[ Pobierz całość w formacie PDF ]
., New York 1906, t.8, s.508.].Apostołowie podzielali przekonania społeczności, w której żyli.Jak stwierdził MillarStrona 41 z 73Burrows, Jezus był tak niepodobny do żydowskiego wizerunku wyczekiwanego syna Dawi-da, że nawet Jego uczniowie nie potrafili utożsamić Go z oczekiwanym Mesjaszem [MillarBurrows, More Light on the Dead Sea Scrolls, Secker&Warburg, London 1958, s.68.].Niepo-Powrótkojące przepowiednie Jezusa o ukrzyżowaniu nie były przychylnie przyjmowane przez Jegouczniów (por.Mt 16,21 22).Jak zauważa A.B.Bruce, żywiono nadzieję, że Jego ocena sy-tuacji była zbyt pesymistyczna i że Jego obawy okażą się bezpodstawne (.) ukrzyżowanyPełny ekranChrystus oznaczał dla Apostołów skandal i sprzeczność; w podobny sposób patrzy na towiększość narodu żydowskiego długo po tym, jak Pan wstąpił na tron chwały [A.B.Bruce,ZamknijThe Training of the Twelve, Kregel Publications, Grand Rapids 1971, s.177.].Alfred Edersheim, były wykładowca Starego Testamentu w Oksfordzie, miał rację do-chodząc do wniosku, że czymś najmniej pasującym do Chrystusa były Jego czasy [AlfredKoniecEdersheim, Sketches of Jewish Social Life in the Days of Christ, William B.EerdmansPublishing Co., Grand Rapids 1960 (reprint), s.29.].W Nowym Testamencie można dostrzec, jaki był stosunek Apostołów do Chrystusa:oczekiwali Mesjasza-władcy.Po tym jak Jezus powiedział swoim uczniom, że musi iść do Je-rozolimy i cierpieć, Jakub i Jan poprosili Go, aby obiecał im, że w Jego królestwie zasiądą poJego prawej i lewej stronie (por.Mk 10,35 37).Jakiego Mesjasza mieli na myśli? Cierpiącegoi ukrzyżowanego? Nie, raczej przywódcę politycznego.Jezus wskazał, że zle pojęli to, co Goczeka; nie wiedzą, o co proszą.Kiedy Jezus przepowiedział swoje cierpienie i ukrzyżowanie,Strona głównadwunastu Apostołów nie rozumiało, o co Mu chodzi (por.Ak 18,31 34).Z powodu takiegoa nie innego wychowania i wykształcenia byli przekonani, że brali udział w czymś dobrym.Strona tytułowaPotem przyszła Kalwaria.Wszelkie nadzieje związane z Jezusem jako Mesjaszem zawiodły.Zniechęceni, wrócili do swoich domów.Tyle lat zmarnowanych.Dr George Eldon Ladd, profesor Fuller Theological Seminary, specjalizujący się w NowymSpis treściTestamencie, pisze: Dlatego właśnie uczniowie opuścili Jezusa, gdy został aresztowany.Ichumysły były tak nasycone ideą zwycięskiego Mesjasza, którego zadaniem będzie pokonaniewrogów, że gdy ujrzeli Go cierpiącego i krwawiącego w czasie biczowania, bezsilnego więzniaw rękach Piłata, wyprowadzonego na miejsce kazni i przybitego do krzyża niczym pospolitegokryminalistę, wszystkie ich mesjaniczne nadzieje prysły.Jest znanym faktem psychologicznym, że słyszymy tylko to, co chcemy usłyszeć.Prze-powiednie Jezusa dotyczące Jego cierpień i śmierci nie trafiły do uszu Jego uczniów.Mimoże uprzedzał ich, nie byli na to przygotowani. [George Eldon Ladd, I Believe in theStrona 42 z 73Resurrection of Jesus, William B.Eerdmans Publishing Co., Grand Rapids 1975, s.38.].Lecz kilka tygodni po ukrzyżowaniu, pomimo swoich wcześniejszych wątpliwości, ucznio-wie znalezli się w Jerozolimie głosząc, że Jezus jest Zbawcą i Panem, żydowskim Mesjaszem.PowrótJedyne rozsądne wytłumaczenie tej przemiany znajduje się w Pierwszym Liście do Koryn-tian (15,5) i (.) ukazał się (.) potem Dwunastu.Cóż innego mogło sprawić, abypełni zwątpienia uczniowie wyszli z ukrycia, cierpieli i umierali za ukrzyżowanego Mesjasza?Pełny ekranNa pewno tylko to, iż po swojej męce dał wiele dowodów, że żyje: ukazywał się im przezczterdzieści dni (Dz 1,3).ZamknijOwszem, wielu ludzi oddało życie za słuszną sprawę, lecz słuszna sprawa Apostołów sko-nała na krzyżu.Jedynie zmartwychwstanie i wynikłe z niego spotkanie z żywym ChrystusemKoniecprzekonały Jego uczniów o tym, że jest Mesjaszem.Dali tego świadectwo nie tylko swoimisłowami i czynami, lecz również swoją śmiercią.Strona głównaStrona tytułowaSpis treściStrona 43 z 73PowrótPełny ekranZamknijKoniecRozdział 7Słyszeliście, co przytrafiło się Szawłowi?Strona głównaMój przyjaciel Jack zjezdził wiele uniwersytetów ze swoimi odczytami.Któregoś dnia,Strona tytułowagdy przyjechał do jednej z uczelni, czekała na niego niespodzianka.Okazało się, że studencizaaranżowali dla niego publiczne spotkanie z uniwersyteckimi ateistami.Jego przeciwni-kiem był elokwentny profesor filozofii, który wykazywał niezwykle wrogie nastawienie wobecSpis treścichrześcijaństwa.Jackowi udzielono głosu jako pierwszemu.Omówił różne dowody zmar-twychwstania Jezusa, nawrócenie apostoła Pawła, po czym opowiedział własną historię otym, jak Chrystus odmienił jego życie, gdy był jeszcze studentem.Kiedy przyszła kolej na profesora, był bardzo zdenerwowany.Nie mógł zbić dowodówna zmartwychwstanie czy osobistego świadectwa Jacka, podjął więc wątek tak radykalnegonawrócenia się na chrześcijaństwo św.Pawła.Wykorzystał argument, że ludzie często takbardzo angażują się w sprawę, którą zwalczają, że w końcu stają się jej zwolennikami.Wtedy mój przyjaciel uśmiechnął się łagodnie i odparł: Niech więc pan uważa, bo pana teżStrona 44 z 73może to czekać.Jednym z najważniejszych dla chrześcijaństwa świadectw jest przemiana Szawła z Tarsu,jednego z najzacieklejszych wrogów chrześcijaństwa, w apostoła Pawła.Szaweł był gor-Powrótliwym hebrajczykiem, przywódcą religijnym.To, że urodził się w Tarsie, umożliwiło mudostęp do najbardziej rozwiniętej wiedzy tamtych czasów.Tars był miastem uniwersyteckimznanym ze swoich stoickich filozofów i kultury.Grecki geograf Strabo chwalił Tars za takPełny ekranduże zainteresowanie nauką i filozofią [The Encyclopaedia Britannica, wyd.William Benton,Encyclopaedia Britannica, Inc., Chicago 1970, t.17, s.469.].ZamknijSzaweł, podobnie jak jego ojciec, był obywatelem rzymskim, co było ogromnym przy-wilejem.Zdaje się, że dobrze znał kulturę i filozofię hellenistyczną.Doskonale władał grekąi wykazywał się zdolnościami dialektycznymi
[ Pobierz całość w formacie PDF ]