprzypadku księgi chodziło więc o to, by obliczyć, kiedy zostałyścięte papirusy, które wykorzystano na materiał piśmien-niczy.Dla potwierdzenia przeanalizowaliśmy też informacjedodatkowe.- To znaczy?- To znaczy pochodzenie włókien papirusowych, sposób ichobróbki, rodzaj oprawy i atramentu.Poddaliśmy badaniu próbkiskórzanej okładki oraz kart środkowych.W pięcioro zdecydowali-śmy, które to powinny być karty.Istniała możliwość, że poszcze-gólne części dokumentu pochodzą z różnych okresów, dlategonależało przyjrzeć się bliżej wszystkim.- Cudownie, ale czy mógłbyś mi wreszcie powiedzieć, kiedyzostała napisana Ewangelia Judasza? Błagam.- Och, przepraszam.Wiesz, my, ludzie nauki, lubimy wyłusz-czać wszystko po kolei - mruknął z pewną irytacją Fessner.-Z dziewięćdziesięcioprocentowym prawdopodobieństwemmożemy stwierdzić, że twoja księga powstała między rokiem220 a 340 naszej ery.- Czy możliwy jest jakiś błąd?- Występują niewielkie wahania ilości interesującego nas izo-topu, na przykład w okresie, gdy roślina znajduje się w fazie wzro-stu, stąd konieczność kalibracji.Margines błędu zawsze istnieje,ale zapewniam cię, że jest tylko dwa i pół procenta szans na to,że księga została napisana przed 220 rokiem naszej ery, i tyleżsamo na to, że napisano ją po roku 340.- Wielkie dzięki, John.Jestem ci naprawdę bardzo wdzięczna.Mógłbyś dać mi jeszcze na chwilę Sabine? Muszę z nią zamienićsłowo.- Jasne, ale wcześniej chcieli z tobą porozmawiać Burt i Efraim- powiedział Fessner.- Cześć - odezwał się w słuchawce inny męski głos.- Cześć.Mówię teraz z Burtem czy z Efraimem? - spytałaAfdera.- Z Efraimem, Efraimem Shemelem.Przekład jest prawiegotowy.Sądząc po archaicznym piśmie i formach językowych,można zakładać, że księga została spisana nie pózniej niż wpierwszej ćwierci piątego wieku naszej ery, a raczej na pewnosporo wcześniej.Dlatego spokojnie da się przyjąć, że stało sięto koło 220 roku, kiedy wiele tekstów ważnych dla formującegosię dopiero chrześcijaństwa rywalizowało o miejsce w kano-nie.- Tak uważasz?- To bardzo prawdopodobne.W takim wypadku EwangeliaJudasza powstałaby jeszcze przed urodzeniem cesarza Kon-stantyna, tego, który wydał edykt czyniący chrześcijaństwo ofi-cjalną religią cesarstwa rzymskiego.-John mówił, że księga może też pochodzić z początkuczwartego wieku.Więc sama już nie wiem, co myśleć - odrzekłaAfdera.-Witaj, Afdero.Tu Burt Herman.Pozwól, że spróbuję roz-wiać twoje wątpliwości.John podał ci przedział czasowy zawartymiędzy 220 a 340 rokiem naszej ery, dlatego musimy podchodzićdo sprawy od dwóch stron.Efraim opiera się na przesłankachjęzykowych, ja z kolei mam perspektywę religioznawcy.I z tejperspektywy jest bardzo mało prawdopodobne, by twoja księgazostała spisana po 325 roku, czyli po soborze nicejskim.Zresztąpo 340 roku dokumenty papirusowe stają się bardzo rzadkie.Biorąc to wszystko pod uwagę, można by przyjąć, że EwangeliaJudasza pochodzi mniej więcej z 280 roku naszej ery
[ Pobierz całość w formacie PDF ]