[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.O jakich innych możliwościach myśleliście? Co będzie, jeżeli zgodzimy się na to? A może zrobimy to w ten sposób? Jak będzie to działać w praktyce? Co może pójść źle?" Pomyśl zanim zdecydujesz.Poszerzanie twoich opcjiNawet pełni najlepszych intencji uczestnicy sesji burzy mózgów zakładają na ogół, że poszukują jednej najlepszej odpowiedzi, czyli szukają igły w stogu siana, podnosząc każde źdźbło.W tej fazie negocjacji nie powinieneś jednak poszukiwać jednej drogi.Tworzysz przestrzeń do negocjacji.Przestrzeń ta może być stworzona jedynie dzięki posiadaniu znacznej liczby wyraźnie różniących się pomysłów, na których ty i druga strona możecie później opierać się w negocjacjach i spośród których możecie później dokonać wyboru.Wytwórca win produkuje dobre wino, wybierając spośród wielu winogron.Drużyna baseballowa, poszukując gwiazd, wyśle tropicieli talentów, aby przeszukali lokalne ligi i dru­żyny collegów w całym kraju.Ta sama zasada odnosi się do negocjacji.Klucz do mądrego podejmowania decyzji w pro­dukcji wina, w baseballu czy negocjacjach leży w wyborze z wielu i różnych możliwości.Gdyby ktoś zadał ci pytanie, kto powinien otrzymać Pokojową Nagrodę Nobla w tym roku, zrobiłbyś dobrze, odpowiadając: „No cóż, zastanowię się".Potem powinieneś sporządzić listę około 100 nazwisk ludzi dyplomacji, biz­nesu, prasy, religii, prawa, architektury, polityki, nauki, medycyny i innych obszarów, pamiętając, aby podać wiele nazwisk.Na pewno twoja końcowa decyzja byłaby lepsza, niż gdybyś spróbował zadecydować od razu.Sesja burzy mózgów pozwala ludziom myśleć kreatywnie, twórczo.Raz uwolnieni potrzebują sposobów ułatwiających myślenie o swoich problemach i generowanie konstruktyw­nych rozwiązań.Pomnóż możliwości przez wahadłowy ruch między szczegółem a ogółem — karta kołowa.Zadanie opraco­wywania wielu możliwości obejmuje cztery rodzaje myśle-nią.Pierwszym jest myślenie o konkretnym problemielistniejącej sytuacji, z której nie jesteś zadowolony, np.śmierdzącej, zanieczyszczonej rzece, przepływającej przez twoją ziemię.Drugi rodzaj myślenia to analiza opisowalldiagnoza istniejącej sytuacji za pomocą ogólnych pojęć.Dzielisz problemy na kategorie i tymczasowo określasz przyczyny.Woda w rzece może zawierać wiele różnych związków chemicznych lub zbyt mało tlenu.Możesz przy­puszczać, że w górze rzeki znajdują się zakłady przemysłowe.Trzeci typ myślenia, znowu w kategoriach ogólnych, dotyczy tego, co prawdopodobnie można by zrobić.Opierając się na dokonanej diagnozie poszukujesz rozwiązań, które sugeruje teoria, jak redukcja ilości ścieków, zmniejszenie odpływu wody czy zasilenie rzeki wodą z innego źródła.Czwarty i ostatni typ myślenia to dochodzenie do konkretnych i wykonanych propozycji działania.Kto i co może zrobić jutro, aby wprowadzić w życie jeden z ogólnych sposobów działania? Na przykład, stanowa agencja ochrony środo­wiska może nakazać, aby przedsiębiorstwa leżące w górze rzeki zmniejszyły emisję substancji chemicznych.lKarta kołowa ilustruje te cztery typy myślenia i przed­stawia je jako kroki, które podejmowane są kolejno.Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, to konkretne działanie opracowa­ne w ten sposób — gdy zostanie podjęte — dotyczyć będzie początkowego problemu.Ta karta proponuje prosty sposób używania jednego dobrego pomysłu do generowania następnych.Mając uży­teczny pomysł, możesz (ty lub grupa w czasie burzy mózgów) cofnąć się i spróbować zidentyfikować ogólne podejście, z którego wynika to konkretne zastosowanie.Następnie możesz przemyśleć inne pomysły działania, wynikające z tej samej reguły ogólnej.Możesz także cofnąć się jeszcze o krok i zapytać:.Jeżeli to podejście teoretyczne wydaje się uży­teczne, to jaka stoi za nim diagnoza?" Po określeniuKarta kołowa — cztery podstawowe kroki w dochodzeniu do pomysłówW świecie realnym diagnozy możesz opracować inne ogólne podejścia do problemu, a następnie zastanowić się nad działaniami, dzięki którym będzie można wprowadzić je w życie.Jeden dobry pomysł otwiera więc drzwi do pytania o teorię, która leży u jego podstaw, a następnie — stosując tę teorię — do opracowania wielu kolejnych pomysłów.Następujący przykład może być ilustracją tego procesu.W rozwiązywaniu konfliktu w Irlandii Północnej jeden z pomysłów polegać może na tym, że katoliccy i protestanccy nauczyciele przygotują wspólnie dla szkół podstawowych podręcznik historii Irlandii Północnej.Książka przedsta­wiałaby historię kraju widzianą z różnych punktów widzenia i zawierałaby ćwiczenia polegające na graniu ról przez uczniów i stawianiu się w sytuacji innych.Aby opracować więcej pomysłów, mógłbyś na początek wystąpić z taką sugestią działania, a następnie poszukiwać teoretycznego podejścia, które leży u jej podstaw.Możesz dojść na przykład do następujących ogólnych propozycji:„Powinien być jakiś wspólny element w obu systemach edukacyjnych".„Katolicy i protestanci powinni pracować wspólnie nad jakimiś małymi, możliwymi do wykonania przedsięwzięcia­mi" [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl
  • Podstrony

    Strona startowa
    cha%2525C5%252582wa%252Bz%252Bsezamem
    orr%252Bj%252B %252Bpsychologia%252Brobienia%252Bpieniedzy
    praca%252Bdyplomowa%252B %252Bwersja%252Bostateczna
    jan%252Bstrelau%252B %252Bpsychologia
    Praca%252Bmagisterska%252BUrz%2525C4%252585d%252BGminy%252BLuba%2525C5%252584
    herodot%252B %252Bdzieje%252B%252528przypisy%252529
    wywieranie%252Bwp%2525C5%252582ywu%252Bna%252Bludzi%252B %252Bpsychologia%252Bspo%2525C5%252582eczna%2525283%252529
    Zelazny Roger Pan snów
    Psychologia Społeczna Serce i Umysł Elliot Aron son
    Reichs Kathy Temperance Brennan 01 Zapach smierci
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.pev.pl