[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W Polsce omija się omawiany zakaz na różne sposoby.Od sposobów typu Product publicity (w eleganckim miesięczniku publikuje się opis jakiegoś napojualkoholowego np.whisky, z opisem historii produktu, sposobów jego produkcji, sposobami podawania, walorami smakowymi, znanymi koneserami tego gatunku itd.) po reklamę tego samego produktu, tyle że w wersji bezalkoholowej (np.piwo, które w wersji bezalkoholowej jest w ogóle niedostępne ) bądź reklamuje się sam browar albo wprost, albo jako sponsora określonych przedsięwzięć.Ustawa zabrania reklamy napojów alkoholowych na terenie całej Polski.Jeden z przepisów tej ustawy określa, że napojem alkoholowym jest każdy produkt przeznaczony do spożycia, zawierający alkohol etylowy w stężeniu przekraczającym 1,50%.Zakaz obejmuje również piwo w którym zawartość alkoholu na ogół przekracza 1,5 %.Kto wbrew postanowieniom zawartym w art.13 ust.3 reklamuje napoje alkoholowe, podlega karze grzywny.Ustawa nie wyróżnia bezpośrednich i pośrednich sposobów reklamy napojów alkoholowych, dlatego też powoływanie się przez nadawców na pośrednie reklamowanie alkoholu jest interpretowane przez departament jako próba obejścia ustawy.REKLAMA WYROBÓW TYTONIOWYCHReklamę wyrobów tytoniowych reguluje ustawa z 1995 roku30.Nie wolno reklamować i promować wyrobów tytoniowych, rekwizytów tytoniowych, produktów imitujących wyroby, lub rekwizyty tytoniowe oraz symboli związanych zużywaniem tytoniu w telewizji, radiu i kinach, prasie dziecięcej i młodzieżowej, zakładach opieki zdrowotnej, placówkach kulturalno - oświatowych, szkołach wyższych i obiektach sportowo - rekreacyjnych.Na reklamie wyrobów tytoniowych musi być umieszczony widoczny i czytelny napis mówiący o szkodliwości używania tytoniu, zajmujący co najmniej 20% powierzchni reklamy.Ten kto reklamuje wyroby tytoniowe, łamiąc przepisy,, art.8, podlega karze grzywny lub karze ograniczenia wolności31.W ustawie określono, że wyroby tytoniowe to wyroby wyprodukowane z tytoniu, takie jak: papierosy, cygara, cygaretki, tytoń fajkowy, machorka, tabaka i inne, które zawierają tytoń lub jego składniki.Reklama papierosów wzbudza znaczne emocje, bo chodzi o olbrzymie pieniądze koncernów tytoniowych.Z badań sondażowych przeprowadzonych w rozmaitych krajach europejskich i ich statystyk może wynikać, że reklama ma niewielki wpływ na decyzję o rozpoczęciu palenia tytoniu.O tym decyduje przede wszystkim wpływ rówieśników / jedynie 1,5 % ankietowanych spośród 9 tyś.potwierdziło, że rozpoczęli palenie papierosów pod wpływem reklamy, 60 % - że pod wpływem kolegów/.Wprowadzenie całkowitego zakazu tworzy aurę rzeczy zakazanej i dlatego rodzi pokusę, aby po niego sięgnąć./ Przykładem może być tu Finlandia, gdzie po wprowadzeniu zakazu reklamy w 1979 roku odsetek palących wzrósł o 7%.Zdaniem autorów raportu „ Advertising and Markets" wpływ na liczbę palaczy w krajach, gdzie reklama tytoniu jest dozwolona, ma obowiązkowa informacja jej towarzysząca - o szkodliwości palenia.Całkowity zakaz reklamy automatycznie likwiduje to najszerzej kolportowane ostrzeżenie.Inni autorzy powołując się również na badanie statystyczne stwierdzą, że reklama tytoniu ma za zadanie skłonienie palacza do sięgnięcia po papierosy konkretnej marki, a później zatrzymanie go przy niej - na samo rozpoczęcie palenia ma wpływ bardzo niewielki.Mają to potwierdzić przykłady Norwegii i Finlandii, gdzie wprowadzono zakaz reklamy