X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tyle \e wszędzie: i w szybach, i na przodkuwałęsały się małe krasnoludki. Czy wyście zwariowali?  zirytował się towarzysz Grudzień. Czy wy nie wiecie, \ekrasnoludki nie istnieją?Ociepka zasępił się wielce: Zgadzam się z wami, towarzyszu sekretarzu, \e skrzaty nie istnieją; ale jak się w takimrazie nazywają te kurduple w czerwonych, wysokich kapeluszach, co ła\ą po kopalniach, aczasem przed niebezpieczeństwem ostrzegają?Nie trzeba nadmiaru przenikliwości, \eby zrozumieć, \e odtąd w  spontanicznej" i  ludowej"twórczości na Zląsku królują małe w czerwonych czapeczkach.Największym i najwybitniejszym kolekcjonerem polskiej sztuki ludowej był w latachsiedemdziesiątych XX w.korespondent niemieckiej prasy Ludwig Zimmerer.Miałemszczęście być przez pewien czas jego pracownikiem, czyli sprawować funkcję, która mieściłasię gdzieś między sekretarzem a po-pychadłem.Jezdziłem po Polsce i szukałem twórcówludowych, których dzieła mogłyby wzbogacić kolekcję.W okolicach Włodawy, a ściślejjeszcze -Sławatycz, znalazłem rzezbiarza ludowego Szkodzińskiego.Powiedziałem mu, wczyim imieniu składam ofertę, nie zapominając, rzecz jasna, napomknąć, i\ płacimy wsympatycznej i przeliczalnej jeden zielony na pół litra walucie.Nie miał akurat nicskończonego, wziął więc adres i zaliczkę.Kilka tygodni pózniej dotarła do Zimmererapaczka.Zawierała dwudziestu pięciu Chrystusików frasobliwych we wszelkich taliach  odsalonowego na pięćdziesiąt centymetrów po miniaturki rzędu centymetrów czterech, koronycierniowej nie licząc.Ka\da rzezba opatrzona była przyklejonym papierkiem z ceną.Zimmerer wściekł się.Do tego stopnia, \e z autentycznym przera\eniem zapisywałem słowajego listu:  Pan mi masz śmiałość [Zimmerer, jeśli74chodzi o słownictwo, władał językiem polskim doskonale, gorzej było z gramatyką] przysłaćJezusiki, które na dupie mają cena.Pan nie rozumieć, \e jeśli Jezusek mieć na dupie cena, toja te\ mam pana w dupa!" Rzezby odesłaliśmy.Zimmerer wściekły chodził po salonie:  Zakogo oni mnie mać, oni myśleć, to prawda, co tępota, \e ja nie poznać piątej wody po tym, co,co, zapomniałem po czym".Ale ja nie zapomniałem.Chodziło mu o dziesiątą wodę pokisielu, tyle \e jednocześnie dał pełną definicję  sztuki ludowej" i jej wytworów wciskanychnam codziennie przez  Cepelię", mówców z parlamentarnych trybun czy TV  Polonia".IXDZIESI ZAMACH�WPOLSKICH1.ZWITY STANISAAW Profesor Jerzy Dowiat zwykł był mawiać, \e historycy dzielą się na pracowitych iinteligentnych.Pracowici zajmują się historią nowo\ytną i współczesną, inteligentni zaś średniowieczem.Ci drudzy całość ubogich zródeł opanować mogą bardzo łatwo, a potemwszystko jest ju\ tylko kwestią błyskotliwej interpretacji.Rozwa\anie konfliktu między królem Bolesławem i biskupem Stanisławem pozostajeniewątpliwie w gestii historyków inteligentnych.Stworzyli oni na ten temat tyle opowieści, \eka\dy  klerykał, ateista, nacjonalista, kosmopolita, mason i postmodernista  znajdzie dlasiebie to, co mu dogadza.W rzeczywistości wiemy tylko jedno.Na rozkaz królewski w nocyz 2 na 3 kwietnia 1079 r.(data dzienna jest pewna, z roczną gorzej) rozsiekano biskupaStanisława.Biskupów w owych czasach, zresztą i dzisiaj tak samo, nie zabijało się ot tak, zczystej fanaberii.Skoro doszło do ostateczności, między biskupem i królem musiał miećmiejsce szczególnie drastyczny konflikt.Nie ma \adnych podstaw, \eby sądzić, i\ miał onpodło\e prywatne.Biskup był przedstawicielem władzy kościelnej, uwikłanej, jak zawsze, wspecyficzne więzy polityczne, król  ostoją instytucji państwowych.Tym właśnieinstytucjom - do stwierdzenia tego nie trzeba nawet inteligencji mediewisty  musiał sięprzeciwstawiać lub im szkodzić Stanisław.W sumie został osiągnięty remis.Biskup zginął, akról musiał udać się na emigrację.Króla wspo-76mina historiografia narodowa ze czcią, przyznając mu przydomki  Zmiałego" lub Szczodrego", biskup został świętym i patronem Polski.I tylko to ostatnie budzi pewienintelektualny niepokój.Nie ma bowiem drugiego kraju na świecie, w którym patron państwabyłby jednocześnie symbolem antypaństwowym.2.PRZEMYSA Dnia 8 lutego 1296 r.został zamordowany w Rogoznie dopiero co koronowany (26 czerwca1295 r.) król Polski Przemysł II.Władca udał się do Rogozna na karnawałową zabawę [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl
  • Podstrony

    Strona startowa
    Elzbieta Chojna Duch Polskie prawo finansowe. Finans
    Zmartwychwstanie Polski w œwietle dokumentów Jaworski Kazimierz Marian, Błaszczyński Kazimierz (1928)
    Historia Polski PWN lata 1764 1864 cz 4 Rzeczpospolita odradzająca się
    Paczkowski Andrzej Pół wieku dziejów Polski 1939 1989
    Kochanowska Maria Zaklęty pierœcień Baœnie, podania i legendy polskie
    historia polski pwn lata 1505 1764 cz 1 rzeczpospolita szlachecka
    Siemienski Lucjan Podania i legendy polskie ruskie i litewskie
    MARJA ŒLEŻAŃSKA KUCHARZ POLSKI [PL] [pdf]
    Koneczny Feliks Dzieje Polski opowiedziane dla młodzieży
    Stanisław Brzozowski Legendy Młodej Polski
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • realwt.xlx.pl
  • Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.