[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.WYKŁAD 14RYNEK KONKURENCJI DOSKONAŁEJ - ZACHOWANIE PRODUCENTAFORMY RYNKU ZE WZGLĘDU NA TYP KONKURENCJI:FORMY KONKURENCJI: KONKURENCJA DOSKONAŁA, KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA (oligopol, oligopson - konsumenci, monopol, monopson - konsumenci, konkurencja monopolistyczna).ZAŁOŻENIA TEORII WYBORU PRODUCENTA: 1.Producent jest podmiotem racjonalnym dąży d maksymalizacji korzyści (zasada racjonalnego gospodarowania wielkości produkcji) albo do minimalizacji kosztów.2.Producent działa w warunkach konkurencji (konkuruje o ograniczone dochody którymi dysponują konsumenci oraz o ograniczoną ilość zasobów którą dysponuje gospodarka).CECHY CHARAKTERYSTYCZNE RYNKU KONKURENCJI DOSKONAŁEJ: JEDNORODNOŚĆ PRODUKTU - produkt homogeniczny, standaryzowany.Posiada takie same cechy jakościowe np.jabłka mekintosze.Gdzie byśmy je kupili to wszędzie tak samo będą wyglądać a cena będzie podobna; np.produkty rolne ziemniaki jabłka papiery wartościowe - akcje obligacje.PRODUCENT JEST CENOBIORCĄ - musi zaakceptować cenę nie ma wpływu na cenę, cenę kształtuje mechanizm rynkowy w warunkach konkurencji doskonałej wzajemne oddziaływanie wszystkich producentów i konsumentów określonego towaru.PEŁNA MOBILNOŚĆ CZYNNIKÓW PRODUKCJI - nie ma żadnych barier utrudniających dostęp do rynku i wyjścia z tego rynku np.rezygnuję z produkcji cukierków i produkuję buraki.Wyrównuje się poziom zysku w różnych gałęziach wolno konkurencyjnych.DUŻA LICZBA SPRZEDAJĄCYCH I KUPUJĄCYCH.PEŁNA DOSKONAŁA INFORMACJA O RYNKU - stworzenie idealnego rynku ale nigdy takiego nie znajdziemy.WARUNKI WYZNACZANIA RÓWNOWAGI PRZEDSIĘBIORSTWA: RÓWNOWAGA PRZEDSIEBIORSTWA - optimum ekonomiczne.Przedsiębiorstwo znajduje się w równowadze gdy wielkość produkcji którą wytwarza zapewnia mu maksymalny zysk.WARUNKI RÓWNOWAGI PRZEDSIEBIORSTWA: 1.UM = KM, KM jest rosnący lub malejący lecz wolniej niż UM, 2.Różnica pomiędzy UC i KC jest największa.Celem działania firmy w krótkim okresie czasu jest: 1.Maksymalizacja zysków krótkookresowych, 2.Minimalizacja strat krótkookresowych.ZMIANY CENY RYNKOWEJ A KSZTAŁTOWANIE SIĘ UTARGÓW PRZEDSIEBIORSTWA: Przesunięcie funkcji podaży w prawo może być spowodowane zmniejszeniem cen, np.cen czynników produkcji (lub wprowadzeniem nowej technologii produkcji, wejściem na rynek nowych przedsiębiorstw).JEŻELI UM = P JEST WIĘKSZY OD KM - PRZEDSIEBIORSTWO ZWIĘKSZA WIELKOŚĆ PRODUKCJI.JEŻELI UM = P JEST MNIEJSZY OD KM - PRZEDSIEBIORSTWO ZMNIEJSZA WILKOŚĆ PRODUKCJI.JEŻELI UM = P JEST RÓWNY KM - WYZNACZAMY WILKOŚĆ PRODUKCJI ZAPEWNIAJĄCĄ MAKSYMALNY ZYSK.GRANICE PUNKTU RENTOWNOŚCI PRZEDSIEBIORSTWA W KRÓTKIM OKRESIE CZASU: PUNKT NIWELACJI PRZESIEBIORSTWA - górny punkt opłacalności produkcji - firma osiąga zerowe zyski ekonomiczne (zysk księgowy jest dodatni).PUNKT ZAMKNIĘCIA PRZEDSIEBIORSTWA - dolny punkt opłacalności produkcji.PODAŻ INDYWIDUALNEGO PRZEDSIEBIORSTWA I PODAŻ RYNKOWA W KRÓTKIM OKRESIE CZASU.Krótkookresowa krzywa podaży przedsiębiorstwa działającego na rynku konkurencji doskonałej pokrywa się z rosnącym odcinkiem krzywej kosztu marginalnego znajdującego się powyżej kosztu przeciętnego zmiennego.PODAŻ PRZEDSIĘBIORSTWA - jest zależnością pomiędzy ceną rynkową a ilością towarów jaką przedsiębiorstwo jest w stanie zaoferować do sprzedaży na rynku (C.P.).w warunkach konkurencji doskonałej krzywa podaży rynkowej jest wyznaczona poprzez zsumowanie ilości produktów wytwarzanych poprzez poszczególnych producentów przy danej cenie.RÓWNOWAGA PRZEDSIĘBIORSTWA NA RYNKU KONKURENCJI DOSKONAŁEJ W DŁUGIM OKRESIE CZASU.Przedsiębiorstwo osiąga równowagę oraz gałąź wolno konkurencyjna znajduje się w równowadze stabilnej jeżeli nie ma żadnych bodźców skłaniających firmy do wyjścia z rynku bądź do wejścia na rynek.Wystąpi to w sytuacji gdy każda z firm osiągnie punkt niwelacji.W punkcie równowagi długookresowej firma osiąga ekonomiczne i techniczne optimum produkcji przy tej samej wielkości produkcji.Równowagę długookresową tłumaczy efekt strat i zysków krótkookresowych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]