[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Q.85, 3.ZdawaÅ‚oby siÄ™.że drugie zdanie w Odpowiedzi, iż po utraciesprawiedliwoÅ›ci pierwotnej wskutek grzechu siÅ‚y psychiczne zostaÅ‚y pozbawionewÅ‚aÅ›ciwego porzÄ…dku, dziÄ™ki któremu z natury kierowaÅ‚y siÄ™ ku cnocie stoi wsprzecznoÅ›ci z naukÄ… Å›w.Doktora w dwóch poprzednich artykuÅ‚ach, że grzech nieusuwa żadnego dobra natury poza Å‚askÄ… i sprawiedliwoÅ›ciÄ… pierwotnÄ….która zresztÄ…nie jest dobrem natury Otóż nie ma tu sprzecznoÅ›ci.gdyż same odstÄ™pstwo duszy odnależnego porzÄ…dku jest postawieniem przeszkody dziaÅ‚aniu cnoty i tym samymzmniejszeniem skÅ‚onnoÅ›ci ku niej.SiÅ‚y psychiczne bowiem, pozbawione tego hamulcai sprzÄ™gÅ‚a, jakim byÅ‚a sprawiedliwość pierwotna, dążąc ku swym przedmiotom bezwzglÄ™du na dobro caÅ‚oÅ›ci, zostaÅ‚y tym samym osÅ‚abione w dziaÅ‚aniu zgodnym z naturÄ…czÅ‚owieka i tym samym w skÅ‚onnoÅ›ci ku cnocie.Rozum straciÅ‚ swÄ… dawnÄ… bystrość wpoznaniu, wola swÄ… gorliwość w dążeniu do tego, co dobre, popÄ™d do walki ulegÅ‚osÅ‚abieniu, a popÄ™d ku przyjemnoÅ›ciom jak żywioÅ‚ nieokieÅ‚zany rwie siÄ™ do tegowszystkiego, co zdaje siÄ™ obiecywać jego zaspokojenie.Q.85, 4.Grzech, wziÄ™ty ontologicznie, to brak umiaru; czyli postÄ™powanie,które albo w czymÅ› przesadza, albo w czymÅ› niedostaje; wziÄ™ty estetycznie, jestbrakiem wÅ‚aÅ›ciwego piÄ™kna duchowego, gdyż pozbawia czÅ‚owieka tej jednoÅ›ci wwieloÅ›ci, która budzi w mas upodobanie swÄ… jasnoÅ›ciÄ… ukÅ‚adu, współmiernoÅ›ciÄ… idoskonaÅ‚oÅ›ciÄ… formy, a to stanowi istotÄ™ piÄ™kna.Etycznie jednak grzech to braknależnego porzÄ…dku w naszym postÄ™powaniu przez odwrócenie siÄ™ n lub choćby tylkozboczenie, od celu ostatecznego wskutek nieuporzÄ…dkowanego dążenia ku dobrupozornemu.Q.85, 5.CzÅ‚owiek z natury swej jest istotÄ… podlegÅ‚Ä… Å›mierci i cierpieniom.Wstanie jednak sprawiedliwoÅ›ci pierwotnej ta podatność na cierpienia i Å›mierć, dziÄ™kiszczególnej opiece Bożej.zwiÄ…zanej z tym stanem niewinnoÅ›ci, byÅ‚a jakby zawieszonai wstrzymana, tak że gdyby prarodzice nie zgrzeszyli, ani oni, ani ich bezpoÅ›redni czypoÅ›redni potomkowie nie umieraliby ani nie doznawali cierpieÅ„.Grzech pierworodny195spowodowaÅ‚ utratÄ™ tego daru, gdyż pozbawiÅ‚ Adama i EwÄ™ oraz ich potomkówsprawiedliwoÅ›ci pierwotnej, która nie tylko niższe siÅ‚y psychiczne poddawaÅ‚arozumowi, ale także caÅ‚e ludzkie ciaÅ‚o podporzÄ…dkowaÅ‚a duszy w ten sposób, że nie-mógÅ‚ zajść jakikolwiek brak, który by mógÅ‚ spowodować cierpienie, chorobÄ™ czyÅ›mierć.Sprawiedliwość pierwotna wiÄ™c, w przykÅ‚adzie Å›w.Tomasza, byÅ‚a tÄ… kolumnÄ…,która powstrzymywaÅ‚a od spadku te skalne gÅ‚azy, jakimi sÄ… udrÄ™ki naszej wÄ™drówki potej Å‚ez dolinie oraz Å›mierć.Gdy wskutek grzechu pierworodnego ta kolumna runęła,ciaÅ‚o nasze, odzyskawszy wrodzone sobie braki i wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci, zgodnie ze swÄ… naturÄ… zkażdym dniem zbliża siÄ™ do rozkÅ‚adu i Å›mierci.Q.85, 6.CzÅ‚owiek jest Å›miertelny z