[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jednym z uczonych, którypoświęcił na to czas, był Laurence Gardner w książce Genesis of the Grail Kings (Geneza królówGraala).Spoglądając na jego tablice genealogiczne, można zdobyć dodatkowe, jakże potrzebneinformacje, dlaczego owa wojna była uważana przez tak wiele kultur za bunt i wojnę domową wpanteonie".Możemy też łatwo zrozumieć kluczową rolę ludzkości w tym konflikcie oraz zyskać wyjąt-547P.Goodgame, Domination by Deception, w: The Giza Discovery, cz.6, www.redHYPERLINK"http://moonrising.com/Giza/DomDec6.htm"moonrising.com/Giza/DomDec6.htm227kową, starożytną perspektywę, która pozwoli rozwiązać wiele biblijnych zagadek.Przedstawimy trzypierwsze tablice genealogiczne Gardnera, a następnie skomentujemy każdą z nich, aby mócodpowiedzieć na pytanie Kto był dobry, a kto zły w tej wojnie? I dlaczego dobrzy byli dobrzy, a zli bylizli?"Zanim jednak do tego przystąpimy, potrzebny będzie pewien komentarz i porównanie motywówbiblijnych z sumeryjskimi.A.OGLNE OBSERWACJE I ZASTRZE%7łENIA DOTYCZCE PARALEL SUMERYJSKO-BIBLIJNYCHOd czasu opublikowania Złotej Gałęzi Frazera u schyłku XIX wieku wśród naukowców zapanowałamoda na wskazywanie analogii między historiami biblijnymi a wątkami z innych tradycji i mitologii.Ogromną popularność zyskał zwłaszcza motyw umierającego i zmartwychwstającego boga" i wieluuczonych wskazywało egipskiego boga Ozyrysa jako najlepszy niechrześcijański przykład tegomotywu.Postać Ozyrysa może się wydawać dość niezwykłym punktem wyjścia do uwag i obserwacjina temat sumeryjsko-biblijnych paralel, ale - jak zobaczymy w dalszej części tego rozdziału - okażesię ściśle z nimi związana.Zacznijmy od przytoczenia cytatu ze staroegipskich Tekstów sarkofagów, gdzie możemy znalezćdwie niezmiernie intrygujące wzmianki na temat Ozyrysa:To jest zapieczętowana rzecz, która znajduje się w ciemnościach, z ogniem dookoła, która zawiera wydzielinęOzyrysa i została umieszczona w Rasetau (.) (Teksty sarkofagów, zaklęcie 1080)To jest świat, który jest w ciemnościach.Co się tyczy każdego ducha, który to wie, on będzie żył wśród żyjących.Ogień jest wokół niego, który zawiera wydzielinę Ozyrysa.Co się tyczy każdego człowieka, który będzie to wiedział,on nigdy tam nie zginie, ponieważ zna to, co jest w Rasetau (.) Rasetau jest (innym imieniem) Ozyrysa (.) (Tekstysarkofagów, zaklęcie 1087)548Przypomnijmy, że Rasetau było nazwą podziemnego kompleksu tuneli w Gizie, a przez implikacjęmetaforą samego świata podziemnego".Zatem Ozyrys jest w Tekstach sarkofagów identyfikowany zpodziemnymi tunelami Rasetau".Poza tym zwróćmy uwagę, że Teksty sarkofagów wydają sięwskazywać, iż wydzieliny" Ozyrysa strzegł jakiś rodzaj technologii.Innymi słowy Ozyrys nie jest -wbrew temu, co twierdzi wielu uczonych - dobrym przykładem umierającego i zmartwychwstającegoboga" z bardzo prostej przyczyny.Jak słusznie zauważył Peter Goodgame, wydaje się wręcz, żeOzyrys jest "najmniej predysponowany do zaliczenia go do tej kategorii", ponieważ zmartwychwstałnie cieleśnie, lecz w świecie duchowym.A w takim razie Ozyrys jest bogiem martwym i zimnym", anie umierającym i zmartwychwstającym"549.548Cytowane za: P.Goodgame, The Myth and Religion of Osiris the God, w: The Giza Discovery, cz.2,www.redmoonrising.com/Giza/0sirisMyth2.htm549P.Goodgame, The Saviors of the Ancient World, w: The Giza Discovery, cz.3,www.redmoonrising.com/Giza/DyingRising3.htm228Ale dlaczego w Egipcie powstała tak skomplikowana tradycja religijna i filozoficzna, zwłaszcza żeegipska cywilizacja pojawiła się w pełni ukształtowana jakby znikąd.Jak zauważył John Anthony Westi wielu innych alternatywnych badaczy, sami Egipcjanie twierdzili, że wszystko to jest dziedzictwemstarszej kultury.Ale taką opinię nie zawsze głosili tylko badacze alternatywni.Niegdyś wyrażali jąnajbardziej poważani przedstawiciele świata akademickiego, wśród nich ojciec nowoczesnejegiptologii, sir William Flinders Petrie.Na podstawie prowadzonych przez całe życie badań, Petriesformułował własną teorię, znaną jako teoria rasy dynastycznej".Petrie twierdził, że w czasach predynastycznych Egipt został najechany przez technologicznie wyżej rozwiniętągrupę przedstawicieli cudzoziemskiej elity, którzy pochodzili z Mezopotamii.Owa rasa dynastyczna" najechała ipodporządkowała sobie Górny Egipt, osiedlając się (.) w okolicach pózniejszych ważnych centrów religijnych,Abydos, Teb, Luksoru i Edfu.Petrie nazwał tę grupę najezdzców Plemieniem Sokoła, a nazwa ich stolicy Nechenznaczy Miasto Sokoła"550.Jednak, jak słusznie zauważył Peter Goodgame, ta oparta na pojęciu rasy teoria popadła wkręgach akademickich w niełaskę i została odrzucona po wydarzeniach II wojny światowej inazistowskim ludobójstwie w imię wyższości rasowej.Zastąpił ją zle pojęty nacjonalizm" wegiptologii, gdy dawne europejskie kolonie w Afryce wyzwoliły się spod panowania obcych mocarstw.Niemniej teoria Petriego wydaje się uzasadniona, gdyż wyjaśnia istnienie tak licznych bliskichpodobieństw między mitologiami Egiptu i Mezopotamii - podobieństw, które poznaliśmy naprzykładzie konceptualnych paraleli między Edfu a tablicami przeznaczenia.Sumer stanowi zatem wraz z Egiptem ramy, w których osadzona jest biblijna narracja StaregoTestamentu, a zatem szukanie między nimi analogii jest całkowicie naturalne.Analogie takie bez wątpienia istnieją.Peter Goodgame bardzo precyzyjnie omawia tę kwestię i problemy, jakie się z nią wiążą:Większość pogańskiej mitologii i religii w jej licznych różnorodnych formach i aspektach kulturowych możnaprześledzić wstecz do jej oryginalnego kontekstu, lecz ciekawe jest to, że przekazy najbardziej zbliżone dosumeryjskich relacji o stworzeniu świata, bogów, ludzkiej cywilizacji i religii można znalezć nie w pózniejszych pogańskich" tradycjach, lecz w tekstach hebrajskich, a zwłaszcza w Księdze Rodzaju
[ Pobierz całość w formacie PDF ]