[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Z drugiej strony, nowe uwarunkowania stworzą polskim podmiotom - organizatorom przewozów możliwości świadczenia usług organizatorskich w krajach ugrupowania.Od momentu zakończenia negocjacji z Unią dla polskich firm transportowych rozpoczął się czas przygotowań do unijnych norm i wymagań.Wynikiem tych negocjacji jest 5-letni okres przejściowy.Polscy organizatorzy przewozów powinny więc wykazywać zdolność rozwoju i szybkiego dostosowywania się do zmieniających się warunków funkcjonowania.Szanse zajęcia znaczącej pozycji na rynkach zachodnioeuropejskich mają przede wszystkim firmy silne kapitałowo.Aby więc funkcjonować, utrzymać się i rozwijać na wysoce konkurencyjnym europejskim, polskie przedsiębiorstwa spedycyjne muszą przygotować się do koncentrowania kapitału, tworzyć usługi o najwyższej jakości i działać opierając się na trafnie sformułowanej i efektywnie wdrażanej strategii działalności.3.3.1.Regulacje prawneW ramach przystosowania polskiego prawa do unijnego weszła w życie nowa ustawa o transporcie drogowym.Określa ona zasady podejmowania i wykonania:lkrajowego transportu drogowego,llmiędzynarodowego transportu drogowego,llniezarobkowego krajowego przewozu drogowego,llniezarobkowego międzynarodowego przewozu drogowego.lZgodnie z nią na zasadzie wzajemności przedsiębiorcy zagraniczni będą uprawnieni do wykonywania transportu drogowego na terytorium RP na podstawie prawa właściwego dla kraju ich siedziby.Ustawa wprowadza również określone warunki podejmowania i wykonywania działalności przewozowej.Jednym z takich warunków są szkolenia zarówno kierowców, służb dyspozycyjnych, jak i właścicieli oraz gremiów kierowniczych.Nowa ustawa o transporcie drogowym wprowadza również licencje na przewozy krajowe - identycznie jak w UE.Jest to duży krok naprzód regulujący polski sektor transportu samochodowego.Powinno to wpłynąć na wzrost profesjonalizmu polskich przewoźników wewnętrznych, gdyż, aby otrzymać licencje na podejmowanie i wykonywanie tych przewozów, będą oni musieli spełnić określone warunki, w tym udokumentować swój profesjonalizm.Licencja na krajowy transport drogowy upoważnia do podejmowania i wykonywania przewozów.Licencja na międzynarodowy transport drogowy nie zastępuje zezwoleń wymaganych przepisami lub umowami międzynarodowymi.Zezwolenia te są w naszych warunkach na ogół trudno dostępne.Dotyczy to krajów, które te zezwolenia reglamentują, takich jak: Austria, Niemcy, Francja, Belgia itp.BOTM wydaje zezwolenia na określone kierunki w ilościach liczonych w stosunku do roku poprzedniego, co uniemożliwia przewoźnikom uzyskanie znacznie większej liczby zezwoleń niż w roku poprzednim.Przyjęcie Polski do Unii Europejskiej wyeliminuje tę przeszkodę, utrudniającą prace polskim przewoźnikom międzynarodowym.Obecnie duże znaczenie odgrywa Umowa Europejska dotycząca pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe zwana AETR.Została ona sporządzona przez Europejską Komisje Gospodarczą ONZ w Genewie, złożono do podpisu 1 lipca 1970 roku, weszła w życie 5 stycznia 1976 roku.Polska była jednym z inicjatorów prac nad ta Umową i podpisała już 24 marca 1971 roku.Odmienność regulacji czasu pracy w Polsce, system wynagrodzeń i układy zbiorowe spowodowały iż procedura ratyfikacyjna miała miejsce dopiero w październiku 1992 roku.Umowa AETR została sporządzona w celach:lrozwoju i usprawnienia międzynarodowych przewozów drogowych pasażerów i ładunków,llzwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego,lluregulowania niektórych warunków zatrudnienia w międzynarodowym transporcie drogowym zgodnie z zasadami Międzynarodowej Organizacji Pracy,llwspólnego ustalenia niektórych środków zapewniających jej przestrzeganie.lUmowa AETR określa wiek kierowcy, czas prowadzenia pojazdu, przerwy, czas odpoczynku kierowcy, obowiązek montowania i używania urządzenia kontrolnego, obowiązek homologacji i kontroli urządzenia kontrolnego i tp.Obecnie członkami tej umowy są następujące państwa: Francja, Belgia, Włochy, Holandia, Portugalia, Wielka Brytania, Irlandia, Niemcy, Luksemburg, Hiszpania, Austria, Szwecja, Polska, Norwegia, Dania, Grecja, Czechy, Słowacja, Bośnia i Hercegowina, Słowenia, Białoruś, Estonia, Jugosławia, Łotwa, Mołdawia, Chorwacja i Rosja.W ramach okresu przejściowego polskie firmy transportowe będą musiały się dostosować do wielu zmian w zakresie regulacji prawnych ponieważ po zniknięciu granic celnych obowiązywać będą jednolite przepisy prawne dotyczące świadczenia usług spedycyjnych.Główne wymagania będą dotyczyć kwestii przygotowania dokumentów handlowo-transportowych, a także wprowadzenia zasad w zakresie stosowania opakowań, oznakowania ładunków, a także standardów jakościowych i sanitarnych.3.3.2.Czynniki wpływające na konkurencyjność Polskich firm transportowychPo wejściu Polski do UE wzrośnie konkurencja w ramach sektora transportowego.Na polskim rynku zaczną bez żadnych ograniczeń działać unijne firmy przewozowe.Wzrośnie zatem znacznie podaż usług samochodowych.Przedsiębiorstwa małe i średnie, świadczące najczęściej jeden rodzaj usług i korzystające jedynie z przewozów samochodowych, mogą znaleźć się w trudnej sytuacji.Standaryzacja wielu obszarów w tym także usług transportowych i logistycznych, może wiązać się z koniecznością ponoszenia wyższych kosztów początkowych i stałychZ drugiej strony dla polskich przewoźników otwiera się rynek Unijny.Niższe ceny przewozów mogą zachęcić nabywców usług transportowych z Unii.Chociaż cena w tym przypadku nie jest jednym z warunków uzyskania przewagi konkurencyjnej.Korzyścią dla polskich firm spedycyjnych jest położenie geograficzne i geopolityczne.Przez Polskę przechodzi większość głównych korytarzy transportowych Europy.Żeby wykorzystać w pełni korzyści jakie mogą mieć polscy przewoźnicy po wstąpieniu Polski do UE powinni oni sprostać wielu wymaganiom i poprawić wiele elementów swojej działalności.Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw przewozowych wobec firm zachodnich jest zdecydowanie niższa.Powodują to następujące czynniki określające rynek usług spedycyjnych.Słabą stroną polskich przewoźników drogowych jest ich rozdrobnienie.Jest stosunkowo dużo firm jedno- lub kilkuosobowych, w których właściciele są również kierowcami.Dla małych podmiotów utrudniony jest dostęp do kapitałów, z reguły zaś wiąże się z tym mały zakres wykonywanych czynności
[ Pobierz całość w formacie PDF ]