[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pewne elementy wypa-dajÄ…, kultura eksploduje terazniejszoÅ›ciÄ… (wieczna obecność w miejsce nie-obecnej wiecznoÅ›ci).Uzależnienie od szybkoÅ›ci zmienia percepcjÄ™ wartoÅ›ci.Zabrzmi to skrajnie relatywistycznie, jeÅ›li siÄ™ powie, że każdy sÄ…d o hiper-spoÅ‚eczeÅ„stwie może być prawdziwy, jest ono bowiem uwikÅ‚ane w sprzecz-noÅ›ci dziejÄ…ce siÄ™ naraz.Hiper oznacza bowiem nie tylko wspomniane eks-tensje ciaÅ‚a i zmysłów, ale także ich intensje ( przedÅ‚użenia do wewnÄ…trz ):eksploracjÄ™ Å›wiata i imploracjÄ™ czÅ‚owieka, eksplozjÄ™ i implozjÄ™, fragmenta-cjÄ™ i integracjÄ™, ekstensjÄ™ i redukcjÄ™ skali, globalizacjÄ™ i lokalność (glokal-ność), plemienność i skrajnÄ… indywidualizacjÄ™ (indywidualizm sieciowy), bier-nÄ… i superwzmocnionÄ… jednostkÄ™ i wiele innych kontradykcji.Na skutek masowego użycia wspomnianego gizmo, dochodzi do komplek-syfikacji i chaotyzacji procesów spoÅ‚ecznych.Miliardy codziennych interakcjiw sieciach muszÄ… rodzić chaos.Nauki spoÅ‚eczne stanęły wobec wyzwaniazmierzenia siÄ™ z opisem skomplikowanych, zÅ‚ożonych nieliniowych syste-mów dynamicznych, z którymi wczeÅ›niej nie miaÅ‚y do czynienia i na tematktórych nie prowadziÅ‚y doÅ›wiadczeÅ„ badawczych.Chodzi zwÅ‚aszcza o wyja-Å›nienie natury tak zwanych zjawisk emergentnych.Systemy zÅ‚ożone wyka-zujÄ… nieprzewidywalne cechy: chodzi o zjawiska, których nie da siÄ™ wskazaćpoprzez nagromadzenie wiedzy o funkcjonowaniu poszczególnych elemen-tów systemu.Emergencji nie da siÄ™ po prostu wyjaÅ›nić metodÄ… przyczy-nowo-skutkowÄ…, po kartezjaÅ„sku, na niższym poziomie opisu.Emergencjapowstaje bowiem w wyniku procesu formowania siÄ™ zÅ‚ożonego wzoru z pro-stych zasad.Ten fenomen jest znany naukom Å›cisÅ‚ym.Pojawia siÄ™ pytanie,na które nie znajdujÄ™ odpowiedzi (albo jej po prostu jeszcze nie ma): czysocjologia, a szerzej nauki spoÅ‚eczne, poradzÄ… sobie z wyjaÅ›nieniem tychfenomenów bez pomocy nauk Å›cisÅ‚ych, które oferujÄ… modele matematyczne(sieci wolnoskalowe, maÅ‚e Å›wiaty, grafy dwumodalne, clustering, sieci losoweze staÅ‚Ä… lub zmiennÄ… liczbÄ… relacji, diady, krótkie Å›cieżki i inne).Takiej wie-dzy dostarczajÄ… nauki przyrodnicze (miÄ™dzy innymi prace Alberta-LászlóBarabásiego), dla których wiele zjawisk naturalnych ma naturÄ™ sieciowÄ…,na czele z mózgiem nadal maÅ‚o poznanym.Kody McLuhana 29Trudno siÄ™ nie zgodzić, że w analizie spoÅ‚eczeÅ„stwa sieciowego modeleliniowe zawodzÄ….SporÄ… porcjÄ™ wiedzy o spoÅ‚eczeÅ„stwie zawdziÄ™czamy osa-dzonemu w neoewolucjonizmie hoÅ‚dowaniu linearnej metodzie analizy zja-wisk spoÅ‚ecznych, w takim paradygmacie napotyka ona jednak liczne ogra-niczenia.Same prefiksy pre i post narzucajÄ… myÅ›lenie linearne, konsekutywne,coÅ› musi nastÄ™pować po czymÅ›, na mocy samych praw historii.Tymczasemo Å›wiecie, w jakim żyjemy, musimy myÅ›leć nielinearnie, bo on sam jest nieli-nearny i nie da siÄ™ stworzyć linearnej teorii dla nielinearnego procesu.Znowu pojawia siÄ™ tu problem jÄ™zyka.JesteÅ›my Å›wiadkami metaforyza-cji jÄ™zyka dyskursu socjologicznego.McLuhan też od metafor nie stroniÅ‚.Socjologia i nie tylko ona poszukujÄ…c relewantnoÅ›ci jÄ™zyka dyskursu,ucieka siÄ™ coraz częściej do oksymoronów typu glokalizacja, chaorder (Å‚adi chaos w jednym), co-opetition (cooperation plus competition, co w jÄ™zykupolskim okreÅ›lamy neologizmem współkurencja).Ucieka siÄ™ do nich takżeManuel Castells ze swym bezczasowym czasem.Można siÄ™ już spotkaćz neologizmem fragtegracja jednoczesna fragmentacja i integracja.Pozy-tywiÅ›ci, którzy marzyli o jednoznacznoÅ›ci i Å›cisÅ‚oÅ›ci jÄ™zyka nauk spoÅ‚ecz-nych, przewracajÄ… siÄ™ w grobie.Zasadne staje siÄ™ w tej sytuacji pytanie, czynaukom spoÅ‚ecznym, albo ogólniej humanistyce, nie jest potrzebny nowyjÄ™zyk do badania takich kluczowych dla tych dyscyplin kategorii, jak tożsa-mość, kreatywność, wiÄ™zi, role spoÅ‚eczne, znaczÄ…cy inni, grupy odniesienia,status, przywództwo, kapitaÅ‚ spoÅ‚eczny, wykluczenie, marginalizacja i inne.OsobnÄ… kwestiÄ…, na rozwiniÄ™cie której nie ma tu już jednak miejsca, jest to,czy to hiperspoÅ‚eczeÅ„stwo nie staÅ‚o siÄ™ zródÅ‚em obecnego kryzysu, którywykracza poza sferÄ™ finansowÄ….Elektryczność w fazie siÅ‚owej, muskularnej zmieniÅ‚a Å›wiat, zniszczyÅ‚a jed-ne instytucje, przetransformowaÅ‚a inne oraz powoÅ‚aÅ‚a nowe.W fazie kogni-tywnej zmienia go jeszcze bardziej.Dokonuje siÄ™ także wielka zmiana kul-turowa i instytucjonalna: koÅ„czy żywot wiele instytucji z poprzedniej epoki,inne ulegajÄ… transformacji (rodzina, szkoÅ‚a, uniwersytet, koÅ›cioÅ‚y, rynek, paÅ„-stwo).PowstajÄ… nowe, urodzone w wirtualu , Web-native, pojawia siÄ™ corazwiÄ™cej dóbr i usÅ‚ug, które majÄ… postać wyÅ‚Ä…cznie cyfrowÄ….Bilet lotniczy, któ-ry nabywamy, istnieje już tylko w pamiÄ™ci komputerów, podobnie jak pieniÄ…-dze, którymi obracamy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]