X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.144.122Por.A.Lekka-Kowalik, Foucault Michel, [w:] A.Maryniarczyk (red.), PowszechnaEncyklopedia Filozofii, t.III, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2002, s.587.84aaTTnnssFFffooDDrrPPmmYYeeYYrrBB22.BBAAClick here to buyClick here to buywwmmwwoowwcc.AAYYBBYYBB r rMarcin Bogusławski, Michela Foucaulta uzasadnienie metafizyki władzyPierwsza płynie z faktu dostrzeżonego przez Canguilhema: epistemai choć nie są wzajemnie przejrzyste, nie mogą być jednak zupełnie obce.Gdybytak było, jakże można by wytłumaczyć pojawienie się dzisiaj w pozbawionymprecedensu polu epistemologicznym takiego dzieła jak Słowa i rzeczy? [ZCz, s.241].Druga wychodzi od podkreślanych przez Foucaulta związków jegoprojektu z myślą Canguilhema i filozofią Cavaill�sa, dla których rozwój naukioznacza proces przemian zachodzący w strukturze pojęć na mocy  swoistej logikiprzekształceń systemu jako całości [Leszczyński, s.165].Inspiracje te odsłaniają moim zdaniem zasadniczą paradoksalność statusuepisteme, która jawi się jako struktura jednocześnie ciągła123 i nieciągła.Jakociągła, jest ona je d n a pomimo zachodzących w niej zmian; jest wspólna całejkulturze Zachodu, tworząc swoiste pole możliwości myślenia (poznania) imówienia.Takie postawienie sprawy znajduje potwierdzenie w tekście Słów irzeczy, z którego przytoczę teraz najbardziej reprezentatywne fragmenty:1. otóż to badanie archeologiczne ujawniło dwie wielkie nieciągłościw episteme kultury zachodniej [SiR I, s.16]124.2. (& ) bez związku, jaki cała episteme zachodnia utrzymywaławówczas z uniwersalną nauką o ładzie [SiR I, s.90]125.3. episteme kultury zachodniej otworzyła przestrzeń w postaci tablicyi przebiegała ją nieustannie [SiR I, s.112]126.W powyższych passusach Foucault posługuje się słowem episteme nietylko konsekwentnie w liczbie pojedynczej, ale poprzedza je także rodzajnikiemokreślonym la (skróconym przez samogłoską do postaci l ).Oznacza to, iż wprzywołanych cytatach autor Porządku dyskursu przyporządkowuje cywilizacjiZachodu jedną konkretną i charakterystyczną episteme.Wskazuje nadto, iżstanowi ona system dyspozycji, które podlegają historycznym, nieciągłym,zmianom.123O ciągłości świadczy choćby fakt, iż badacz-archeolog może dotrzeć i opisać wcześniejsze odwłasnej formacje wiedzy.124 Or, cette enqu�te arch�ologique a montr� deux grandes discontinuit�s dans l �pist�m� de laculture occidentale.M.Foucault, Les mots et les choses.Une arch�ologie des sciences humaines,Gallimard, Paris 1981, s.13.125 Sans le rapport que toute l �pist�m� de la culture occidentale a entretenu alors avec une scienceuniverselle de l ordre.Tamże, s.71.126 L l �pist�m� de la culture occidentale a ouvert un espace en tableau qu elle n a cess� deparcourir.Tamże, s.89.85aaTTnnssFFffooDDrrPPmmYYeeYYrrBB22.BBAAClick here to buyClick here to buywwmmwwoowwcc.AAYYBBYYBB r rMarcin Bogusławski, Michela Foucaulta uzasadnienie metafizyki władzyOpierając się na powyższym, przez episteme proponuję rozumiećstrukturę reguł (warunków możliwości wiedzy), która podlega przekształceniompodług immanentnej logiki rozwoju.Oznacza to, że wprawdzie nawetnajmniejsze lokalne zmiany dyspozycji episteme, jak choćby nieciągłe zmianywiedzy, wywoływać będą przekształcenia całej episteme, sam system regułpozostanie jednak ciągły.W ten sposób episteme, inaczej niż materialniezrealizowane formy wiedzy, nie daje się opisać w tradycyjnych kategoriachhistorycznych.Jej historią będzie za to seria  mutacji w obrębie systemu[Leszczyński, s.165], które tworzą warunki możliwości wyłonienia się nowychform wiedzy.Parafrazując powiedzieć można, że stanowi ona dynamicznyhoryzont teoretyczny, którego ruch wyznacza możliwy rozwój oraz transformacjedyskursów.***Jeśli Słowa i rzeczy czytać przez pryzmat Archeologii wiedzy, a taki byłprzecież zamysł samego Foucaulta, to stwierdzić można, iż pojęcie epistemezastąpione zostało pojęciem archiwum, równie niejasnym jak to pierwsze.Szkicowe i, mam nadzieję, mało kontrowersyjne scharakteryzowanie pozycji,jaką archiwum zajmuje w Archeologii wiedzy, rozpocznę od przywołaniadłuższego niż zazwyczaj cytatu.A zatem archiwum to najpierw prawo tego, co może być powiedziane, systemrządzący zjawianiem się wypowiedzi jako zdarzeń jednostkowych.Alearchiwum jest również tym, co sprawia, że wszelkie rzeczy powiedziane niegromadzą się w nieskończoność w bezkształtnej masie, nie budująpozbawionych przerw linearności i nie znikają po prostu na skutek działaniawypadków zewnętrznych  lecz łączą się w odrębne figury, wiążą sięwzajemnie rozlicznymi stosunkami, utrzymują się bądz zacierają zgodnie zeswoistymi regularnościami; jest tym, co sprawia, że nie uciekają wprzeszłość w ten sam sposób, co czas.Archiwum jest tym, co strzeże (& )zdarzania wypowiedzi i zachowuje dla przyszłych pamięci jego stan cywilnyzbiega; jest natomiast czymś, co u samego podłoża wypowiedzi-zdarzenia iw postaci, jaką przybiera, określa od razu system jej wypowiadalności.Archiwum nie jest jednak tym, co zbiera pył wypowiedzi, które popadły wbezruch i sprawia cud ich ewentualnego zmartwychwstania; określa86aaTTnnssFFffooDDrrPPmmYYeeYYrrBB22.BBAAClick here to buyClick here to buywwmmwwoowwcc [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl
  • Podstrony

    Strona startowa
    KS. DR PROF. MICHAŁ SOPOĆKO MIŁOSIERDZIE BOGA W DZIEŁACH JEGO TOM III
    Michałowski usługi œrodowiska w badaniach ekonomiczno ekologicznych eis44
    Michalak Katarzyna Sklepik z niespodzianka 01 Bogusia
    § Migar Michał Opowiadania 18 z pozycji horyzontalnej
    Michal Tombak Czy Mozna Zyc 150 Lat
    Michał Tombak Jak Żyć Długo i Zdrowo(1)
    Michal Bulhakow Powiesc teatralna RU
    Get Started in Polish (J.Michalak Grey)
    Michal Tombak Czy Mozna Zyc 150 Lat (2)
    Ossendowski Antoni Ferdynand Lenin
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.pev.pl
  • Drogi uĚźytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.