[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ad 1.Chrystus jest Bogiem prawdziwym przez swą Osobę i przez swą boskąnaturę.Ponieważ zaś przy zachowaniu jedności Osoby pozostaje, jak wiemy11),różnica natur, jasne, że dusza Chrystusa nie jest boską ze swej istoty.Trzeba więc, bystała się boską przez uczestniczenie, tj.przez łaskę.Ad 2.Chrystusowi, jako rodzonemu Synowi Bożemu, należy się dziedzictwowieczne, które jest samą szczęśliwością niestworzoną, osiąganą w akcie poznania imiłowania Boga, mianowicie w tymże samym akcie, w którym Ojciec poznaje i miłujesiebie samego.Dusza nie była zdolna do tego aktu ze względu na różnicę natur.Musiała wiec osiągnąć Boga stworzonym aktem uszczęśliwiającym.(56) A to możesię dokonać tylko przez łaskę.Podobnie też Chrystus, jako Słowo Boże, miał moc czynienia wszelkiego dobraprzez swe działanie boskie.A ponieważ, jak zobaczymy12), należy Mu przypisaćrównież czynności ludzkie, musiała być w Nim przeto łaska usprawniająca, która bystanowiła o ich doskonałości.Ad 3.Człowieczeństwo Chrystusa jest narzędziem Bóstwa, lecz nie jest martwymnarzędziem, poruszanym tylko i nie posiadającym własnego działania.Ożywia jedusza rozumna, tak iż ono, podlegając działaniu, samo działa.Otóż stosownośćtakiego działania jest uwarunkowana obecnością łaski usprawniającej.Artykuł 2.CZY BYAY CNOTY W CHRYSTUSIE ?Na pozór nie.1.Chrystus posiadał bowiem obfitość łaski.Aaska zaś wystarcza, by dobre byłyuczynki, według słów1): Wystarczy ci łaska moja.Chrystus więc nie posiadał cnót.2.Według Filozofa2) cnotę wyodrębniamy od heroizmu, który przypisujemymężom Bożym.Chrystusa zaś cechował heroizm w najwyższym stopniu.Chrystuswięc nie posiadał cnót, lecz coś większego.3.Jak wiemy3), cnoty posiada się wszystkie razem.Nie było jednak stosowne, byChrystus posiadał razem wszystkie cnoty.Nie miał np.hojności i szczodrości67uwarunkowanych bogactwem, którym Chrystus wzgardził, według słów4): SynCzłowieczy nie ma, gdzie by głowę skłonił.Podobnie umiarkowanie i powściągiwośćdotyczą nieprawych żądz, których w Chrystusie nie było.Chrystus więc cnót nieposiadał.A JEDNAK w związku ze słowami psalmu5): Lecz w prawie Pańskim wola Jego,mówi glosa: Tu okazał się Chrystus pełen wszelkiego dobra.Cnota zaś to dobrawłaściwość ducha.Więc Chrystus był pełen wszelkich cnót.WYKAAD.Jak wiemy6), łaska dotyczy Istoty duszy, cnota zaś jej zdolności.Przeto jak zdolności wypływają z istoty duszy, tak cnoty są poniekąd pochodnymiłaski.Im doskonalsze zaś jest jakieś zródło, tym większy wpływ wywiera na to, co odniego pochodzi.A skoro łaska Chrystusa była najdoskonalsza, stanowiła ona zródłocnót, udoskonalających poszczególne zdolności duszy, podstawę wszystkich jej aktów.Toteż Chrystus posiadał wszystkie cnoty.Ad 1.Aaska wystarczająco zaspokaja potrzeby człowieka w zakresie środkówprowadzących do szczęśliwości; czyni to częściowo bezpośrednio, jak np.przyuświęceniu człowieka itp.częściowo zaś za pośrednictwem wynikających z niej cnót.Ad 2.Heroizm ów, jako sprawność, różni się od cnoty wziętej w znaczeniupotocznym tylko wyższą miarą dobra.Obdarzony nim ma dane do czynienia dobra wjakiś doskonalszy sposób niż ogół.Heroizm więc nie dowodzi braku cnót wChrystusie, lecz tylko tego, że miał On je w sposób najdoskonalszy, niepospolity.Podobnie i Plotyn twierdził, że istnieją cnoty jakiegoś wyższego rodzaju, którenazywał: cnotami duszy oczyszczonej.Ad 3.W odniesieniu do bogactw zaleca się hojność i szczodrość, bo cnoty techronią przed przecenianiem bogactw, które sprawia, iż ludzie chcąc je zatrzymać nieczynią tego co należy.Bardzo nisko szacuje bogactwo ten, kto przez wzgląd naumiłowanie doskonałości wzgardził nim i odtrącił od siebie.Już sam fakt, że Chrystusgardzi wszelkim bogactwem, ukazuje w Nim najwyższy stopień hojności iszczodrości.Jeśli Chrystus uważał to za właściwe, cnoty te przejawiały się również wczynie, jak wtedy gdy kazał rozdawać ubogim ofiarowane Mu dary.Przeto słowa Panaskierowane do Judasza7): Co masz czynić, czyń rychlej, uczniowie zrozumieli jakorozkaz udzielenia jałmużny potrzebującym.Złych pożądliwości zaś jak zobaczymy8) w Chrystusie wcale nie było.Fakt tennie wykluczał w Nim cnoty umiarkowania.Im człowiek wolniejszy od nieprawychżądz, tym doskonalsza jest w nim ta cnota
[ Pobierz całość w formacie PDF ]