natury swego ciaÅ‚a, zÅ‚ożonego z różnych iprzeciwnych sobie czynników i dlatego dążących do rozkÅ‚adu, jeÅ›li dostatecznie niepowstrzyma ich ta wspólna wiÄ™z, jakÄ… jest dusza, która stanowi istotność czÅ‚owieka.Ze wzglÄ™du zaÅ› na duszÄ™ czÅ‚owiek nie jest Å›miertelny.StÄ…d przyszÅ‚ezmartwychwstanie, choć jest czymÅ› nadprzyrodzonym i cudownym, niemniej jestponiekÄ…d wymaganiem naszej natury, skoro dusza ludzka z istoty swej jest istotnoÅ›ciÄ…ciaÅ‚a i dlatego stan rozÅ‚Ä…ki z nim nie może być dla niej naturalny.WspaniaÅ‚y przykÅ‚adw odpowiedzi na trudnoÅ›ci pokazuje dlaczego Bóg dopuszcza cierpienia i zbudowaÅ‚nas ze skÅ‚adników, podlegÅ‚ych zepsuciu.Q.86, 1.Każdy grzech, tak pierworodny jak i uczynkowy powoduje nie tylkoutratÄ™ Å‚aski Bożej, ale także powstanie pewnej plamy na duszy ludzkiej, podobnie jakzbrudzony lub tÅ‚usty pÅ‚yn wywoÅ‚uje plamÄ™ na ubraniu.Zmaza ta, jak podkreÅ›la Å›w.Tomasz w odpowiedzi na trzeciÄ… trudność, nie jest wprawdzie czymÅ› pozytywnym, aletakże nie jest tylko samym brakiem, ale utratÄ… blasku wskutek grzechu.Q.86, 2.Zmaza grzechowa pozostaje po ustaniu czynnoÅ›ci grzesznej aż doczasu zmycia jej przez sakrament pokuty.Polega bowiem na odstÄ™pstwie od Å›wiatÅ‚arozumu i prawa Bożego.Jak dÅ‚ugo wiÄ™c czÅ‚owiek trwa w tym odstÄ™pstwie od Å›wiatÅ‚aBożego, którego blask przejawia siÄ™ również w dziaÅ‚aniu zdrowego umysÅ‚u ludzkiego,tak dÅ‚ugo trwa zmaza grzechowa.ZmazÄ™ grzechu Duns Szkot utożsamiaÅ‚ z należnoÅ›ciÄ…kary, ale jest to niesÅ‚uszne.Raczej ze wzglÄ™du na zmazÄ™ grzechowÄ… czÅ‚owiek jesthabitualnie grzesznikiem i zasÅ‚uguje na karÄ™ dlatego, że popeÅ‚niÅ‚ grzech i nosi na sobiejego znamiÄ™, a nie dlatego że zasÅ‚uguje na karÄ™, jest grzesznikiem.Q.87, 1.Sprawiedliwość wymaga, by każdy, kto dogadzajÄ…c swej samowoli,przekroczyÅ‚ prawo, poniósÅ‚ za to karÄ™.Grzech zaÅ› jest przekroczeniem zarówno prawaBożego jak i prawa rozumu ludzkiego oraz prawa współżycia ludzkiego.Ktokolwiekbowiem grzeszy, wystÄ™puje przeciw prawu Bożemu, przeciw zasadom wÅ‚asnegorozumu, który dyktuje czÅ‚owiekowi, że należy speÅ‚niać wolÄ™ Bożą i przeciw prawubliznich, które nakazuje nie szkodzić drugim; a grzech, nawet w postaci zÅ‚ych iskrytych myÅ›li, zle oddziaÅ‚ywa na współżycie ludzkie.StÄ…d o skrytych myÅ›lachpowiedziaÅ‚ Chrystus (Mt 15, 18): Albowiem z serca wychodzÄ… zÅ‚e myÅ›li:mężobójstwa, cudzołóstwa, porubstwa, kradzieże, faÅ‚szywe Å›wiadectwa,bluznierstwa.Za grzechy wiÄ™c należy siÄ™ czÅ‚owiekowi potrójna kara: od Boga, odspoÅ‚eczeÅ„stwa oraz od siebie samego.Ta potrójna należność kary stanowi istotÄ™ tego,co scholastycy nazywali reatus poenae co o.Bernard we francuskim przekÅ‚adzietÅ‚umaczy. l obligation à la peine , zaznaczajÄ…c jednak: Nous ne connaissons pas demot francais qui en soit l équivalent exact'.(Le Pecbé, q.79-89, s.300, Ed.de leRevue des Jeunes).196Q.87, 2.Wszelki grzech polega na pewnym nieporzÄ…dku naszegopostÄ™powania w stosunku do Boga
[ Pobierz całość w formacie PDF ]