papierosów -w Norwegii liczba palaczy nie zmalała, a w Finlandii wzrosła.W innych krajach, gdzie obowiązują od dawna bardziej liberalne w tym względzie /Wielka Brytania, Holandia, Belgia/ liczba palaczy spadła.Jednakże wyżej przywołane wyniki badań należy traktować z należytą rezerwą.REKLAMA LEKARSTW.W ustawie z dnia 10 października 1991 roku o środkach farmaceutycznych, materiałach medycznych, aptekach, hurtowniach i nadzorze farmaceutycznym, zgodnie z art.4 ust.2, zakazana jest wszelka reklama leków32.Ustawa określa leki jako surowce farmaceutyczne oraz ich mieszaniny, które w drodze procesu technologicznego zostały przygotowane w postaci nadającej się do stosowania w leczeniu, zapobieganiu, diagnostyce chorób ludzi i zwierząt, a także w celu poprawy cech użytkowych zwierząt, z wyjątkiem preparatów stosowanych poza organizmem żywym.W ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wprowadzono zabraniające reklamowania leków wydawanych wyłącznie z przepisu lekarza.Nie dotyczy to specjalistycznych pism medycznych.O ty jakie leki są wydawane z przepisu lekarza decyduje minister zdrowia i opieki społecznej.W sposób szczegółowy zasady reklamowania leków reguluje zarządzenie w sprawie zasad i form prowadzenia reklamy i przekazywania informacji o środkach farmaceutycznych i materiałach medycznych.W reklamie leków zabrania się m.in.wykorzystywania osób, które ze względu na soja popularność mogłyby zachęcać doich stosowania.Zabronione jest reklamowanie leków, które na polskim rynku są znane pod inną nazwa handlową.Reklamowane mogą być tylko te leki, które zostałydopuszczone do obrotu w Polsce.Reklamy powinny zawierać: nazwę polską i międzynarodową, skład leku, wskazania dotyczące stosowania i zalecenie zapoznania się z ulotką informacyjną.W przypadku reklamy telewizyjnej lub radiowej wymogiem jest poświęcenie na ten cel co najmniej 3 sekund.Należy też wyraźnie powiedzieć o ewentualnych przeciwwskazaniach stosowania leku, działaniach niepożądanych oraz specjalnych środkach ostrożności przy jego stosowaniu.Informacje zawarte w reklamie nie mogą byćsprzeczne z treścią ulotki informacyjnej dołączonej do opakowani a leku.Innym aktem prawnym dotyczącym reklam leków jest zarządzenie ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej w sprawie zasad i form prowadzenia reklamy i przekazywania informacji o środkach farmaceutycznych i narzędziach medycznych stosowanych wyłącznie u zwierząt33.REKLAMA GIER HAZARDOWYCHPrzepis art.8 ustawy z 29 lipca 1992 roku o grach losowych i zakładach wzajemnych, całkowicie zabrania na terytorium kraju reklamowania hazardu pod wszystkimi postaciami3434.Przy czym przez określenie „reklamowanie" rozumie się zachęcanie do udziału w grach i zakładach, przekonywanie o ich zaletach, informowanie o miejscach, w których są urządzane i możliwościach uczestnictwa.Powyższy zakaz obejmuje:lgry cylindryczne, w których uczestniczy się przez wytypowanie liczb, znaków lub innych wyróżników;ll( np.ruletka );llgry w karty, np.black jack, poker;llgry w automatach losowych;llbingo pieniężne.l• zakłady wzajemne o nagrody pieniężne, polegające na odgadywaniu wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt ( totalizatory ), a także zaistnienia różnych zdarzeń, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranych zależy od umówionego ( pomiędzy przyjmujący zakład, a wpłacającym stawkę ) stosunku wpłaty do wygranej ( bukmacherstwo ).3.2.2
[ Pobierz całość w formacie PDF ]