[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jeśli chodzi o programy badawcze to powinny one dotyczyć prawno-ekonomicznych aspektów regulacji na podstawie doświadczeń krajów o wysoko rozwiniętej gospodarce rynkowej.Najłatwiej i najszybciej można bowiem nauczyć się zasad koncesjonowania, kontroli taryf i planów przedsiębiorstw energetycznych czy promowania konkurencji i ochrony konsumentów na podstawie doświadczeń krajów bardziej zaawansowanych w budowie systemu regulacji energetycznej, w tym w szczególności Państw Członkowskich UE.Ogromnie ważne jest również śledzenie i analiza sposobów wprowadzania w życie dyrektyw: elektroenergetycznej i gazowej, wydanych przez Komisję Europejską w krajach członkowskich Unii Europejskiej.Osobną, niezmiernie ważną dziedziną prac będą prace analityczno-statystyczne dotyczące sytuacji na rynkach energetycznych, a zwłaszcza sytuacji finansowej przedsiębiorstw, której znajomość, jak już wspomnieliśmy, jest koniecznym warunkiem skutecznej i sprawiedliwej regulacji.PriorytetyWiele rzeczy określonych jest z zewnątrz i stąd też na przykład realizacja nadzoru nad taryfami będzie najprawdopodobniej w ogromnym stopniu zdeterminowana treścią odpowiednich rozporządzeń wykonawczych i dopiero w ramach wyznaczonych tą treścią możliwe będzie takie czy inne podejście do realizacji tego zadania.Podobnie rzecz miała się z procesem wydawania koncesji można było do niego przystąpić dopiero z pewnym opóźnieniem i w konsekwencji cały proces zdominowany został koniecznością zachowania ustawowych terminów.Od strony organizacyjnej bezwzględny priorytet przypisać trzeba bez wątpienia dokończeniu budowania URE, tak jego centrali jak i oddziałów terenowych i kontynuacji szkolenia jego pracowników.Należy nadać również specjalny priorytet pracom analityczno-badawczym, których wynikiem powinna być identyfikacja przede wszystkim tych obszarów, na których najpewniej będzie mogło być realizowane zadanie promocji konkurencji.Równolegle z tymi pracami, podejmowane powinny być działania wypracowujące strategie poszczególnych departamentów, zwłaszcza Departamentów Koncesji i Taryf.WYDANE KONCESJEDo dnia 17 sierpnia 1999 roku Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydał dla 1784 przedsiębiorstw energetycznych 3104 decyzji koncesyjnych, w tym:lna ciepło 1873 decyzji koncesyjnych,llna energię elektryczną 415 decyzji koncesyjnych,llna paliwa ciekłe 753 decyzje koncesyjne,llna paliwa gazowe 63 decyzje koncesyjne.lWiększość koncesji wydanych było z urzędu, na wniosek wydano 605 decyzji koncesyjnych, w tym: na ciepło 170, na energię elektryczną 73, na paliwa ciekłe 347 i na paliwa gazowe 15 decyzji koncesyjnych.Urząd Regulacji Energetyki posiada już pierwsze doświadczenia związane z procesem taryfowania.Do dnia 17 sierpnia 1999 roku Prezes URE zatwierdził 74 taryfy dla energii elektrycznej, w tym dla:l33 spółek dystrybucyjnych,ll19 elektrowni,ll12 elektrociepłowni, PSE S.A.,ll8 przedsiębiorstw energetyki przemysłowej,ll1 przedsiębiorstwa energetyki niekonwencjonalnej.lWSPÓŁPRACA URE Z ZAGRANICĄUrząd Regulacji Energetyki prowadzi również współpracę z zagranicą.Współpraca ta dotyczy głownie uczestnictwa przedstawicieli URE w rożnego rodzaju konferencjach, seminariach i szkoleniach (metody wdrażania reformy sektora energetycznego, kryteria ustalania cen i taryf energii, regulacja i otwarcie sektora energetycznego na konkurencję, regulacja rynku energetycznego w Polsce oraz perspektywy prywatyzacji polskich elektrowni).Materiały źródłowe pochodzą ze stron internetowych:Urzędu Regulacji Energetyki:Centrum Informacji o Rynku Energii:42
[ Pobierz całość w formacie PDF ]