[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wystarczy włożyć na nich ręce w [sakramentalnej] pokucie.Przecieżnawet heretycy, gdy kto przechodzi z jednej grupy do drugiej, nie udzielają chrztu,a tylko przyjmują do sakramentu eucharystii (D.46).To samo postanawia Synodw Arles I (3l4 r., D.53); Sy-rycjusz (384-398), List do bpa Himeriusza (385 r.D.88); Innocenty I (401-417), List do Rufusa i innych bpów Macedonii o chrzciepaulinistów (414 r., D.97); Sobór Later.IV (1215 r.D.135); Sol-)& Lioński II(1274 r.D.464); Sobór Flor.(1438-1445), Dekret dla Ormian (1439 r.D.695);Sobór Tryd.(1545 1563), sesja VII (1547, D.852 i 869); sesja XIV (1551 r.D.895); Wyznanie Wiary Tryd.(1564 r.D.996); Dekret Kongregacji Kultu Bożego1969 r., Obrzędy chrztu dzieci, nr 4, str.11).Niekiedy trzeba powtarzać chrzest.Tak np.Sobór Nicejski I (325) orzekł: Postawiono zasadę, żeby zawsze chrzcić na nowo zwolenników Pawła (zSamosaty, tzw.paulinistów), jeśli wracają na łono Koscioła katolickiego (D.56).To samo powtarza Innocenty I (D.97).Niekiedy zaś trzeba powtarzać chrzest warunkowo.Sobór Later.III (1179) : Tych, co do których istnieje wątpliwość, czy są ochrzczeni, należy ochrzcić,poprzedzając forrnę chrztu takimi słowami: Jeśli jesteś ochrzczonym, ja ciebie niechrzczę, ale jeśli jeszcze nie jesteś ochrzczony, ja ciebie chrzczę itd. (D.399,także 1527, 1848)./64/ a.9 na 3.Bonozjanie (od bpa Bonozjusza, IV-V w.) odrzucali prawdę ostałym dziewictwie NMP i o bóstwie Chrystusa.Opowiadali się zaadopcjanizmem (patrz t.3, obj./3/, str.242) oraz nauką Fotyna i Ariusza.Grasowali w Ilirii, Galii i Hiszpanii w V i VI w.Paulianie, bodajże zwolennicyPawła z Samosaty, bpa Antiochii (od 260 do 272), który nie uznawał TrójcyPrzenajświętszej, a głosił tylko jednego Boga w jednej osobie.Kilka synodówzajmowało się jego nauką - także Sobbór Nicejski (patrz wyżej obj./63/), wreszcieją potępiono a jego usunięto z biskupstwa.216 Katafrygowie, zwolennicy Montana z Fygii (stąd ich nazwa).Uważają jednegoBoga w jednej osobie.Uważają Ducha Zwiętego za zwykłego człowieka -Montana.Montan (od niego montanizm) żył w II w.we Frygii (Mała Azja).Uważał się za narzędzie Ducha Zwiętego powołane do reformy Kościoła.Miewałczęste podejrzane ekstazy i jakieś religijne urojenia.Poszło za nim sporo ludzi,zwłaszcza niewiasty.Sekta szybko objęła Małą Azję i płn.Afrykę (patrz z.173, 3na 4, proroctwo, t.23, obj./12/)./65/ a.10.Sobór Wat.II (I963-1965) polecił zmienić nieistotne obrzędy chrztu wduchu odnowy i przystosowania do potrzeb czasu i miejsca.Zw.KongregacjaKultu Bożego, dekretem z dnia 15 maja 1969, wykonując to polecenie wydałanowe Obrzędy chrztu dzieci wedtug rytuału rzymskiego.Na samym początku ówdekret podaje dogmatyczną naukę o chrzcie i normy praktyczne.Przetłumaczonena język polski i jako takie zatwierdzone dla Polski 14 pazdziernika 1970 przeztęż Kongregację, zostały w święto Chrztu Pańskiego w 1972 r.ogłoszone przezPrymasa Stefana Wyszyńskiego za wzorcowe i polecone do