[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Duch święty natomiast,który jest duchem prawdy i duchem mądrości, nie może słuchać i nie rozumieć, gdy Syn mówi,ponieważ jest tym, który pochodzi od Syna, to jest prawdą pochodzącą z prawdy.(.) Duchem prawdypochodzącym, jako Bóg z Boga.Aby więc nikt nie oddzielał go od woli i obecności Ojca i Syna,napisano: ale cokolwiek usłyszy, opowie.(.) Przez Ducha prawdy także świętym udzielana jest pewnaznajomość spraw przyszłych.Dlatego i prorocy napełnieni tym Duchem oznajmiali, i jako już obecnewidzieli to, co miało się dokonać.Dlatego mówi się dalej: i co przyjść ma, oznajmi wam.Św.Jan Chryzostom: Podniósł zatem przez to ich umysły, ponieważ nic nie jest tak pożądane przezludzi jak znajomość przyszłości.Uwalnia ich z troski o to, ukazując im nadchodzące niebezpieczeństwa,aby nie upadli przez nieuwagę.Następnie wskazuje, że powiedział całą prawdę, do której doprowadziDuch Święty, i dodaje: On mnie uwielbi.Św.Augustyn: Ponieważ rozlewając w sercach wierzących miłość, i czyniąc z nich ludzi duchowych,objawił im, że Ojcu równy jest Syn, którego wcześniej znali tylko z racji człowieczeństwa, i jakoczłowieka uważali Go inni ludzie.Ponieważ przez miłość zostali napełnieni także ufnością, a lęk zostałodrzucony, głosili innym ludziom Chrystusa; i tak Jego sława rozeszła się po całym świecie.O tym, comieli uczynić w Duchu Świętym, on sam powiedział, że uczyni to sam Duch.Św.Jan Chryzostom: A ponieważ Pan powiedział (Mt 23, 10): Jeden jest nauczyciel wasz, Chrystus,aby i Ducha Świętego przyjęli, dodaje: albowiem z mego weźmie, a wam opowie.Didym: Trzeba zrozumieć, co oznacza przyjmowanie w odniesieniu do natury boskiej.Tak jak Syndając, nie pozbawia się tego, czego udziela, ani bez szkody swojej dzieli się z innymi, tak również iDuch Święty nie przyjmuje tego, czego wcześniej nie miał.Jeśli bowiem przyjął to, czego wcześniejnie miał, to dając innemu nie jest szafarzem.Tak więc należy zrozumieć, że Duch Święty bierze odSyna to, co już ma w swej naturze.Jest to jedna i ta sama natura, dająca i przyjmująca.Tak samo zaś io Synu mówi się, że od Ojca przyjmuje.Jest zaś kimś innym Syn tylko ze względu na to, co dane Mujest przez Ojca.Tak samo też Duch Święty jest inny z racji tego, co dane jest przez Syna.176Niedziela piąta po Zmartwychwstaniu Ewangelia św.Jana, 16, 23-30J 16, 23-30W owym czasie: Rzekł Jezus uczniom swoim: Zaprawdę, zaprawdę wam powiadam: Jeśli o co prosićbędziecie Ojca w imię moje, da wam.Dotychczas o nic nie prosiliście w imię moje; proście, aotrzymacie, aby radość wasza była pełna.To wam mówiłem przez przypowieści.Przychodzi godzina,gdy już nie przez przypowieści mówić wam będę, ale jawnie o Ojcu oznajmię wam.W ów dzień w imięmoje prosić będziecie, i nie mówię wam, że ja będę Ojca prosił za wami.Albowiem sam Ojciec miłujewas, gdyż wyście mnie umiłowali, i uwierzyliście, że ja od Boga wyszedłem.Wyszedłem od Ojca, aprzyszedłem na świat; znowu opuszczam świat, a idę do Ojca.Rzekli mu uczniowie jego: Oto terazjawnie mówisz, a żadnej przypowieści nie powiadasz.Teraz wiemy, że wszystko wiesz, i niepotrzebujesz, żeby cię kto pytał.Dlatego wierzymy, że od Boga wyszedłeś.Św.Jan Chryzostom: dalej mówi się: Zaprawdę, zaprawdę wam powiadam: Jeśli o co prosić będziecieOjca w imię moje, da wam.Pokazuje zaś moc imienia, skoro niewidziany ani proszony, a tylkowspomniany u Ojca czyni cuda.Abyście zatem, jak mówi, nie sądzili, że skoro dalej nie jestem z wami,to wy opuszczeni jesteście.Moje zaś imię da wam większe bezpieczeństwo, dlatego dalej mówi się:Dotychczas o nic nie prosiliście w imię moje; proście, a otrzymacie, aby radość wasza była pełna.(.)Ponieważ to, co powiedział, było niejasne, dodaje: To wam mówiłem przez przypowieści
[ Pobierz całość w formacie PDF ]