[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Staro\ytni Egipcjaniewykorzystywali ją we wnętrzach swoich świątyń: ostro skrojona" płaskorzezbastanowiąca zarys tego, co wypełniano jasną farbą.Większość zachowanych do dziśmalowideł znaleziono na ścianach grobowców; przedstawiają one sceny z \yciazmarłych.Korzystano w nich stale z wielu konwencji artystycznych.Na przykładmę\czyznę malowano czerwoną ochrą, kobietę \ółtą; głowy i nogi zawsze z profilubez względu na to, jak zwrócona jest reszta ciała.Olbrzymią wartość mają obserwacjeartystów przedstawiających sceny zabaw, połowu ryb czy \eglugi po Nilu.Odkryte wpałacu Knossos na Krecie minojskie malowidła ścienne wykazują podobieństwo dotych z Egiptu pod względem jasności, jednolitości barw i zdecydowanych konturów,choć ich charakter jest całkiem świecki.Ceramika staro\ytnej Grecji przedstawia, w malej skali, inny przykład tychartystycznych tradycji.Postać mę\czyzny jest ciemna, kobiety - jasna, a konturodgrywa główną rolę.Malarze greckich waz (którzy często sygnowali swoje wyroby)mogą być nadal przedmiotem studiów jako doskonali rysownicy dysponującyznakomitym wyczuciem waloru linii oraz sylwetki.Jednak\e w okresie klasycznym sztuka zdobienia waz utraciła swoją pozycję;właśnie z tego czasu pochodzą pierwsze ślady obrazów we współczesnym znaczeniutego słowa, choć nasza wiedza na ich temat nie jest niestety, oparta na autentycznychpracach legendarnych mistrzów, Zeuksisa i Apellesa, lecz na kopiach greckichobrazów odkrytych podczas prac wykopaliskowych w staro\ytnych rzymskichmiastach: Pompejach i Herkulanum.Jest jednak rzeczą oczywistą, \e malarze greccy nadali swojej sztuce zakres icharakter, o jakim Egipcjanom ani Kreteńczykom nawet się nie śniło.Ich dzieła nie sąju\ jednolite, lecz uwzględniają światło i cień.Grecy zapoczątkowali kompozycjedramatyczne; poprzez rysy i gest starali się obdarzyć swoje postacie indywidualnymcharakterem i wyrazem.Grecko-rzymskie prace zdobiące wille zamo\nych Rzymianw pierwszym wieku naszej ery dostarczają przykładów pejza\u (wcześniejnieznanego) i martwej natury studiowanej w celach poznawczych.Ich autorzy byliprekursorami pózniejszego rozwoju malarstwa w Italii.Sztuka bizantyjskaRozpad imperium rzymskiego, powstanie nowej stolicy cesarstwa w dawnymBizancjum (Konstantynopol) oraz pojawienie się chrześcijaństwa jako powszechnejwiary Zachodu nadało malarstwu nowego charakteru, ducha i odmienne cele.Religiachrześcijańska stała się dla artystów tematem przewodnim.Styl formalny, znanyobecnie jako bizantyjski, odpowiadający wyra\aniu powagi i obrządku,upowszechniał się.Konstantynopol był mocno powiązany ze Wschodem, któregowpływ przejawiał się w bogatej kolorystyce i geometrycznym wzornictwie.Szczytowe osiągnięcie wizualnej sztuki Bizancjum stanowią mozaiki zdobiąceściany i wnętrza kopuł bizantyjskich świątyń.Inną jej formąbyły: po pierwsze, ikona przedstawiająca Chrystusa lub Matkę Boską,pokazanych w ustalonej konwencji, dającej wyraz niezmiennej naturze wiary; podrugie, ozdabianie manuskryptów Ewangelii i dzieł liturgicznych przy u\yciuiluminacji i płatków złota.Ich styl, tak jak w przypadku ikon, nie podlegał ewolucji.Stolica Bizancjum pozostawała nietknięta, rozkwitająca i na swój sposóbniezmienna przez 1100 lat po jej zało\eniu w IV wieku, tote\ prace, podobne podwieloma względami, mogą znacznie ró\nić się czasem powstania.Strefa wpływówsztuki bizantyjskiej odpowiada zasięgowi cesarstwa: wschodnim wybrze\om MorzaZródziemnego, Grecji i jej wyspom.W pewnym stopniu, wraz z wędrówkamibizantyjskich mnichów i rzemieślników, przesunęła się na wschód.Styl słynnegoośmiowieczne-go manuskryptu irlandzkiego Księga z Kelh wią\e się ze stylemwschodniego Mediterraneum.Bizantyjskie korzenie miały takie włoskie miasta jakFlorencja, Siena i Piza; koniec tych wpływów wią\e się z pojawieniem się w XIIwieku we Florencji malarstwa Cimabue oraz Duccia w Sienie.W EuropieWschodniej, na terenie obecnej Chorwacji, znajdują się interesujące bizantyjskiemalowidła ścienne z XII, XIII i XIV wieku.Malarze greccy wprowadzili na terenRosji ikonę, której styl doprowadził do perfekcji Rosjanin Andriej Rublow (1360-1430).Do XVI wieku centrum bizantyjskiej tradycji pozostawała Kreta, a jej śladynadal widoczne są w malarstwie El Greca (ok.1545-1614).Sztuka wczesnochrześcijańska na ZachodzieZarówno na Wschodzie, jak i na Zachodzie sztuka wczesnego chrześcijaństwaunikała na ogół realistycznego przedstawiania postaci ludzkiej, co stanowiło cechęsztuki klasycznej.Nie wynikało to jednak koniecznie z niedojrzałości czy brakuperfekcji, lecz raczej z przyczyn bardziej duchowych i abstrakcyjnych; chodziło ooderwanie się od spraw doczesnych i - z tego punktu widzenia - oceniane jest obecniebardziej przychylnie ni\ kiedyś.Historia sztuki wczesnochrześcijańskiej na Zachodzie jest bardzo zło\ona.Rozpoczęła się naśladownictwem grecko-rzymskich tradycji, tak jak w malowidłachodkrytych w rzymskich katakumbach.Następnie uległa modyfikacjom pod wpływemlokalnego charakteru ró\nych regionów, na które rozpadło się cesarstwo rzymskie.Wpływ wywarły tak\e powiązania religijne i handlowe z imperium wschodnim.Przezdługi czas realizowana w zakonach sztuka iluminowania manuskryptów pozostawałagłówną formą malarską tak w celtyckiej i anglosaskiej Brytanii, jak i w cesarstwieKarolingów.Stopniowo stawało się jasne, \e chrześcijaństwo stanowi jedyną unifikującą iedukacyjną siłę w Europie, a malarstwo - główny środek efektywnego ipowszechnego komunikowania się między ludami, które posługiwały się ró\nymijęzykami lub nie potrafiły czytać ani pisać
[ Pobierz całość w formacie PDF ]