stosowania wewszystkich kościołach Polski.Wydane w tymże roku w Katowicach (wyd.KuriiDiecezjalnej.Nakład Księgarni św.Jacka)./66/ a.10 odp.Cały wysiłek kaznodziejski i katechetyczny, jak i obecne obrzędychrztu w języku narodowym mają głównie na celu nauczanie, oświecanie ludziczy to przez same teksty i słowa, czy przez symbolikę obrzędów.Kładzie sięgłówny nacisk na przygotowanie rodziców i chrzestnych w duchu zbudzenia ichwiary, rozumienia wielkości sprawy i świadomości własnego chrztu orazobowiązków wychowawczych wobec ochrzczonego dziecka wypływających zjego chrztu./G7/ a.10 na 1.Dekret Kongregacji Kultu Bożego (1969) tak postanawia:  Wwyborze terminu chrztu należy kierować się w pierwszym rzędzie względami nazbawienie dziecka.na zdrowie matki, aby mogła, jeśli to możliwe, osobiściebrać udział., na potrzeby duszpasterskie, tj.wystarczający przeciąg czasu naprzygotowanie rodziców.Jeśli dziecko znajduje się w niebezpieczeństwieśmierci, niech bezzwłocznie zostanie ochrzczone w sposób podany pod numerem21.Udzielenie chrztu powinno nastąpić w pierwszych tygodniach ponarodzeniu dziecka itd.(Obrzędy chrztu dzieci, nr 8, str.23n). Aby ukazać paschalny charakter chrztu, zaleca się udzielać go w WigilięWielkanocną lub w niedzielę; w każdą bowiem niedzielę Kościół wspominazmartwychwstanie Pana.W niedzielę można udzielać także podczas Mszy św.,aby cała wspólnota mogła brać udział w obrzędzie i aby jeszcze jaśniej ukazaćzwiązek chrztu i eucharystii.(Obrzędy chrztu dzieci, nr 9, str.24). Udzielanietego sakramentu niech zawsze ukazuje jego charakter paschalny (nr 28, sir.17).Nie wolno udzielać chrztu w domach prywatnych (nr 12, str.25).Obecnie więc nie udziela się uroczystego chrztu w wigilię Zesłania DuchaZwiętego./GF3/ u.10 na 2.Posoborowe Obrzędy chrztu dzieci zniosły namaszczanie olejempiersi i pleców dziecka, jak też użycie soli i śliny.Zachowano namaszczenie217 krzyżmem na szczycie głowy tuż po akcie chrztu poprzedzone modlitwą:  Bógwszechmogący, Ojciec Pana naszego Jezusa Chrystusa, który cię uwolnił odgrzechu i odrodził z wody i z Ducha Zwiętego, On sam namaszcza ciebiekrzyżmem zbawienia, abyś włączony (na) w lud Boży wytrwał (ła) w jedności zChrystusem Kapłanem, Prorokiem i Królem na życie wieczne [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl
  • Podstrony

    Strona startowa
    SW. AUGUSTYN, SW. TOMASZ Z AKWI
    Tomasz Bielak Miroslaw Filiciak Grzegorz Ptaszek Zmierzch telewizji Przemiany medium Antologia
    Pilipiuk Andrzej (Olszakowski Tomasz) Pan Samochodzik i Mumia Egipska
    Komisarz Bonetti Szuka Magdaleny Tomasz Helner
    Sw. Tomasz ZLOTY LANCUCH
    Chesterton G.K. Sw. Tomasz z Ak
    Mann Tomasz Buddenbrookowie
    Meditation Shun Yin Teachings In Chinese Buddhism
    Coulter Catherine FBI 07 Godzina smierci
    Praca+zbiorowa+grupy+dzieka%C5%84skiej+3 referat+z+technologi+stosowanych+w+ochronie+%C5%9Brodowiska+ +ODPADY+G%C3%93RNICZE
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • windykator.xlx.pl