[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dembioskiej-Pawelec pt.: Zwiaty możliwe w poezjiStanisława Baraoczaka.Katowice 1999, gdzie został wyeksplikowany zarówno rodowód tego terminu, jak teżjego możliwe konotacje i horyzont interpretacyjny.46Cytuję za: J.Dembioska -Pawelec: Zwiaty możliwe w poezji Stanisława Baraoczaka.Katowice 1999, s.34.28 za wszystkimi oknami krwawi ten sam śnieg;(s.101)Na strofę składa się kilka utartych zwrotów frazeologicznych:  otwierać na oścież okno , śnieg pada za oknem (lub spada z okna  z parapetu),  krwawiąca otwarta rana.Barańczakwymieszał poszczególne elementy tych zwrotów, rozbił ich stałą strukturę i wykorzystałwieloznaczność.Podobny zabieg jest ważnym elementem poetyki Pokolenia  68, często byłstosowany jako narzędzie rozbrajania sloganów gazetowych.Tutaj spełnia podobną rolę zmusza czytelnika do zastanowienia, do zatrzymania się nad znaczeniem tekstu, a dodatkoworównież ukrywa polityczny kontekst utworu i tym samym otwiera nowy świat możliwyw wierszu.O metaforze językowej i jej związku z teorią światów możliwych w poezji pisała,interpretując inny utwór, Joanna Dembińska-Pawelec:Hanna Walińska podkreśla, że  wieloznaczność metafory językowej polega na zespoleniu dwóch lubwięcej znaczeń jakiegoś wyrażenia  jednych danych przez język, drugich przez treść utworu.To znaczeniepochodzące z języka zostaje wprowadzone do semantycznego systemu utworu, staje się jego elementem.Dzięki temu równolegle obok siebie zaczynają funkcjonować dwa konstytuujące się sensy  jeden będącywynikiem modyfikacji i drugi pojawiający się jako echo w językowej pamięci czytelnika.(& ) Momentpojawienia się metafory językowej jest sygnałem suspense u, który uwidacznia  pęknięcie aktualnego świata możliwego i inicjuje proces derywacji drugiego  świata możliwego.Tekst wiersza w trakciekonkretyzacji podlega rozszczepieniu na dwa wymiary& 47W wierszu O wpół do piątej rano jako te dwa wymiary można wskazać: metafizycznyhoryzont miłości przeciwstawionej śmierci oraz świat polityczny Grudnia 1970.Poszczególneelementy metafory kryją zatem wieloznaczność. Jęk zza ścian może być zarówno jękiemrozkoszy kochanków, jękiem bólu zastrzelonego manifestanta, jękiem cierpienia żon, matek,córek zamordowanych i rannych stoczniowców; otwarta rana może być zarówno skutkiempierwszego współżycia (w drugiej strofie czytamy:  czy przez sen słyszą cierniem swąrozkosz mroczną i pierwszą ), raną zadaną przez strzały milicyjne, jak i raną porodową(w trzeciej strofie czytamy:  & czy pęd krwi w piersi / kobiet, gdy poród pierwszą włóczniąrozszczepia je nagle? ).Symbolem o jeszcze większym zagęszczeniu znaczeń, niż wymienione dotychczaswydaje się być śnieg.Motyw ten pojawia się wielokrotnie w poezji Stanisława Barańczaka,47Tamże, s.34.29 w różnych kontekstach.W analizowanym wierszu można jego znaczenie z pewnościąodczytać w kontekście politycznym: gdański śnieg w grudniowy poranek splamiony zostałkrwią protestujących robotników.Jest to jednak tylko jedna z możliwości.Arent vanNieukerken analizując metafory związane ze śniegiem w tomie Tryptyk z betonu, zmęczeniai śniegu, powiada, że jest to symbol denerwujący poetę swą dwuznacznością:Znieg  wywyższa się nad ziemię , powoduje przez swą olśniewającą biel ból w oczach.(& ) Znieg jesttakże sterylny,  zasłania wszystkie rzeczy i sprawy, zarówno dobre, jak i mniej chlubne, jest  kożuchemwypranym (& ) chemicznie ze wszystkiego , wystarcza zaledwie kilka chwil, by stał się Niczym,  kiedywiatr ciepły dobrał mu się do skóry.Rozpiętość emocjonalna konotacji śniegu jest więc szeroka.Może z jednej strony być symbolemnicości i moralnej obojętności, z drugiej zaś strony spełnia rolę zesłańca transcendencji, odrzuconego przezzbiorowe  my & 48Ilustracją dla powyższych słów może być fragment wiersza Znieg II:Bezczelnie bezcielesny, bezczeszcząco czysty,brukający swą bielą krochmaloną bruknajbardziej wyboisty i najbardziej szary;kryjący każdą sprawkę, każdą prawdę, brudi brak każdy (& )pod płachtą gładką, spraną i sterylną;(s.237)Arent van Nieukerken widzi symbolikę śniegu w wymiarze uniwersalnym, ogólnoludzkim.Nie można jednak, zwłaszcza w kontekście wiersza O wpół do piątej rano, nie zwrócić uwagina społeczny i polityczny aspekt symboliki śniegu.Analizując wiersze z Dziennika zimowego,w których pojawia się śnieg, w następujący sposób ujmuje ten temat Joanna Dembińska-Pawelec:Znieg w Dzienniku zimowym jest metaforą-modelem sytuacji społecznej, politycznej i egzystencjalnej.(& )Celem działania  śniegu jest zakrywanie i skrywanie (& ). Znieg pojawia się jako siła obezwładniająca,zniewalająca, ale także wypaczająca obraz świata; ukrywa prawdę, ale także sprawkę i brud, czyliwystępek, niemoralne lub nieuczciwe postępowanie [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl
  • Podstrony

    Strona startowa
    Ewa wzywa 07 104 Gabrusiewicz Aleksander Pozyczyc narzeczona i umrzec
    Janusz Aleksandra Miasto magów 01 Dom Wschodzacego Słonca
    Aleksander Dubrow & Wieniamin Puszkin Parapsychologia I Wspolczesne Przyrodoznawstwo
    § Danecka Aleksandra 02 Tajemnica królowej Saby
    Aleksandrowicz Marianna Chytry dwa razy traci
    Aleksander Kaminski Funkcje Pedagogiki Spolecznej.rtf
    Aleksander Sołżenicyn Oddział chorych na raka
    Weissberg Cybulski Aleksander Wielka czystka
    Russ Gregory Blue(1)
    John Gray MężczyÂźni są z Marsa a kobiety z Wenus
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • forum-gsm.xlx.pl